Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

For Modern-Day Sufism Discussions Analyses By Imam Rabbani

Yıl 2017, Sayı: 2, 55 - 98, 20.06.2017

Öz

Imam-i Rabbani received the title of “mujaddid” with his refreshing ideas that added to the thinking of Sufism. In this article, by examining the most important work of İmam-ı Rabbani, the Mektubat-i Rabbani, we tried to address a few issues from the Sufi thinking. We have concentrated on the attitude of Imam al-Rabbani for the place and importance of murshid (guide) and possessing the faith of the Sunnah, the indispensable value of the Qur’an and the Sunnah to Sufism, and the bid’ahs tried to be introduced into Sufism. The main purpose of taking this article is to draw the attention to the aggression towards Sufi thinking and some debates and to reveal the mistake and unjustness of the attacks made to Sufi thinking through the ideas of Imam-i Rabbani.

Kaynakça

  • Abdu’l-Bari en-Nedvî, Tasavvuf ve Hayat, çev.: Mustafa Ateş, Ankara 1998. Afifî, Ebu’l-Âlâ, Tasavvuf, çev.: İ. Uçar, M. Sülün, İstanbul 1996. Ahmed İbn Hanbel, el-Müsned, I-VI, Mısır 1314h Algar, Hamid, İmâm-ı Rabbânî, TDVİA, İstanbul 2000, C. XXII. Ansari, Muhammed Abdu’l-Hak, Sufism and Shari’alı, A Studyof Shaykh Ahmed Sirhindi’s Effort to Reforrm Sufism, London 1986. Aziz Ahmed, Hindistan’da İslâm Kültürü Çalışmaları, çev.: Latif Boyacı, İstanbul 1995 Bandura, Albert, “Evolution of Social Cognitive Theory,” Great Minds in Management, Eds. K. G. Smith & M.A. Hitt, Oxfod Universty Pres, 2005. Birışık, Abdulhamid, Oryantalist Misyonerler ve Kur’an, İstanbul 2004. Cebecioğlu, Ethem, İmâm-ı Rabbânî Hareketi ve Tesirleri, İstanbul 1999. Cebecioğlu, Ethem, “İmâm-ı Rabbanî ve Mektubâtı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1996, c. 37. Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul 2004 ve Ankara 2014 baskısı. Cürcânî, Seyyid Şerif, Ta’rifât, nşr., Abdurrahman Umeyra, Âlemü’l-kütüb, Beyrut 1987. Ebû Dâvûd, es-Sünen, I-V, İzet Ubeyd ed-da’s, Humus 1307h. Ensarî, Muhammed Abdulhak, Şeriat ve Tasavvuf İmâm-ı Rabbânî Şeyh Ahmed Serhendî’nin Anlayış ve Mücadelesi, çev.: Yusuf Yazar, Ankara 1991. Eraydın, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 1997. Erdem, Mehmet, “Serhendî’nin Tecdit Yönteminde Fıkhın Yeri”, Dinî Araştırmalar, c. 9, Sayı: 26 (Eylül-Aralık 2006). Gümüşoğlu, Hasan, “İmâm-ı Rabbânî’nin Tecdid Hareketinde Ehl-i Sünnet İtikadının Önemi,” FÜİFD, Elazığ 2013, 18/2, ss17-44. Gündüz, İrfan, “Tasavvufi Bir Kavram Olarak Rabıta”,Tasavvuf, Yıl: 2007, sayı: 19, s.23-53. İmâm-ı Rabbânî, Mektûbât-ı Rabbânî, çev.: Kasım Yayla, I-II, İstanbul 1999. İmâm-ı Rabbânî, Mektûbât-ı Rabbânî’de Şeriat ve Tasavvuf, çev.: N. Tosun, S. Derin, A.H.Yıldırım, İstanbul 2014. İmâm-ı Rabbânî, Mebde’ ve Me’ad, çev.: Mustafa Özgen, Konya 2007. Kandehlevî, Muhammed Fazlullah Serhendî Fârukî, Umdetü’’l-Makâmât, çev.: Süleyman Kuku, İstanbul 2007 . Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Bursa 1985. Kâtip Çelebî, Mizânü’l-hak fî ihtiyâri’l-ahak, nşr. Orhan Şaik Gökyay, İstanbul 1993. Kılıç, Cevdet, Bilgelik Hikâyeleri, İstanbul 2013. Koç, Bozkurt, “Çocuğun Dini Gelişiminde Rol Model Olarak Anne ve Baba,” Dinî Araştırmalar, Mayıs Ağustos, 2008. Korkmaz, İsmail, “Sosyal Öğrenme Kuramı”, Eğitim Psikolojisi içinde, Edit.: Binnur Yeşilyaprak, İstanbul 2014. Liebman, J. Loth, Kalp Huzuru,çev.: Sofi Huri, İstanbul 1962. Muhammed Emin el-Kürdî, el-Mevahibu’s-sermediyye fi menâkıbi’n-nakşibendiyye, Kahire trsz. Mustafa Sabri Efendi, Mevkıfü’l-akl, Beyrut 1981. Özgen, Mustafa, İmâm-ı Rabbânî Uluhiyyet ve Nübüvvet Anlayışı, Konya 2007. Platon, Devlet,çev.: S. Eyüboğlu, M.Ali Cimcoz, İstanbul 2012. Smiles, Samuel, Karakter, çev.: Mustafa Ertem, İstanbul 1975. Şarkpûrî, Muhammed Halîm, İkinci Bin Yılın Yenileyicisi İmam Rabbânî, çev.: Ali Genceli, Konya 1978. Tirmizî, es-Sünen, Thk., A. Muhammed Şakir, M. Fuad Abdulbaki, Atve Avad trsz. Topbaş, O. Nuri, Tasavvuf, İstanbul 2002. Tosun, Necdet, İmâm-ı Rabbânî Ahmed Sirhindî, İstanbul 2013. Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 2005 Yaran, Rahmi, “Bid’at,” DİA, c. 6,s. 129-131. Yazıcı, Hikmet, “Sosyal/Bilişsel Öğrenme”, Eğitim Psikolojisi, Edit.: Kurtman Ersanlı, Ersin Uzman, İstanbul 2007. Yılmaz, H. Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2009.

Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler

Yıl 2017, Sayı: 2, 55 - 98, 20.06.2017

Öz

İmâm-ı Rabbânî tasavvuf düşüncesine kattığı yenileyici fikirleriyle “müceddid” ünvanı almıştır. Onun en önemli eseri olan Mektûbât-ı Rabbânî’sinden hareketle,tasavvuf düşüncesinden birkaç hususu ele almaya çalıştık.  Tasavvufta mürşidi kâmilin yeri ve önemi, ehli sünnet inancına sahip olmanın gerekliliği, Kur’an ve sünnetin tasavvufta olmazsa olmaz değeri ve tasavvufa sokulmaya çalışılan bid’atlere karşı İmâm-ı Rabbânî’nin tavrı konularına yoğunlaştık. Bu makaleyi kaleme almamızdaki asıl düşünce günümüzde yaşanan bir takım olaylar sebebiyle tasavvuf düşüncesine yapılan saldırıların yanlışlığını ve yersizliğini İmâm-ı Rabbânî üzerinden ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Abdu’l-Bari en-Nedvî, Tasavvuf ve Hayat, çev.: Mustafa Ateş, Ankara 1998. Afifî, Ebu’l-Âlâ, Tasavvuf, çev.: İ. Uçar, M. Sülün, İstanbul 1996. Ahmed İbn Hanbel, el-Müsned, I-VI, Mısır 1314h Algar, Hamid, İmâm-ı Rabbânî, TDVİA, İstanbul 2000, C. XXII. Ansari, Muhammed Abdu’l-Hak, Sufism and Shari’alı, A Studyof Shaykh Ahmed Sirhindi’s Effort to Reforrm Sufism, London 1986. Aziz Ahmed, Hindistan’da İslâm Kültürü Çalışmaları, çev.: Latif Boyacı, İstanbul 1995 Bandura, Albert, “Evolution of Social Cognitive Theory,” Great Minds in Management, Eds. K. G. Smith & M.A. Hitt, Oxfod Universty Pres, 2005. Birışık, Abdulhamid, Oryantalist Misyonerler ve Kur’an, İstanbul 2004. Cebecioğlu, Ethem, İmâm-ı Rabbânî Hareketi ve Tesirleri, İstanbul 1999. Cebecioğlu, Ethem, “İmâm-ı Rabbanî ve Mektubâtı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1996, c. 37. Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul 2004 ve Ankara 2014 baskısı. Cürcânî, Seyyid Şerif, Ta’rifât, nşr., Abdurrahman Umeyra, Âlemü’l-kütüb, Beyrut 1987. Ebû Dâvûd, es-Sünen, I-V, İzet Ubeyd ed-da’s, Humus 1307h. Ensarî, Muhammed Abdulhak, Şeriat ve Tasavvuf İmâm-ı Rabbânî Şeyh Ahmed Serhendî’nin Anlayış ve Mücadelesi, çev.: Yusuf Yazar, Ankara 1991. Eraydın, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 1997. Erdem, Mehmet, “Serhendî’nin Tecdit Yönteminde Fıkhın Yeri”, Dinî Araştırmalar, c. 9, Sayı: 26 (Eylül-Aralık 2006). Gümüşoğlu, Hasan, “İmâm-ı Rabbânî’nin Tecdid Hareketinde Ehl-i Sünnet İtikadının Önemi,” FÜİFD, Elazığ 2013, 18/2, ss17-44. Gündüz, İrfan, “Tasavvufi Bir Kavram Olarak Rabıta”,Tasavvuf, Yıl: 2007, sayı: 19, s.23-53. İmâm-ı Rabbânî, Mektûbât-ı Rabbânî, çev.: Kasım Yayla, I-II, İstanbul 1999. İmâm-ı Rabbânî, Mektûbât-ı Rabbânî’de Şeriat ve Tasavvuf, çev.: N. Tosun, S. Derin, A.H.Yıldırım, İstanbul 2014. İmâm-ı Rabbânî, Mebde’ ve Me’ad, çev.: Mustafa Özgen, Konya 2007. Kandehlevî, Muhammed Fazlullah Serhendî Fârukî, Umdetü’’l-Makâmât, çev.: Süleyman Kuku, İstanbul 2007 . Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Bursa 1985. Kâtip Çelebî, Mizânü’l-hak fî ihtiyâri’l-ahak, nşr. Orhan Şaik Gökyay, İstanbul 1993. Kılıç, Cevdet, Bilgelik Hikâyeleri, İstanbul 2013. Koç, Bozkurt, “Çocuğun Dini Gelişiminde Rol Model Olarak Anne ve Baba,” Dinî Araştırmalar, Mayıs Ağustos, 2008. Korkmaz, İsmail, “Sosyal Öğrenme Kuramı”, Eğitim Psikolojisi içinde, Edit.: Binnur Yeşilyaprak, İstanbul 2014. Liebman, J. Loth, Kalp Huzuru,çev.: Sofi Huri, İstanbul 1962. Muhammed Emin el-Kürdî, el-Mevahibu’s-sermediyye fi menâkıbi’n-nakşibendiyye, Kahire trsz. Mustafa Sabri Efendi, Mevkıfü’l-akl, Beyrut 1981. Özgen, Mustafa, İmâm-ı Rabbânî Uluhiyyet ve Nübüvvet Anlayışı, Konya 2007. Platon, Devlet,çev.: S. Eyüboğlu, M.Ali Cimcoz, İstanbul 2012. Smiles, Samuel, Karakter, çev.: Mustafa Ertem, İstanbul 1975. Şarkpûrî, Muhammed Halîm, İkinci Bin Yılın Yenileyicisi İmam Rabbânî, çev.: Ali Genceli, Konya 1978. Tirmizî, es-Sünen, Thk., A. Muhammed Şakir, M. Fuad Abdulbaki, Atve Avad trsz. Topbaş, O. Nuri, Tasavvuf, İstanbul 2002. Tosun, Necdet, İmâm-ı Rabbânî Ahmed Sirhindî, İstanbul 2013. Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 2005 Yaran, Rahmi, “Bid’at,” DİA, c. 6,s. 129-131. Yazıcı, Hikmet, “Sosyal/Bilişsel Öğrenme”, Eğitim Psikolojisi, Edit.: Kurtman Ersanlı, Ersin Uzman, İstanbul 2007. Yılmaz, H. Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2009.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cevdet Kılıç

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılıç, C. (2017). Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler. AKADEMİAR Akademik İslam Araştırmaları Dergisi, 2(2), 55-98.
AMA Kılıç C. Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler. AKADEMİAR. Haziran 2017;2(2):55-98.
Chicago Kılıç, Cevdet. “Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler”. AKADEMİAR Akademik İslam Araştırmaları Dergisi 2, sy. 2 (Haziran 2017): 55-98.
EndNote Kılıç C (01 Haziran 2017) Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler. AKADEMİAR Akademik İslam Araştırmaları Dergisi 2 2 55–98.
IEEE C. Kılıç, “Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler”, AKADEMİAR, c. 2, sy. 2, ss. 55–98, 2017.
ISNAD Kılıç, Cevdet. “Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler”. AKADEMİAR Akademik İslam Araştırmaları Dergisi 2/2 (Haziran 2017), 55-98.
JAMA Kılıç C. Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler. AKADEMİAR. 2017;2:55–98.
MLA Kılıç, Cevdet. “Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler”. AKADEMİAR Akademik İslam Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 2, 2017, ss. 55-98.
Vancouver Kılıç C. Günümüz Tasavvuf Tartışmalarına İmam-ı Rabbani’den Çözümlemeler. AKADEMİAR. 2017;2(2):55-98.

AKADEMİAR, 2020 Haziran (8) sayısından itibaren TR DİZİN'de taranmaktadır.