In this research, it has been aimed to
examine the level of fulfillment of the duties and responsibilities of teacher training supervisors and coordinating
teachers in pedagogical formation teaching practices according to the opinions
of prospective teachers. The population of the research consisted of 700
prospective teachers participating in the pedagogical formation program at
Trabzon Karadeniz Technical University, Fatih Faculty of Education in the
spring semester of 2016-2017 academic year. The sample consisted of 484
prospective teachers, 346 female and 138 male, who accepted to fill the scale
on a volunteer and impartial basis among the prospective teachers in different
branches participating in the pedagogical formation. The scale used for data
collection was developed by the researcher. The data were analyzed using the
SPSS.15 package software. In data analysis, descriptive statistics techniques
were used whereas in comparing the variables; "t" test for parametric
items, Mann-Whitney U (MWU) and Kruskal-Wallis H (KWH) test techniques for
non-parametric items were used. According to obtained findings; it has been
found out that teacher training supervisors from the faculty largely fulfilled
their duties and responsibilities in terms of informing the prospective
teachers on how to carry out the studies in the practice schools, how to
evaluate the candidate's success, holding meetings with the candidates and
giving feedback. However, they did not fulfill their duties and
responsibilities completely in communicating with the practice school and
meeting with the coordinating teacher. It has been understood that the teaching
practices of the half of the prospective teachers were not monitored by the
supervisors, and those whose teaching practices had been monitored were more
positive about the supervisors' fulfilling their duties and responsibilities.
It has been found out that the coordinating teachers always fulfilled some
duties and responsibilities whereas they mostly fulfilled some others. It was
determined that the opinions of the prospective teachers, who continued to the
pedagogical formation, about the level of fulfillment of the duties and
responsibilities of teacher training supervisors and coordinating teachers did
not significantly change depending on their genders.
Bu
araştırmada, pedagojik formasyon öğretmenlik uygulamalarında görevli uygulama öğretim elemanları ve uygulama öğretmenlerinin görev ve sorumluluklarını
yerine getirme düzeylerinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni, 2016-2017 öğretim yılı Bahar
yarıyılında, Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi’nde
Pedagojik formasyon programına katılan 700 öğretmen adayından oluşmaktadır.
Örneklemi, pedagojik formasyona katılan farklı branşlardaki öğretmen adayları
arasından, gönüllülük ve yansızlık kuralına göre, ölçeği doldurmayı kabul eden
346’sı kız, 138’si erkek olmak üzere toplam 484 öğretmen adayı oluşturmuştur.
Verilerin toplanmasında kullanılan ölçek araştırmacı tarafından
geliştirilmiştir. Veriler SPSS.15 paket programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Verileri analizinde; betimsel istatistik teknikleri, değişkenlerin
karşılaştırılmasında parametrik maddeler için “t” testi, nonparametrik maddeler
için ise Mann-Whitney U (MWU) testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre;
uygulama okullarındaki çalışmaların nasıl yürütüleceği, adayın başarısının nasıl
değerlendirileceği ile ilgili öğretmen adaylarına bilgi verme, adaylarla
toplantılar yapma, dönüt verme konularında fakülte öğretim elemanlarının görev
ve sorumluluklarını çoğunlukla yerine getirdikleri, ancak uygulama okulu ile
iletişim kurma ve uygulama öğretmeniyle görüşme konularında ise görev ve
sorumluluklarını tam olarak yerine getirmedikleri anlaşılmıştır. Öğretmen
adaylarının yarısının öğretim elemanları tarafından derslerinin izlenmediği,
dersi izlenen öğretmen adayları öğretim elemanlarını görev ve sorumluluklarını
yerine getirmelerine daha olumlu düşündükleri anlaşılmıştır. Okul uygulama
öğretmenleri, bazı görev ve sorumluluklarını her zaman yerine getirdikleri,
bazılarını ise çoğunlukla yerine getirdikleri sonucuna varılmıştır. Pedagojik
formasyona devam eden öğretmen adaylarının öğretim elemanları ve uygulama
öğretmenlerinin görev ve sorumluluklarını yerine getirme düzeyleri ile ilgili
görüşlerinin cinsiyetlerine göre anlamlı bir şekilde değişme göstermediği
saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.