In this study, Kirkuk’s status problem is evaluated. The administrative status of Iraq's Kirkuk province has not been designated since the US invasion of Iraq in 2003. Therefore, Kirkuk is still one of the disputed territories within Iraq. Although the Iraqi Constitution, which entered into force in 2005, set a deadline for determining the status of disputed territories, including Kirkuk, with a deadline of 31 December 2007, the legal process has not yielded any results. Regardless of the legal process, the efforts to obtain Kirkuk through the use of force, as did the Kurds in 2014, have made the problem even more complicated instead of solving it. Thus, the problem has to be solved by a political agreement. In this context, this study advocates autonomy enhanced with a power-sharing model for Kirkuk. Accordingly, Kirkuk should first become an autonomous province within Iraq. Then the legislative, executive and judicial powers within this autonomous structure should be shared among Turkmen, Arabs, Kurds, and Assyrian Christians.
Bu çalışma, Kerkük’ün statü problemini ele almaktadır. Irak’ın Kerkük vilayetinin idari statüsü, 2003 yılındaki Amerikan işgalinden bu yana belirlenebilmiş değil. Her ne kadar 2005’te yürürlüğe giren Irak Anayasası, Kerkük dâhil tartışmalı bölgelerin nihai statülerinin belirlenmesi için 2007 yılı sonuna kadar sonuçlanması beklenen bir süreci işaret etmiş olsa da vilayette yaşayan etnik gruplar arası anlaşmazlık neticesinde süreçten bir sonuç alınamamıştır. Bu nedenle Kerkük’ün idari statüsü halen daha belirsizliğini korumaktadır. Bu çalışma, Kerkük için etnik ve bölgesel çatışmaların çözüm yöntemleri ışığında bir çözüm önerisi geliştirmektedir. Kerkük’e benzer durumda olan çeşitli örnekler üzerinden şekillenen literatürde ön plana çıkan iki model, bu çalışmada Kerkük için uyarlanmıştır. Bu doğrultuda, Kerkük’ün öncelikle Irak içinde özerk bir il statüsü elde etmesi, daha sonra da bu özerk yapı içerisindeki yasama, yürütme ve yargı yetkilerinin Türkmenler, Araplar, Kürtler ve Asurîler arasında belirli oranlarda paylaştırılması savunulmaktadır. Böylece Kerkük’te yaşayan toplumların, Irak Merkezi Hükümeti’nin ya da Irak Bölgesel Kürt Yönetimi’nin kontrolüne girmeden Kerkük’ü kendi başlarına yönetmelerine imkân sağlanmış olacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 13 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.