The
solution of the problem described by John Dewey as all the events that create
dilemmas in the human mind is influenced by several factors in various
situations. Problem-solving skills conceptualized in a complex process
involving cognitive, affective, and behavioral activities and conceived as a
view of the individual's mental abilities are cognitive such as critical and
creative thinking, affective such as epistemological and self-efficacy beliefs
and motivation, age representing experiences and academic achievement
representing performance. Many researchers surveyed the role of problem-solving
skills in the educational context, the greatest task in raising qualified
problem solvers individuals. Therefore, problem-solving skills are needed for
educators to be trained in order to determine the level of problem-solving
skills and the factors by which these skills are influenced, as teacher
trainees are critical to bringing those skills to their students. The basic aim
of current study was to determine how did cognitive, affective and behavioral
elements such as creative thinking, critical thinking, epistemological beliefs,
motivation, academic achievement, self-efficacy beliefs and age affect and
predict prospective teachers' problem solving skills. It was also aimed to
determine the significant change of participants' problem-solving skills
according to gender, class level and department type. This research was conduct
with a total of 471 prospective teachers (372, Female, 99, Male) in five
different departments of the education faculty of a foundation university in
Istanbul. In the data collection process, it was directed that problem-solving skills assessment booklet
containing six different data collection tools along with an interpersonal
problem-solving inventory. In this study, which is based on the relational
survey model, the collected data to answer the research questions were analyzed
with SPSS 20.0 which is a helper packet program for statistical analysis. The
research questions were tried to be answered through Kolmogorov-Smirnov
normality test, t-test, one way Anova and regression analysis. As a result, it
was determined that the prospective teachers' had a below of moderate level of
problem solving skills and showed a significant difference only at the grade
level. It was also found that the most powerful and meaningful predictors of
prospective teachers' problem-solving skills are critical thinking, epistemological beliefs and creative thinking. In summary, the results obtained in this study
were discussed in the light of relevant literature and necessary suggestions
were given.
Problem solving prospective teacher critical thinking creative thinking epistemological belief
John
Dewey tarafından insan zihninde ikilemler yaratan olguların tümü olarak
tanımlanan problemin çözümü, çeşitli durumlarda bazı faktörlerden
etkilenmektedir. Bilişsel, duyuşsal ve davranışsal etkinlikleri
içeren karmaşık bir süreçte gerçekleşen ve bireyin sahip olduğu zihinsel
yeteneklerin bir görünümü olarak kavramsallaştırılan problem çözme
becerilerinin eleştirel ve yaratıcı düşünme gibi bilişsel, epistemolojik ve
öz-yeterlik inançları ve motivasyon gibi duyuşsal, tecrübeleri temsil eden yaş
ve performansı temsil eden akademik başarı gibi değişkenler ile bağlantılı
olduğu düşünülebilir. Problem çözme becerilerinin eğitimsel bağlamdaki rolüne
dair araştırma yapan birçok araştırmacı; nitelikli problem çözücü bireylerin
yetiştirilmesinde en büyük görevin öğretmenlere düştüğünü belirtmiştir.
Dolayısıyla, problem çözme becerileri gelişmiş öğretmenlerin yetişmiş olmasının
bu becerileri öğrencilerine kazandırmaları açısından kritik bir önem arz etmesi
nedeniyle, öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin düzeyi ve bu
becerilerin hangi faktörlerden ne derecede etkilendiğini belirlemek amacıyla
yapılacak çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı;
yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, epistemolojik inanç, motivasyon, akademik
başarı, öz-yeterlik inancı ve yaş gibi bilişsel, duyuşsal ve davranışsal
unsurları temsil eden değişkenlerin öğretmen adaylarının problem çözme
becerilerini nasıl etkilediğini ve ne derecede yordadığını tespit etmektir.
Bununla birlikte katılımcıların problem çözme becerilerinin cinsiyet, sınıf
düzeyi ve bölüm türüne göre değişiminin belirlenmesi de amaçlanmıştır. Bu
araştırma; İstanbul’daki bir vakıf üniversitesinin eğitim fakültesinin beş
farklı bölümünde öğrenim gören toplamda 471 öğretmen adayı (372, Kadın; 99,
Erkek) ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara veri toplama sürecinde;
kişilerarası problem çözme envanteri ile birlikte altı farklı veri toplama
aracının yer aldığı problem çözme
becerisi değerlendirme kitapçığı yöneltilmiştir. İlişkisel tarama modeli
temelinde gerçekleştirilen bu çalışmada araştırma sorularını yanıtlamak için
toplanan veriler SPSS 20,0 ile çözümlenmiştir. Veriler üzerinde
Kolmogorov-Smirnov normallik testi, t-testi, Anova ve regresyon analizleri
yapılarak araştırma soruları yanıtlanmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda;
öğretmen adaylarının problem çözme becerileri orta düzeyin altında olduğu; bu
becerilerin cinsiyet ve bölüm türüne göre değişmeyip sınıf düzeyine göre
anlamlı olarak farklılaştığı ve en güçlü ve anlamlı yordayıcılarının eleştirel
düşünme, epistemolojik inanç ve yaratıcı düşünme olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca göreli önem sırası; yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, epistemolojik
inanç, motivasyon, akademik başarı, öz-yeterlik inancı ve yaş şeklinde olan
değişkenler, problem çözme becerisi üzerindeki toplam varyansın yaklaşık
%63’ünü açıklamaktadır. Bu araştırmada ulaşılan sonuçlar, ilgili literatür
ışığında değerlendirilmiş ve gerekli öneriler verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.