Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ulus Kimliğinin Yeniden İnşasında Ulusal Bayramlar ve Sosyal Medya: Siyasi Parti Liderlerinin Twitter'daki 23 Nisan Kutlamaları

Yıl 2022, , 138 - 167, 31.08.2022
https://doi.org/10.5824/ajite.2022.03.003.x

Öz

Toplumlarda ulus kimliğinin yeniden üretilmesi ve pekiştirilmesinde ulusal bayramlar önemli bir rol üstlenmektedir. Her yıl belirli günlerde görkemli törenlerle kutlanan ulusal bayramlar, topluma verilmek istenen mesajları iletmek adına da önemli bir fırsat olarak görülmektedir. Günümüzde devlet yöneticileri ve siyasi parti temsilcileri, ulusal bayramlarda yaptıkları konuşmalarla ya da kutlama mesajlarıyla ulus kimliğinin yeniden inşasına hizmet etmektedirler. Bu ulus kimliği aynı zamanda devlet yöneticilerinin temsil ettiği ideolojiler çerçevesinde inşa edilmektedir.
Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, hükümet yetkililerinin ve politik aktörlerin ulusal bayramlardaki mesajlarını kitlelere ulaştırırken söylemleriyle nasıl bir ulus profili ortaya koyduklarını saptamaktadır. Bu doğrultuda çalışmada TBMM’de grubu bulunan beş siyasi parti liderlerinin 2022 yılı 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’na ilişkin Twitter paylaşımları nitel ve nicel içerik analizi yöntemi ile ele alınmıştır. Çalışma sonucunda HDP Eş Genel Başkanları Mithat Sancar ve Pervin Buldan dışındaki liderlerin, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı ile ilgili doğrudan ya da dolaylı paylaşımlar yaptıkları ve mesajlarında temsil ettikleri ideolojiyle örtüşen bir ulus profili çizdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca Recep Tayyip Erdoğan, Kemal Kılıçdaroğlu ve Devlet Bahçeli’nin paylaşımlarının, temsil ettikleri partilerin propagandalarını içeren mesajlar taşıdığı da görülmüştür.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2000). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Y. Alp & M. Özışık, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Althusser, L., (2008). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (A. Tümertekin, A., Çev.). İthaki Yayınları.
  • Aslan, D. A. (2011). Cumhuriyetin Törensel Meşruiyeti Ulus Devletin İnşa Sürecinde Milli Bayramlar (1923-1938). Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Atabek, Ü. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. (S. Alankuş, Der.). İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya İçin Olanaklar (55-84).  IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Atay, T. (2015, 10. 11). Erdoğan neden ‘Atatürk’ demekten kaçınıyor?. Cumhuriyet.  26 Haziran 2022 tarihinde https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/tayfun-atay/erdogan-neden-ataturk-demekten-kaciniyor-412005 adresinden erişildi.
  • Başıbüyük, O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü içinde B. Karabulut (Ed.), Algı Yönetimi (ss. 39–64). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Marmara İletişim Dergisi. (18), 27-46. 29 Haziran 2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/en/pub/maruid/issue/25223/266660 adresinden erişildi.
  • Carr, E. H. (2019). Milliyetçilik ve Sonrası. (O. Akınhay, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Çomu, T. & Halaiqa, İ. (2021). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlemesi. Binark, M. (Der.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri içinde (31-92). Ayrıntı Yayınları.
  • Datareportal. (2022). Digital 2022 Raporu. Retrieved from 20 Haziran 2022 tarihinde https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report adresinden erişildi.
  • Gellner, E. (2008). Uluslar ve Ulusçuluk. (B. Ersanlı ve G.G. Özdoğan, Çev.). Hil Yayın.
  • Gül, Sallan, S. & Nizam Kahya, Ö. (2021). Sosyal Bilimlerde İçerik ve Söylem Analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 42 (1), 181-198.
  • Gündüz, U. & Pembecioğlu N, (2015). “Sosyalleşen Olgular” Sosyal Medya Araştırmaları 2, Sosyal Medya: Mizahi Muhalefet ve Direniş Pratikler, 55-75. Çizgi Kitabevi.
  • HDP. (2022). Halkların Demokratik Partisi Programı. 29 Haziran 2022 tarihinde https://hdp.org.tr/tr/parti-programi/8/ adresinden erişildi.
  • Heyd, U. (1979). Türk Ulusçuluğunun Temelleri. (K. Günay, Çev.). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karaduman, M. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. (S. Alankuş, Der.). İnternet ve Gazetecilik, 137-150. IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karakaş, M. (2000). Türk Ulusçuluğunun İnşası. (1. Baskı). Vadi Yayınları.
  • Karakoç, E. (2015). “Sosyalleşen Olgular” Sosyal Medya Araştırmaları 2. Suskunluk Sarmalı Kuramı Bağlamında Toplumsal Haraketler ve Sosyal Medya, 117-129. Çizgi Kitabevi.
  • Karpat, K. H. (2017). Osmanlı’da Milliyetçiliğin Toplumsal Temelleri (1. Baskı). Timaş Yayınları.
  • Kırık, M. & Arvas, N. (2015). “Sosyalleşen Olgular” Sosyal Medya Araştırmaları 2. Sosyal Medyanın Kültürel Yabancılaşma Olgusundaki Rolü. 131-158. Çizgi Kitabevi.
  • Kökçe, H. (2016, 12. 11). Cumhurbaşkanı Erdoğan neden ‘Gazi Mustafa Kemal’ diyor?. Star. 26 Haziran 2022 tarihinde https://www.star.com.tr/yazar/cumhurbaskani-erdogan-neden-gazi-mustafa-kemal-diyor-yazi-1157882/ adresinden erişildi.
  • McLuhan, M., Powers, B. R., (2001). Global Köy (The Global Village) 21. yüzyılda yeryüzü yaşamında ve medyada meydana gelecek dönüşümler. (B. Ö. Düzgören, Çev.). Scala Yayıncılık.
  • Nalçaoğlu, H. (2003). Medya ve Toplum. (S. Alankuş, Der.). Medya ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzere Bir Çerçeve, 43-57.  IPS İletişim Vakfı Yayınları
  • Özkutlu, F. ve Diğerleri (2014). Sosyal medyanın ABC’si. Alfa Yayınları.
  • Sine, R. & Sarı, G. (2019). Twitter'ın Gündem Belirlemesi Bağlamında Evlilik Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 21(1), 83-106.
  • Smith, A. D. (1994). Milli Kimlik. (B. Şener ve S. Şener Çev.). İletişim Yayınları.
  • Tiryaki, S. (2015). Sosyal Medya ve Facebook Bağımlılığı. Literatürk Academia.
  • Tokgöz O. (2000). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Tuncer, E. (2014). Sosyal Medya İmparatorluğu. Akis Kitap.
  • Türk, G. D. (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri. XVIII. Türkiye’de İnternet Konferansı. İNETD.
  • Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun. (1935). Resmî Gazete, 3017, 1 Haziran 1935.
  • Vatandaş, C. (2010). Ulusal Kimlik Türk Ulusçuluğunun Doğuşu (2. Baskı). Açılım Kitap.
  • Yazıcı, T. & Benan, Dondurucu, Z. (2021). Covid-19 Salgınında Kriz İletişiminin Dönüşümü: Hükümet Yetkililerinin Instagram Kullanımı. Yazıcı, T. & Karlı, İ. & Benan, Dondurucu, Z. (Ed.) Dijitalleşen Dünyada Siyasal İletişim içinde (25-93). Literatürk Academia.

National Holidays and Social Media in the Reconstruction of the Nation's Identity: April 23 Celebrations of Political Party Leaders on Twitter

Yıl 2022, , 138 - 167, 31.08.2022
https://doi.org/10.5824/ajite.2022.03.003.x

Öz

National holidays play an important role in the reproduction and consolidation of national identity in societies. National holidays, which are celebrated with magnificent ceremonies on certain days every year, are also seen as an important opportunity to convey the messages that need to be given to society. Today, state administrators and representatives of political parties both serve the reconstruction of national identity with their speeches or congratulatory messages on national holidays and shape their discourses within the framework of the ideologies they represent and draw a profile of national identity.
In this context, the purpose of this study is to determine how government officials and political actors use social media when delivering their messages to the masses on national holidays and how they create a national profile with their rhetoric. In this direction, in the study, Twitter shares of the leaders of the five political parties with groups in the Parliament on April 23, 2022 related to National Sovereignty and Children's Day were analyzed using the qualitative and quantitative content analysis method. Firstly, it was determined whether Recep Tayyip Erdoğan, Kemal Kılıçdaroğlu, Devlet Bahçeli, Meral Akşener, Pervin Buldan and Mithat Sancar shared within the scope of April 23 National Sovereignty and Children's Day within the scope of the sample and the interaction received by these shares. Then, the messages containing definitions of nation, national-religious discourse and symbols, definitions of Atatürk and political propaganda were analyzed in the aforementioned shares. As a result of the study, it was determined that leaders other than HDP Co-Leaders Mithat Sancar and Pervin Buldan made direct or indirect shares related to April 23 National Sovereignty and Children's Day and drew a nation profile that coincided with the ideology they represented in their messages. In addition, it was also seen that the shares of Recep Tayyip Erdogan, Kemal Kilicdaroglu and Devlet Bahceli carried messages containing the propaganda of the parties they represent.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2000). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Y. Alp & M. Özışık, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Althusser, L., (2008). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (A. Tümertekin, A., Çev.). İthaki Yayınları.
  • Aslan, D. A. (2011). Cumhuriyetin Törensel Meşruiyeti Ulus Devletin İnşa Sürecinde Milli Bayramlar (1923-1938). Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Atabek, Ü. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. (S. Alankuş, Der.). İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya İçin Olanaklar (55-84).  IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Atay, T. (2015, 10. 11). Erdoğan neden ‘Atatürk’ demekten kaçınıyor?. Cumhuriyet.  26 Haziran 2022 tarihinde https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/tayfun-atay/erdogan-neden-ataturk-demekten-kaciniyor-412005 adresinden erişildi.
  • Başıbüyük, O. (2014). Algı Yönetimi ve Bilgi Savaşlarında Sosyal Medyanın Rolü içinde B. Karabulut (Ed.), Algı Yönetimi (ss. 39–64). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bulunmaz, B. (2011). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Marmara İletişim Dergisi. (18), 27-46. 29 Haziran 2022 tarihinde https://dergipark.org.tr/en/pub/maruid/issue/25223/266660 adresinden erişildi.
  • Carr, E. H. (2019). Milliyetçilik ve Sonrası. (O. Akınhay, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Çomu, T. & Halaiqa, İ. (2021). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlemesi. Binark, M. (Der.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri içinde (31-92). Ayrıntı Yayınları.
  • Datareportal. (2022). Digital 2022 Raporu. Retrieved from 20 Haziran 2022 tarihinde https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report adresinden erişildi.
  • Gellner, E. (2008). Uluslar ve Ulusçuluk. (B. Ersanlı ve G.G. Özdoğan, Çev.). Hil Yayın.
  • Gül, Sallan, S. & Nizam Kahya, Ö. (2021). Sosyal Bilimlerde İçerik ve Söylem Analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 42 (1), 181-198.
  • Gündüz, U. & Pembecioğlu N, (2015). “Sosyalleşen Olgular” Sosyal Medya Araştırmaları 2, Sosyal Medya: Mizahi Muhalefet ve Direniş Pratikler, 55-75. Çizgi Kitabevi.
  • HDP. (2022). Halkların Demokratik Partisi Programı. 29 Haziran 2022 tarihinde https://hdp.org.tr/tr/parti-programi/8/ adresinden erişildi.
  • Heyd, U. (1979). Türk Ulusçuluğunun Temelleri. (K. Günay, Çev.). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karaduman, M. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. (S. Alankuş, Der.). İnternet ve Gazetecilik, 137-150. IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karakaş, M. (2000). Türk Ulusçuluğunun İnşası. (1. Baskı). Vadi Yayınları.
  • Karakoç, E. (2015). “Sosyalleşen Olgular” Sosyal Medya Araştırmaları 2. Suskunluk Sarmalı Kuramı Bağlamında Toplumsal Haraketler ve Sosyal Medya, 117-129. Çizgi Kitabevi.
  • Karpat, K. H. (2017). Osmanlı’da Milliyetçiliğin Toplumsal Temelleri (1. Baskı). Timaş Yayınları.
  • Kırık, M. & Arvas, N. (2015). “Sosyalleşen Olgular” Sosyal Medya Araştırmaları 2. Sosyal Medyanın Kültürel Yabancılaşma Olgusundaki Rolü. 131-158. Çizgi Kitabevi.
  • Kökçe, H. (2016, 12. 11). Cumhurbaşkanı Erdoğan neden ‘Gazi Mustafa Kemal’ diyor?. Star. 26 Haziran 2022 tarihinde https://www.star.com.tr/yazar/cumhurbaskani-erdogan-neden-gazi-mustafa-kemal-diyor-yazi-1157882/ adresinden erişildi.
  • McLuhan, M., Powers, B. R., (2001). Global Köy (The Global Village) 21. yüzyılda yeryüzü yaşamında ve medyada meydana gelecek dönüşümler. (B. Ö. Düzgören, Çev.). Scala Yayıncılık.
  • Nalçaoğlu, H. (2003). Medya ve Toplum. (S. Alankuş, Der.). Medya ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzere Bir Çerçeve, 43-57.  IPS İletişim Vakfı Yayınları
  • Özkutlu, F. ve Diğerleri (2014). Sosyal medyanın ABC’si. Alfa Yayınları.
  • Sine, R. & Sarı, G. (2019). Twitter'ın Gündem Belirlemesi Bağlamında Evlilik Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 21(1), 83-106.
  • Smith, A. D. (1994). Milli Kimlik. (B. Şener ve S. Şener Çev.). İletişim Yayınları.
  • Tiryaki, S. (2015). Sosyal Medya ve Facebook Bağımlılığı. Literatürk Academia.
  • Tokgöz O. (2000). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Tuncer, E. (2014). Sosyal Medya İmparatorluğu. Akis Kitap.
  • Türk, G. D. (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri. XVIII. Türkiye’de İnternet Konferansı. İNETD.
  • Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanun. (1935). Resmî Gazete, 3017, 1 Haziran 1935.
  • Vatandaş, C. (2010). Ulusal Kimlik Türk Ulusçuluğunun Doğuşu (2. Baskı). Açılım Kitap.
  • Yazıcı, T. & Benan, Dondurucu, Z. (2021). Covid-19 Salgınında Kriz İletişiminin Dönüşümü: Hükümet Yetkililerinin Instagram Kullanımı. Yazıcı, T. & Karlı, İ. & Benan, Dondurucu, Z. (Ed.) Dijitalleşen Dünyada Siyasal İletişim içinde (25-93). Literatürk Academia.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Gökmen 0000-0001-6712-3759

Ali Parim 0000-0002-4180-0122

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gökmen, M., & Parim, A. (2022). Ulus Kimliğinin Yeniden İnşasında Ulusal Bayramlar ve Sosyal Medya: Siyasi Parti Liderlerinin Twitter’daki 23 Nisan Kutlamaları. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 13(50), 138-167. https://doi.org/10.5824/ajite.2022.03.003.x