Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Medyada Katılımcı Kültür ve Troller: Adana Şehri Üzerine Trollerin Dil Kullanım Pratikleri

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 30, 305 - 323, 01.10.2017
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.5.014.x

Öz

Yeni medya platformları katılımcı kültürün ortaya çıkardığı troller için bir mücadele alanıdır. Türkiye'de Adana şehri ile ilgili var olan geleneksel algının Twitter trolleri ile birlikte daha da pekiştiği, zaman zaman şehir efsanesi olarak düşünülebilecek içeriklerle sosyal medyanın eğlencesi haline geldiği görülmektedir. Bu durum sosyal medyada trollerin, Adana üzerine ürettiği içerikleri ve kullanılan dil pratiklerini keşfetme gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma Adana şehri hakkında katılımda bulunan Twitter trollerinin söylemlerini kapsamaktadır. Bu nedenle Adana şehri örnek olayı ve trollerin kullandığı dil pratiklerine yönelik söylem çözümlemesi yöntemi kullanılacaktır. Çalışma, Twitter’da trollerin Adana hakkında üretilen içeriklerini, dolayısıyla şehrin kültürel ve toplumsal yapısına yönelik nasıl bir dil kullandıklarını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, Twitter’da menşei Adana olan ve kendilerini Adana şehri ile ilgili içerik üreticileri olarak tanımlayan hesaplarla sınırlandırılmıştır. Bu nedenle araştırma sınırlılıkları sadece Adana’nın toplumsal yapısı ve şehir kültürü üzerine içerik üreten 7 trol hesabı kapsamaktadır.

Kaynakça

  • Ansong, E. D., Takyi, T., Damoah, D., Ampomah, E. A., & Larkotey, W. (2013). Internet trolling in Ghana. International Journal of Emerging Science and Engineering (IJESE), 42-43.
  • Ateşalp S.T., Başlar G. (2015). Katılımcı kültür tartışmaları ekseninde sosyal medyada diziler: Kardeş payı örneği. E-Journal of Intermedia, 1(2), 158-180.
  • Binark M., Karataş Ş., Çomu T., Koca E. (2015). Türkiye'de Twitter'da trol kültürü. Toplum ve Bilim (135), 24-157.
  • Bishop, J. (2014). Dealing with internet trolling in political online communities: Towards the this is why we can't have nice things scale. International Journal of E-Politics, 1-20.
  • Boz, U. (2014). Toplumsal eleştiri yöntemi olarak mizah ve türk mizahı: Yeni medyadan bahattin örneği. Akdeniz İletişim Dergisi(21), 143-159.
  • Buckels, E. E., Trapnell, P. D., & Paulhus, D. L. (2014). Trolls Just Want To Have Fun. Personality and Individual Difference, 97-102.
  • Çomu, T., & Halaiqa, İ. (2014). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlemesi. M. Binark (edt.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri içinde (s.43-46). İstanbul: Ayrıntı.
  • Deuze, M. (2007). Convergence culture in the creative ındustries. International Journal of Cultural Studies, 2(10), 243-263.
  • Dijck, J. V. (2016). Senin gibi kullanıcılar mı? Kullanıcı türevli içerikteki failliği kuramlaştırmak. H. Hülür, & C. Yaşın (edt.), Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi içinde (s. 162-170). Ankara: Ütopya.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. İstanbul: Kafka.
  • Doğan, D., Çınar, M., & Seferoğlu, S. S. (2017). Sosyal medyanın karanlık yüzleri trollerle ilgili bir inceleme. Eğitim Teknolojileri Okumaları, 517-533.
  • Donath, J. S. (1999). Identify and deception in the wirtual community. M. A. Smith, & P. Kollock (edt.), Communities in Cyberspace içinde (s. 29-59). London: Routledge.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. (Çeviren: İlker Kalaycı-Diyar Saraçoğlu), Ankara: NotaBene.
  • Hardaker, C. (2013). Uh....not to be Nitpicky,,,,but...The Past Tense of Drag is Dragged, not Drug. Journal of Language Aggression and Conflict, 58-86.
  • Herring S., Scheckler R., Barab S.A. (2002). Searcing for safety online: Managing 'trolling' in a feminist forum. The Information Society, 1-38.
  • İnceoğlu, Y. G., & Çomak, N. A. (2009). Teun A. van Dijk. Metin Çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı.
  • Jenkins H., Deuze M. (2008). Convergence Culture. Convergence: The International Journal of Research İnto New Media Technologies, 1(14), 5-12.
  • Jenkins, H. (2001). Convergence? I Diverge. Technology Review, 93.
  • Karataş Ş., Binark M. (2016). Yeni medyada yaratıcı kültür: Troller ve ürünleri 'caps'ler. TRT Akademi, 1(2), 426-448.
  • Mercimek, B., Yaman, N. D., Kelek, A., & Odabaşı, H. F. (2015). Dijital dünyanın yeni gerçeği: Troller. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 67-77.
  • Özer, Ö. (2009). Haber çözümlemeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi.
  • Sayımer, İ. (2014). Yeni medya ortamlarında ağlar oluşturan toplumsal hareket deneyimleri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2(Özel Sayı), 97-112.
  • Sayımer, İ., & Çetinkaya, A. (2015). Alternatif medyanın twitter'da gündem oluşturma süreci: Berkin Elvan olayı üzerine bir inceleme. S. E. Karakulakoğlu, & Ö. Uğurlu (edt.) İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar Twitter içinde (s. 225-227). Ankara: Heretik.
  • Türk Dil Kurumu. (2017, May 2). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu (TDK): Retrieved from http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS. 593342ea53c063.72569053.

Participant Culture and Trolls in New Media: Trolls Language Usage Practices on Adana City

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 30, 305 - 323, 01.10.2017
https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.5.014.x

Öz

New media platforms are a struggle for the trolls that the participating cult has emerged. It seems that the traditional tradition of the city of Adana in Turkey has become more popular with Twitter trolls and has become social media entertainment with content that can sometimes be considered as urban legend. This situation reveals the necessity of discovering the trolls on social media, the content produced on Adana and the language practices used. This study includes the speeches of the Twitter trolls in attendance on the city of Adana. For this reason, a method of discourse analysis will be used for the language practices used by the example cases and trolls of the city of Adana. The research aims to discover what trolls on Twitter use in their discourse on Adana, and therefore on the cultural and social structure of the city. The study is limited to accounts on Twitter, which originate in Adana and define themselves as producers of content related to the city of Adana. For this reason, research limitations include only 7 troll accounts which produce content on Adana's social structure and city culture.

Kaynakça

  • Ansong, E. D., Takyi, T., Damoah, D., Ampomah, E. A., & Larkotey, W. (2013). Internet trolling in Ghana. International Journal of Emerging Science and Engineering (IJESE), 42-43.
  • Ateşalp S.T., Başlar G. (2015). Katılımcı kültür tartışmaları ekseninde sosyal medyada diziler: Kardeş payı örneği. E-Journal of Intermedia, 1(2), 158-180.
  • Binark M., Karataş Ş., Çomu T., Koca E. (2015). Türkiye'de Twitter'da trol kültürü. Toplum ve Bilim (135), 24-157.
  • Bishop, J. (2014). Dealing with internet trolling in political online communities: Towards the this is why we can't have nice things scale. International Journal of E-Politics, 1-20.
  • Boz, U. (2014). Toplumsal eleştiri yöntemi olarak mizah ve türk mizahı: Yeni medyadan bahattin örneği. Akdeniz İletişim Dergisi(21), 143-159.
  • Buckels, E. E., Trapnell, P. D., & Paulhus, D. L. (2014). Trolls Just Want To Have Fun. Personality and Individual Difference, 97-102.
  • Çomu, T., & Halaiqa, İ. (2014). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlemesi. M. Binark (edt.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri içinde (s.43-46). İstanbul: Ayrıntı.
  • Deuze, M. (2007). Convergence culture in the creative ındustries. International Journal of Cultural Studies, 2(10), 243-263.
  • Dijck, J. V. (2016). Senin gibi kullanıcılar mı? Kullanıcı türevli içerikteki failliği kuramlaştırmak. H. Hülür, & C. Yaşın (edt.), Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi içinde (s. 162-170). Ankara: Ütopya.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. İstanbul: Kafka.
  • Doğan, D., Çınar, M., & Seferoğlu, S. S. (2017). Sosyal medyanın karanlık yüzleri trollerle ilgili bir inceleme. Eğitim Teknolojileri Okumaları, 517-533.
  • Donath, J. S. (1999). Identify and deception in the wirtual community. M. A. Smith, & P. Kollock (edt.), Communities in Cyberspace içinde (s. 29-59). London: Routledge.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. (Çeviren: İlker Kalaycı-Diyar Saraçoğlu), Ankara: NotaBene.
  • Hardaker, C. (2013). Uh....not to be Nitpicky,,,,but...The Past Tense of Drag is Dragged, not Drug. Journal of Language Aggression and Conflict, 58-86.
  • Herring S., Scheckler R., Barab S.A. (2002). Searcing for safety online: Managing 'trolling' in a feminist forum. The Information Society, 1-38.
  • İnceoğlu, Y. G., & Çomak, N. A. (2009). Teun A. van Dijk. Metin Çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı.
  • Jenkins H., Deuze M. (2008). Convergence Culture. Convergence: The International Journal of Research İnto New Media Technologies, 1(14), 5-12.
  • Jenkins, H. (2001). Convergence? I Diverge. Technology Review, 93.
  • Karataş Ş., Binark M. (2016). Yeni medyada yaratıcı kültür: Troller ve ürünleri 'caps'ler. TRT Akademi, 1(2), 426-448.
  • Mercimek, B., Yaman, N. D., Kelek, A., & Odabaşı, H. F. (2015). Dijital dünyanın yeni gerçeği: Troller. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 67-77.
  • Özer, Ö. (2009). Haber çözümlemeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi.
  • Sayımer, İ. (2014). Yeni medya ortamlarında ağlar oluşturan toplumsal hareket deneyimleri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2(Özel Sayı), 97-112.
  • Sayımer, İ., & Çetinkaya, A. (2015). Alternatif medyanın twitter'da gündem oluşturma süreci: Berkin Elvan olayı üzerine bir inceleme. S. E. Karakulakoğlu, & Ö. Uğurlu (edt.) İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar Twitter içinde (s. 225-227). Ankara: Heretik.
  • Türk Dil Kurumu. (2017, May 2). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu (TDK): Retrieved from http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS. 593342ea53c063.72569053.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sencer Turhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Turhan, S. (2017). Yeni Medyada Katılımcı Kültür ve Troller: Adana Şehri Üzerine Trollerin Dil Kullanım Pratikleri. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 8(30), 305-323. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2017.5.014.x