İn this article, The work named İhtiyarat-ı Sabuhi of Sabûhi Ahmed Dede,
one of the third Ahmed Dedeman sheikhs of the Mevleviite dervish lodges
and of the Mevlevihite Mevlevi dwelling is dealt with. Sabûhi Ahmed
Dede is a prominent figure from the seventeenth century Mevlevi sheikhs.
Sabuthi Ahmed Dede, who was understood to have received a good
education in his works, then joined Kasım Dede, a Bektashi sheikh, and
shortly after traveled to Konya after the death of Kasım Dede and there
he joıned to the First Bostan Celebi and Abu Bakr Chalabi. He
continued Mesnevi lessons in Konya. After thirteen years of service for
Ebu Bakr Chalabi, he was appointed by him to the sheikhdom of Damascus
Mevlevi Lodge in 1026/1617. After he had been czech in Damascus for more
than thirteen years,he was dismissed and then he was appointed as a
sheikh in the Yenikapi Mevlevihhane in Istanbul. During the period of
the sheikhs of Damascus of Damascus, the dervishan demanded the
annotation of the poets from Sabûhi Ahmed Dede which were difficult to
understand.İhtiyarat-ı Masnavî, which appeared as an artefact as a
result of the Mesnevî lessons taught by Sabûhi Ahmed Dede for many
years, is an important work in terms of demonstrating the Sufi
personality of Sabûhi Ahmed Dede and showing that he is a Sufi and
Kalenderî Sufi from the sources he fed.It is mentioned in some sources
that some copies of this work were burned in the fires of Istanbul
Yenikapı Mevlevihhane fire and the fith and sixth notes were lost. We
have tried to correct the copies we have identified in this article and
the wrong information about this issue. In this article, we will try to
introduce the Ihtıyarat-ı Masnavi to the world of science.
Sabûhi Ahmed Dede Mevlevî İhtiyârât-ı Sabûhi Yenikapı Mevlevihane Damascus Mevlevihane Kalenderî Melamî
Bu makalede Yenikapı
Mevlevîhanesi üçüncü Ahmed dedesi, Sabûhi Ahmed Dede’nin günümüzde
kütüphanelerde yazma halinde bulunan eseri İhtiyârât-ı
Sabûhi ele alınmıştır. Sabûhi Ahmed Dede onyedinci yüzyıl mevlevî
şeyhlerinden önemli bir isimdir. Eserlerinden iyi bir eğitim aldığı anlaşılan Sabûhi
Ahmed Dede, ilk önce Bektâşî şeyhi olan Kasım Dede’ye intisap etmiş, intisabından
kısa bir sonra Kasım Dede vefat etmiştir. Kasım Dede’nin vefatından sonra
Konya’ya seyahat etmiş ve orada Birinci Bostan Çelebi ve Ebû Bekir Çelebi’ye
intisab etmiş, iradet getirmişlerdir. Konya’da iken âsitânede Mesnevî derslerine
devam etmiştir. On üç yıl Ebû Bekir Çelebi’nin bir hizmetinden bulunduktan
sonra, Ebû Bekir Çelebi tarafından 1026/1617 yılında Şam Mevlevihanesi
şeyhliğine tayin edilmiştir. On üç yıldan fazla Şam’da postnişin olduktan sonra
azledilmiştir. Akabinde İstanbul Yenikapı Mevlevîhanesi şeyhi olarak gönderilmiştir.
Şam Mevlevihanesi şeyhliği döneminde dervişân, Sabûhi Ahmed Dede’den Mesnevi’de geçen anlaşılması güç
beyitleri şerh etmesini istemişlerdir. Sabûhi Ahmed Dede’nin uzun yıllar
okuttuğu Mesnevî dersleri neticesi
telif eser olarak ortaya çıkan İhtiyârât-ı
Mesnevî, Sabûhi Ahmed Dede’nin
tasavvufî kişiliğini yansıtması ve beslendiği kaynaklar itibariyle melâmî ve kalenderî bir mevlevî sûfî olduğunu göstermesi açısından önemli bir
eserdir. Eserin İstanbul Yenikapı Mevlevîhanesi yangınlarında bazı nüshalarının
yandığı ve beşinci, altıncı defterlerinin kayıp olduğu iddiaları kaynaklarda geçmektedir.
Biz bu makalemizde tespit ettiğimiz nüshaları ve bu konuyla ilgili hatalı
bilgileri tashih etmeye çalıştık. Bu makalemizde gayemiz İhtiyârât-ı Mesnevî’yi ilim dünyasına tanıtmaktır.
Sabûhi Ahmed Dede Mevlevî İhtiyârât-ı Mesnevî Yenikapı Mevlevîhanesi Şam Mevlevihanesi Kalenderî
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 6 |