BibTex RIS Cite

TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ

Year 2016, Volume: 3 Issue: 5, 0 - 0, 25.05.2016

Abstract

Öz

Medeniyetlerin ana işlev gücünü veren “düşünce dünyaları” ve “toplum felsefeleri”dir. Bu çalışmada sosyal düşünce düzleminde Batı sanayi medeniyetinin sanayi toplumundan bilgi toplumuna rağmen toplum ve dünya görüşünü belirleyen ana felsefesinin 21. Yüzyılın temel özelliklerine katkı yapması açısından yetersizlik taşıma noktasına gelmesi bağlamında, Batı medeniyetinin sanayi, ekonomi ve toplum felsefesinin tevhidi düşünce açısından ontolojik bir analizi yapılmaktadır. Bu noktada temel bakış açısı ise İbn-i Haldun’un medeniyetler “doğar, büyür ölür çünkü Allah yeryüzünde hiçbir şeye “baki”lik (sonsuzluk) vermemiştir” anlayışı, sosyal düşünce geliştirme de kilit bir bakış açısını oluşturmaktadır. Bu noktada Batı medeniyeti de sonsuzu dek var olmayacağından çöküşe girmesinin ekonomi, sanayi ve toplumsal ahlak açısından durumu tevhidi düşünce yöntem bilgisiyle ortaya konulmaktadır. Böylece yeni dönemde “nasıl” ve “ne tür” bir özgün planlamaya ihtiyaç duyulduğu, bunun üzerinden şekillendirilebilir.

Anahtar Kelimeler: Tevhit, Tevhidi Düşünce, Medeniyet, Batı Medeniyeti, Dijital Toplum

Abstract

Civilizations are powered functionally by their “worlds of thoughts” and “philosophies of their societies.” This paper presents an ontological analysis of the economy, industry and social philosophy of the industrial Western civilization from the standpoint of the Tawhidi Thought, in such a context where the mainstream philosophy of the West, forming the Western worldview from the times of the industrial society to knowledge society, makes little contribution to the making of the 21st century. Having an important position in the development of social thought, İbn-i Haldun’s perspective that “civilizations are born, grow and die, for Allah has not given the property of ‘being eternal’ to anything or anyone on earth,” is the stance adopted in this paper. The industrial, economic, and moral causes of the process of collapse the Western civilization has been undergoing recently are explored using the methodology of the Tawhidi Thought, which could help shape the “hows” and “types” of social planning in the coming term.  

Keywords: Tawhid, tawhidi thought, civilization, Western civilization, digital society

References

  • BİLGİSEVEN, A. K. (1985). Din sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • BİLGİSEVEN, A. K. (2004). İlm-i ledün (Genel teoloji). (2. baskı). İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • BOZKURT, V. (2004). Sosyoloji, temeller, kavramlar, kurumlar. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • DURALI, Ş. T. (2011). Sorun çağının anatomisi, çağımızın felsefece teşrihi. Der: M.S. Genç. (2.
  • Baskı) İstanbul: Şule Yayınları.
  • FRANKL, G. (2003). Batı uygarlığı ütopya ve trajedi, karşılaştırmalı medeniyetler tarihi. (Çev.
  • Y. Kaplan). İstanbul: Açılım Kitabevi.
  • FRANK, A. G. (2005). Çıplak hegemon. (Çev.:İ.Türkmen). Siyaset ve Toplum, Sayı:2.
  • GALBRAİTH, J. K. (1979). The new industrial state. (3. Baskı). Boston: Houghtoon Mifflin
  • Company.
  • GRÉAU, J. (2007). Kapitalizmin geleceği. Ankara: Dost Kitabevi.
  • HAGENS, N. J. (2015). Enerji, Kredi ve Büyümenin Sorunu. Dünyanın Durumu 2015, Sürdürülebilirliğin
  • önündeki gizli tehditlerle yüzleşmek, Worldwatch Enstitüsü. (Editör: Lisa
  • Mastny). (Çev: Gülru Hotinli). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları:3414.
  • HEKMAN, S. (1999).Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik,Mannheim, Gadamer, Foucault ve Derrida.
  • (Çev: H.Arslan,B.Balkız). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • HOBSBAWM, E.J. (2003). Sanayi ve imparatorluk. (2. Baskı) Ankara: Dost Kitapevi.
  • KASIM, K. & Cevizci, A. (2010). Batı düşüncesi felsefi temelleri. İstanbul: İSAM Yayınları.
  • POLOMA, M. M. (1993). Çağdaş sosyoloji kuramları. (Çev: H.Erbaş).
  • Ankara:Gündoğan Yayınları.
  • NASR, S. H. (2004). İslam ve modern insanın çıkmazı. (Çev: A.Ünal-S.Büyükduru). İstanbul:
  • İnsan Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Y. (2003). İslam medeniyeti ve Türk kültürü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Y. (2002). İnsan düşüncesinin boyutları. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ŞİMŞEK, O. (2013). Yeni ahlak toplumu. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • ŞİMŞEK, O. (2016). Nizamülmülk. Türk-İslam tarihinde yönetim bilgeleri. (Editör. M.Akçakaya).
  • Gazi Kitabevi, 2016, Ankara.
  • ŞİMŞEK, O.(2013). Türk girişimciliğinin sosyolojisi. Ankara: Otorite Yayınları.
  • TAPSCOTT, D. (1998). Dijital ekonomi. İstanbul: Koç Sistem Yayınları.
  • ÜLKEN, H. Z. (1995). İslam düşüncesi, Türk düşüncesi tarihi araştırmalarına giriş. İstanbul:
  • Ülken Yayınları.
Year 2016, Volume: 3 Issue: 5, 0 - 0, 25.05.2016

Abstract

References

  • BİLGİSEVEN, A. K. (1985). Din sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • BİLGİSEVEN, A. K. (2004). İlm-i ledün (Genel teoloji). (2. baskı). İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • BOZKURT, V. (2004). Sosyoloji, temeller, kavramlar, kurumlar. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • DURALI, Ş. T. (2011). Sorun çağının anatomisi, çağımızın felsefece teşrihi. Der: M.S. Genç. (2.
  • Baskı) İstanbul: Şule Yayınları.
  • FRANKL, G. (2003). Batı uygarlığı ütopya ve trajedi, karşılaştırmalı medeniyetler tarihi. (Çev.
  • Y. Kaplan). İstanbul: Açılım Kitabevi.
  • FRANK, A. G. (2005). Çıplak hegemon. (Çev.:İ.Türkmen). Siyaset ve Toplum, Sayı:2.
  • GALBRAİTH, J. K. (1979). The new industrial state. (3. Baskı). Boston: Houghtoon Mifflin
  • Company.
  • GRÉAU, J. (2007). Kapitalizmin geleceği. Ankara: Dost Kitabevi.
  • HAGENS, N. J. (2015). Enerji, Kredi ve Büyümenin Sorunu. Dünyanın Durumu 2015, Sürdürülebilirliğin
  • önündeki gizli tehditlerle yüzleşmek, Worldwatch Enstitüsü. (Editör: Lisa
  • Mastny). (Çev: Gülru Hotinli). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları:3414.
  • HEKMAN, S. (1999).Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik,Mannheim, Gadamer, Foucault ve Derrida.
  • (Çev: H.Arslan,B.Balkız). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • HOBSBAWM, E.J. (2003). Sanayi ve imparatorluk. (2. Baskı) Ankara: Dost Kitapevi.
  • KASIM, K. & Cevizci, A. (2010). Batı düşüncesi felsefi temelleri. İstanbul: İSAM Yayınları.
  • POLOMA, M. M. (1993). Çağdaş sosyoloji kuramları. (Çev: H.Erbaş).
  • Ankara:Gündoğan Yayınları.
  • NASR, S. H. (2004). İslam ve modern insanın çıkmazı. (Çev: A.Ünal-S.Büyükduru). İstanbul:
  • İnsan Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Y. (2003). İslam medeniyeti ve Türk kültürü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Y. (2002). İnsan düşüncesinin boyutları. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ŞİMŞEK, O. (2013). Yeni ahlak toplumu. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • ŞİMŞEK, O. (2016). Nizamülmülk. Türk-İslam tarihinde yönetim bilgeleri. (Editör. M.Akçakaya).
  • Gazi Kitabevi, 2016, Ankara.
  • ŞİMŞEK, O.(2013). Türk girişimciliğinin sosyolojisi. Ankara: Otorite Yayınları.
  • TAPSCOTT, D. (1998). Dijital ekonomi. İstanbul: Koç Sistem Yayınları.
  • ÜLKEN, H. Z. (1995). İslam düşüncesi, Türk düşüncesi tarihi araştırmalarına giriş. İstanbul:
  • Ülken Yayınları.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Tüm Sayı
Authors

Osman Şimşek This is me

Publication Date May 25, 2016
Submission Date April 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Şimşek, O. (2016). TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ. Akademik Hassasiyetler, 3(5).
AMA Şimşek O. TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ. Akademik Hassasiyetler. May 2016;3(5).
Chicago Şimşek, Osman. “TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ”. Akademik Hassasiyetler 3, no. 5 (May 2016).
EndNote Şimşek O (May 1, 2016) TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ. Akademik Hassasiyetler 3 5
IEEE O. Şimşek, “TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ”, Akademik Hassasiyetler, vol. 3, no. 5, 2016.
ISNAD Şimşek, Osman. “TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ”. Akademik Hassasiyetler 3/5 (May 2016).
JAMA Şimşek O. TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ. Akademik Hassasiyetler. 2016;3.
MLA Şimşek, Osman. “TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ”. Akademik Hassasiyetler, vol. 3, no. 5, 2016.
Vancouver Şimşek O. TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ. Akademik Hassasiyetler. 2016;3(5).

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.