Research Article
BibTex RIS Cite

Ebelik Öğrencilerine Verilen Beslenme Eğitiminin Beslenme Bilgi Düzeylerine Etkisi

Year 2025, Volume: 23 Issue: 2, 132 - 139, 20.07.2025
https://doi.org/10.24323/akademik-gida.1746646

Abstract

Yaşamın her evresinde yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenme, sağlığın korunması ve hastalıkların önlenmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Özellikle ergenlik ve genç yetişkinlik dönemlerinde sağlıksız beslenme alışkanlıklarının yaygınlaşması, gençlerin beslenme bilgi düzeylerindeki eksikliklerle ilişkilendirilmektedir. Bu çalışma ebelik öğrencilerine verilen beslenme eğitiminin beslenme bilgi düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinin ebelik bölümünde okuyan ve daha önce beslenme eğitimi almamış 87 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmadan hepsine ulaşılması hedeflenmiştir. Çalışmaya katılmaya gönüllü olmayan 12 öğrenci dışında diğer öğrenciler çalışmanın örneklemini oluşturmuştur (n=75). Çalışmada literatür taraması sonucu hazırlanan sosyo-demografik anket formu ve daha önce yapılan bir çalışmada geliştirilen “Beslenme Bilgi Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler beslenme eğitimi öncesinde ve sonrasında toplanmıştır. Araştırmada ebelik öğrencilerinin eğitim öncesinde Beslenme Bilgi Ölçeği puan ortalaması 82,20±14,06 iken, eğitim sonrasında bu puanın 89,34±11,71'e yükseldiği bulunmuştur. Sonuç olarak, ebelik öğrencilerine verilen beslenme eğitiminin beslenme bilgi düzeylerini önemli ölçüde artırdığı ve bu eğitimin mesleki yeterliliklerini güçlendirmede etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ebelik öğrencilerinin genel beslenme bilgisi edinmeleri önemlidir. Böylece öğrenciler hem kendi sağlıklarını koruyabilir hem de çevrelerindeki bireylere doğru beslenme önerilerinde bulunabilirler. Bu sayede ebelik öğrencileri sadece bireysel değil toplumsal düzeyde de katkı sağlayan sağlık profesyonelleri haline gelmektedir.

References

  • [1] Grajek, M., Krupa-Kotara, K., Białek-Dratwa, A., Sobczyk, K., Grot, M., Kowalski, O., Staś, W. (2022). Nutrition and mental health: A review of current knowledge about the impact of diet on mental health. Frontiers in Nutrition, 9, 1-14.
  • [2] Marshall, N.E., Abrams, B., Barbour, L.A., Christian, P., Friedman, J.E., Jr, W.W.H., Purnell, Q., Roberts, J.M., Soltani, H. (2022). The importance of nutrition in pregnancy and lactation: Lifelong consequences. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 226(5), 607-632.
  • [3] Rodriguez, A.M., Sánchez, A.B., Guardado, I.M., Jimenez, E.N., Sanjuan, E.P., Aguilera, J.F.T., Suarez, J.V.C. (2022). Infancy dietary patterns, development, and health: An extensive narrative review. Children, 9(7), 1072:1-21.
  • [4] Kiani, A. K., Dhuli, K., Donato, K., Aquilanti, B., Velluti, V., Matera, G., Iaconelli, A., Connelly, S. T., Bellinato, F., Gisondi, P., Bertelli, M. (2022). Main nutritional deficiencies. Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 63(2), E93–E101.
  • [5] World Health Organization. (2013). Global nutrition policy review: What does it take to scale up nutrition actio? [Date of access: 11.01.2025] https://www.who.int/publications/i/item/9789241505529
  • [6] World Health Organization. (2024). Malnutrition. [Date of access: 11.01.2025] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/malnutrition
  • [7] Yun, T. C., Ahmad, S. R., David, K., Quee, S. (2018). Dietary habits and lifestyle practices among university students in Universiti Brunei Darussalam. Malaysian Journal of Medical Sciences, 25(3), 56-66.
  • [8] Lonati, E., Cazzaniga, E., Adorni, R., Zanatta, F., Belingheri, M., Colleoni, M., Riva, M. A., Steca, P., & Palestini, P. (2024). Health-related lifestyles among university students: Focusing on eating habits and physical activity. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(5), 1-12.
  • [9] Bruening, M., Argo, K., Sturges, D.P., Laska, M.N. (2017). The struggle is real: A systematic review of food insecurity on postsecondary education campuses. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(11), 1767-1791.
  • [10] Nikolaus, C.J., An, R., Ellison, B., Nickols-Richardson, S.M. (2020). Food insecurity among college students in the United States: A scoping review. Advances in Nutrition, 11(2), 327–348.
  • [11] Haq, I.U., Tian, Q., Ahmed, B., Nisar, M., Zubair, H.M., Yaqoob, A., Majeed, F., Shah, J., Ullah, A., Wang, S. (2021). Assessment of nutrition knowledge among university students: A systematic review. Progress in Nutrition, 23(2), 1-15.
  • [12] Öngun Yılmaz, H., Hakli, D.A., Toğuç, H., Çobanoğlu, Z., Sayar, C.Ö., Erkul, C., Günal, A.M. (2021). Nutrition knowledge scale (NKS): Development, factor structure, and validation for healthy adults. Progress in Nutrition, 23(3), 1-9.
  • [13] Yardımcı, H., Özçelik, A.Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin öğün düzenleri ve beslenme eğitiminin beslenme bilgisine etkisi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 43(1), 19–26.
  • [14] Zychowicz, M.J., Plichta, M. (2022). Diet quality, dieting, attitudes and nutrition knowledge: Their relationship in Polish young adults-A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6533:1–15.
  • [15] Ekici, G. (2013). Yurtta kalan kız öğrencilerde beslenme alışkanlıkları ile vücut imajı, duygusal durum ve akademik başarı ilişkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 1(2), 11-19.
  • [16] Güneş, F., & Deveci, T. (2024). Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme. Pegem Akademi, Sonçağ Yayıncılık Matbaacılık Reklam San Tic. Ltd. Şti. ISBN 978-605-80114-5-8.
  • [17] Örs, M. (2020). Öğretmenlerin beslenme bilgisine non-formal beslenme eğitiminin etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 387-419.
  • [18] Subaşı, Z., Türker, P.F. (2020). Özel bir kurumda çalışan bireylere verilen beslenme eğitiminin, bireylerin beslenme bilgi düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 5(2), 191-200.
  • [19] Arpa Zemzemoğlu, T.E., Erem, S., Uludağ, E., Uzun, S. (2019). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi. Food and Health, 5(3), 185–196.
  • [20] Kartal, M., Bucak, F.K., Balcı, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin beslenme kültürleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(4), 332–338.
  • [21] Belogianni, K., Ooms, A., Lykou, A., Moir, H.J. (2022). Nutrition knowledge among university students in the UK: A cross-sectional study. Public Health Nutrition, 25(10), 1-8.
  • [22] Ermiş, E., Doğan, E., Erilli, N. A., Satıcı, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının incelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 30–40.
  • [23] Korkmaz, N., Ürek, H., Dolu, G. (2024). Improving students’ nutritional knowledge and conceptual understanding: An online course design supported by videos and images. Journal of Formative Design in Learning, 8(1), 47–61.
  • [24] Ünal, N., Şanlıer, N., Şengil, A. (2021). Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluklarının ve uzaktan eğitime ilişkin deneyimlerinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 89-104.
  • [25] Çelebi, İ., Koçak, H., Çalışkan, C. (2023). The relationship between disordered eating attitudes, nutritional knowledge levels, and overweight and obesity among university students: A single-center study in Türkiye. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 418–424.
  • [26] Ece, C., Samar, E. (2023). Determination of nutrition knowledge levels of the individual and team sport athletes. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(22), 1898-1907.
  • [27] Van Ansem, W.J.C., Schrijvers, C.T.M., Rodenburg, G., Van de Mheen, D. (2014). Maternal educational level and children’s healthy eating behaviour: Role of the home food environment (cross-sectional results from the INPACT study). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(113), 1–12.
  • [28] Liu, K.S.N., Chen, J.Y., Ng, M.Y.C., Yeung, M.H.Y., Bedford, L. E., Lam, C.L.K. (2021). How does the family influence adolescent eating habits in terms of knowledge, attitudes and practices? A global systematic review of qualitative studies. Nutrients, 13(11), 3717.
  • [29] Aydenk Köseoğlu, S. Z., Çelebi Tayfur, A. (2017). Adölesan dönemi beslenme ve sorunları. Güncel Pediatri, 15(2), 44-57.
  • [30] Bocci, B.M., Lipari, D., Pammolli, A., Simi, R., Frongillo, E., Miserendino, A., Manini, I., Lazzeri, G. (2024). How family structure can influence adolescents’ eating habits: An Italian Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) 2022 sample. Children, 11(11), 1368.
  • [31] Chowaniec, A.G., Dobrowolska, M.N., Akbas, A., Bezuglov, E., Sikora, T., Waskiewicz, Z. (2024). Socio-demographic influences on dietary habits and nutritional awareness: A case study of Polish Biathlon Association National Team members. Nutrients, 16(21), 3784.
  • [32] Okumuş, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin okul kantinlerinden yoğun olarak satın aldıkları besinler ve tercih nedenlerine yönelik bir alan araştırması. Akademik Gıda, 2(4), 5–7.

Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students

Year 2025, Volume: 23 Issue: 2, 132 - 139, 20.07.2025
https://doi.org/10.24323/akademik-gida.1746646

Abstract

Adequate, balanced and healthy nutrition at every stage of life are of great importance for the protection of health and prevention of diseases. The spread of unhealthy eating habits, especially during adolescence and young adulthood, is associated with deficiencies in the nutritional knowledge levels of young people. This study was conducted to determine the effect of nutrition education given to midwifery students on their nutrition knowledge levels. The population of the study consisted of 87 undergraduate students studying in the midwifery department of a state university who had not received nutrition education before. It was aimed to reach all of them without sample selection. Except for 12 students who did not volunteer to participate in the study, the other students constituted the sample of the study (n=75). In the study, a socio-demographic questionnaire form prepared as a result of a literature review and the “Nutrition Knowledge Scale” developed in a previous study were used. The data were collected before and after nutrition education. In the study, it was found that while the mean score of the Nutrition Knowledge Scale of midwifery students was 82.20±14.06 before the training, this score increased to 89.34±11.71 after the training. As a result, it was revealed that nutrition education given to midwifery students significantly increased their level of nutrition knowledge, and this education was effective in strengthening their professional competencies. It is important for midwifery students to acquire general nutrition knowledge. Thus, students can both protect their own health and make proper nutrition recommendations to the individuals around them. In this way, midwifery students may become health professionals who can contribute not only at the individual but also at the social level.

Ethical Statement

The ethics committee approval of the study was obtained from Süleyman Demirel University Health Sciences Ethics Committee on 13-3-2024 with decision number 74/2.

References

  • [1] Grajek, M., Krupa-Kotara, K., Białek-Dratwa, A., Sobczyk, K., Grot, M., Kowalski, O., Staś, W. (2022). Nutrition and mental health: A review of current knowledge about the impact of diet on mental health. Frontiers in Nutrition, 9, 1-14.
  • [2] Marshall, N.E., Abrams, B., Barbour, L.A., Christian, P., Friedman, J.E., Jr, W.W.H., Purnell, Q., Roberts, J.M., Soltani, H. (2022). The importance of nutrition in pregnancy and lactation: Lifelong consequences. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 226(5), 607-632.
  • [3] Rodriguez, A.M., Sánchez, A.B., Guardado, I.M., Jimenez, E.N., Sanjuan, E.P., Aguilera, J.F.T., Suarez, J.V.C. (2022). Infancy dietary patterns, development, and health: An extensive narrative review. Children, 9(7), 1072:1-21.
  • [4] Kiani, A. K., Dhuli, K., Donato, K., Aquilanti, B., Velluti, V., Matera, G., Iaconelli, A., Connelly, S. T., Bellinato, F., Gisondi, P., Bertelli, M. (2022). Main nutritional deficiencies. Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 63(2), E93–E101.
  • [5] World Health Organization. (2013). Global nutrition policy review: What does it take to scale up nutrition actio? [Date of access: 11.01.2025] https://www.who.int/publications/i/item/9789241505529
  • [6] World Health Organization. (2024). Malnutrition. [Date of access: 11.01.2025] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/malnutrition
  • [7] Yun, T. C., Ahmad, S. R., David, K., Quee, S. (2018). Dietary habits and lifestyle practices among university students in Universiti Brunei Darussalam. Malaysian Journal of Medical Sciences, 25(3), 56-66.
  • [8] Lonati, E., Cazzaniga, E., Adorni, R., Zanatta, F., Belingheri, M., Colleoni, M., Riva, M. A., Steca, P., & Palestini, P. (2024). Health-related lifestyles among university students: Focusing on eating habits and physical activity. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(5), 1-12.
  • [9] Bruening, M., Argo, K., Sturges, D.P., Laska, M.N. (2017). The struggle is real: A systematic review of food insecurity on postsecondary education campuses. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(11), 1767-1791.
  • [10] Nikolaus, C.J., An, R., Ellison, B., Nickols-Richardson, S.M. (2020). Food insecurity among college students in the United States: A scoping review. Advances in Nutrition, 11(2), 327–348.
  • [11] Haq, I.U., Tian, Q., Ahmed, B., Nisar, M., Zubair, H.M., Yaqoob, A., Majeed, F., Shah, J., Ullah, A., Wang, S. (2021). Assessment of nutrition knowledge among university students: A systematic review. Progress in Nutrition, 23(2), 1-15.
  • [12] Öngun Yılmaz, H., Hakli, D.A., Toğuç, H., Çobanoğlu, Z., Sayar, C.Ö., Erkul, C., Günal, A.M. (2021). Nutrition knowledge scale (NKS): Development, factor structure, and validation for healthy adults. Progress in Nutrition, 23(3), 1-9.
  • [13] Yardımcı, H., Özçelik, A.Ö. (2015). Üniversite öğrencilerinin öğün düzenleri ve beslenme eğitiminin beslenme bilgisine etkisi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 43(1), 19–26.
  • [14] Zychowicz, M.J., Plichta, M. (2022). Diet quality, dieting, attitudes and nutrition knowledge: Their relationship in Polish young adults-A cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6533:1–15.
  • [15] Ekici, G. (2013). Yurtta kalan kız öğrencilerde beslenme alışkanlıkları ile vücut imajı, duygusal durum ve akademik başarı ilişkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 1(2), 11-19.
  • [16] Güneş, F., & Deveci, T. (2024). Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme. Pegem Akademi, Sonçağ Yayıncılık Matbaacılık Reklam San Tic. Ltd. Şti. ISBN 978-605-80114-5-8.
  • [17] Örs, M. (2020). Öğretmenlerin beslenme bilgisine non-formal beslenme eğitiminin etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 387-419.
  • [18] Subaşı, Z., Türker, P.F. (2020). Özel bir kurumda çalışan bireylere verilen beslenme eğitiminin, bireylerin beslenme bilgi düzeyi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences, 5(2), 191-200.
  • [19] Arpa Zemzemoğlu, T.E., Erem, S., Uludağ, E., Uzun, S. (2019). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının belirlenmesi. Food and Health, 5(3), 185–196.
  • [20] Kartal, M., Bucak, F.K., Balcı, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin beslenme kültürleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 4(4), 332–338.
  • [21] Belogianni, K., Ooms, A., Lykou, A., Moir, H.J. (2022). Nutrition knowledge among university students in the UK: A cross-sectional study. Public Health Nutrition, 25(10), 1-8.
  • [22] Ermiş, E., Doğan, E., Erilli, N. A., Satıcı, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarının incelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 30–40.
  • [23] Korkmaz, N., Ürek, H., Dolu, G. (2024). Improving students’ nutritional knowledge and conceptual understanding: An online course design supported by videos and images. Journal of Formative Design in Learning, 8(1), 47–61.
  • [24] Ünal, N., Şanlıer, N., Şengil, A. (2021). Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluklarının ve uzaktan eğitime ilişkin deneyimlerinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 89-104.
  • [25] Çelebi, İ., Koçak, H., Çalışkan, C. (2023). The relationship between disordered eating attitudes, nutritional knowledge levels, and overweight and obesity among university students: A single-center study in Türkiye. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 418–424.
  • [26] Ece, C., Samar, E. (2023). Determination of nutrition knowledge levels of the individual and team sport athletes. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(22), 1898-1907.
  • [27] Van Ansem, W.J.C., Schrijvers, C.T.M., Rodenburg, G., Van de Mheen, D. (2014). Maternal educational level and children’s healthy eating behaviour: Role of the home food environment (cross-sectional results from the INPACT study). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(113), 1–12.
  • [28] Liu, K.S.N., Chen, J.Y., Ng, M.Y.C., Yeung, M.H.Y., Bedford, L. E., Lam, C.L.K. (2021). How does the family influence adolescent eating habits in terms of knowledge, attitudes and practices? A global systematic review of qualitative studies. Nutrients, 13(11), 3717.
  • [29] Aydenk Köseoğlu, S. Z., Çelebi Tayfur, A. (2017). Adölesan dönemi beslenme ve sorunları. Güncel Pediatri, 15(2), 44-57.
  • [30] Bocci, B.M., Lipari, D., Pammolli, A., Simi, R., Frongillo, E., Miserendino, A., Manini, I., Lazzeri, G. (2024). How family structure can influence adolescents’ eating habits: An Italian Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) 2022 sample. Children, 11(11), 1368.
  • [31] Chowaniec, A.G., Dobrowolska, M.N., Akbas, A., Bezuglov, E., Sikora, T., Waskiewicz, Z. (2024). Socio-demographic influences on dietary habits and nutritional awareness: A case study of Polish Biathlon Association National Team members. Nutrients, 16(21), 3784.
  • [32] Okumuş, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin okul kantinlerinden yoğun olarak satın aldıkları besinler ve tercih nedenlerine yönelik bir alan araştırması. Akademik Gıda, 2(4), 5–7.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Food Engineering, Food Sciences (Other)
Journal Section Research Papers
Authors

Serpil Özbaş 0000-0003-3658-8806

Seray Gerey 0009-0003-7354-9088

Şükran Özkahraman Koç 0000-0001-7286-6477

Sıddıka Ersoy 0000-0001-8094-8042

Publication Date July 20, 2025
Submission Date May 10, 2025
Acceptance Date July 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Özbaş, S., Gerey, S., Özkahraman Koç, Ş., Ersoy, S. (2025). Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students. Akademik Gıda, 23(2), 132-139. https://doi.org/10.24323/akademik-gida.1746646
AMA Özbaş S, Gerey S, Özkahraman Koç Ş, Ersoy S. Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students. Akademik Gıda. July 2025;23(2):132-139. doi:10.24323/akademik-gida.1746646
Chicago Özbaş, Serpil, Seray Gerey, Şükran Özkahraman Koç, and Sıddıka Ersoy. “Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students”. Akademik Gıda 23, no. 2 (July 2025): 132-39. https://doi.org/10.24323/akademik-gida.1746646.
EndNote Özbaş S, Gerey S, Özkahraman Koç Ş, Ersoy S (July 1, 2025) Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students. Akademik Gıda 23 2 132–139.
IEEE S. Özbaş, S. Gerey, Ş. Özkahraman Koç, and S. Ersoy, “Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students”, Akademik Gıda, vol. 23, no. 2, pp. 132–139, 2025, doi: 10.24323/akademik-gida.1746646.
ISNAD Özbaş, Serpil et al. “Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students”. Akademik Gıda 23/2 (July2025), 132-139. https://doi.org/10.24323/akademik-gida.1746646.
JAMA Özbaş S, Gerey S, Özkahraman Koç Ş, Ersoy S. Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students. Akademik Gıda. 2025;23:132–139.
MLA Özbaş, Serpil et al. “Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students”. Akademik Gıda, vol. 23, no. 2, 2025, pp. 132-9, doi:10.24323/akademik-gida.1746646.
Vancouver Özbaş S, Gerey S, Özkahraman Koç Ş, Ersoy S. Effect of Nutrition Education on Nutrition Knowledge Levels of Midwifery Students. Akademik Gıda. 2025;23(2):132-9.