Research Article
BibTex RIS Cite

SOCIO-CULTURAL IDEALS OF THE REPUBLIC FROM HALIDE EDIP'S PERSPECTIVE: AN EVALUATION BASED ON THE NOVEL TATARCIK

Year 2024, Volume: 11 Issue: 24, 355 - 374, 27.04.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112

Abstract

The novel, as a literary genre, serves as a historical witness to the era in which it was penned, bearing traces of the social events of that time. Writers, as individuals who both influence and are influenced by society, utilize the events they have personally witnessed as material for their works. Sociology of literature leverages literary works to analyze the intellectual movements, social fabric, and dynamics of social change within specific periods. Modernization or Westernization, often considered to have officially commenced with the Tanzimat reform in the Ottoman Empire, involves the assimilation of numerous innovations into social life. The social changes and transformations during the period beginning with Tanzimat and continuing with the innovations of the Republic found expression in novels of that era in various forms. Halide Edip Adıvar is one such writer who incorporated themes of social change into her works. Addressing issues such as women's education, women's rights, and women's social status, Halide Edip explored similar themes in her novel "Tatarcık," which is the primary source of this study. The central character, Lale (Tatarcık), embodies the ideal woman reflecting the significance of women in Halide Edip's vision for the formation of a new Turkish society. The changes brought about by the Republic's innovations in Poyraz village, where the novel is set, the education of the young individuals introduced as “the seven,” their perspectives on social life, and the lives that superficially imitate Westernization are the central themes examined in the novel "Tatarcık.".

References

  • Adıvar, H. E. (2022). Sinekli bakkal. Can Yayınları.
  • Adıvar, H. E. (2023). Tatarcık. Can Yayınları.
  • Calayir Küçükgörmen, G. (2010). Halide Edip Adıvar’ın romanlarında kadın ve kadın eğitimi [yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Enginün, İ. (1989). Halide Edip Adıvar. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Enginün, İ. (2018). Yeni Türk edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). Dergâh Yayınları.
  • Erdoğan, T. (2019). Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e değişen kadın kimliği: Halide Edip Adıvar’ın romanları. Köksal A. (Ed.), Edebiyat sosyolojisi incelemeleri içinde (s. 285-306). İz Yayıncılık.
  • Kanter, B. (2020). Halide Edip’in romanlarında İstanbul’un geleneksel ve modern yüzü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(3), 1033-1049.
  • Karabulut, M. ve Tilek, M. (2021). Halide Edip Adıvar’ın romanlarında idealize etme bağlamında kadın ve eğitim. International Journal Of Turkish Academic Studies (TURAS), 2(3), 1-12. https://doi.org/10.54566/turas. 1009936
  • Karpat, K. (2017). Osmanlı’dan günümüze edebiyat ve toplum. Timaş Yayınları.
  • Mardin, Ş. (2015). Türk modernleşmesi. İletişim Yayınları.
  • Moran, B. (2018). Türk romanına eleştirel bir bakış 1. İletişim Yayınları.
  • Orman, T.F. (2016). Halide Edip Adıvar’ın “Tatarcık” romanında sosyal/kültürel değişmenin izleri, Folklor/Edebiyat, 22(85), 107-122.
  • Önertoy, O. (1984). Cumhuriyet dönemi Türk roman ve öyküsü. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sönmez, E. (1973). The novelist Halide Edib Adıvar and Turkish feminism. Die Welt des Islams, 14(1/4), 81-11.
  • Tezcan, T. (2012). Halide Edip Adıvar’ın Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Tatarcık; Peyami Safa’nın Sözde Kızlar, Cumbadan Rumbaya, Yalnızız romanlarında Doğu-Batı ikileminde eğitim problemlerinin karşılaştırılması [yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tosun, N. (2020). Edebiyat atlası. Dedalus Yayınları.
  • Vatandaş, C. (2013). Kapsam ve yöntem açısından Türk modernleşmesi, Memet Zencirkıran (Ed.) Dünden bugüne Türkiye’nin toplumsal yapısı içinde (s. 63-95). Dora Yayıncılık.

HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME

Year 2024, Volume: 11 Issue: 24, 355 - 374, 27.04.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112

Abstract

Bir edebi tür olarak roman, yazıldığı çağa tanıklık eden, o çağda yaşanan toplumsal olayların izlerini taşıyan bir kaynaktır. Yazar bizâtihi kendisi toplumu etkileyen ve kendisi de toplumdan etkilenen bir fert olarak tanıklık ettiği olayları eserlerinde yansıtan kişidir. Bu anlamda edebiyat sosyolojisi, edebi eserlerden faydalanarak dönemin fikirsel akımlarını, sosyal dokusunu, toplumsal değişim dinamiklerini analiz edebilmek için edebiyat eserlerinden faydalanır. Osmanlı’da Tanzimat reformuyla resmi olarak başladığı kabul edilen yenileşme ya da Batılılaşma olarak adlandırabileceğimiz süreç, pek çok yeniliğin toplumsal hayata dahil edilmesi sürecidir. Tanzimat’la başlayıp Cumhuriyet yenilikleri ile devam eden süreçte yaşanan toplumsal değişim ve dönüşümler devrin romanlarında çeşitli şekillerde kendine yer bulmuştur. Toplumsal değişime eserlerinde yer veren yazarlardan biri de Halide Edip Adıvar’dır. Bilhassa kadınların eğitimi, kadın hakları, kadının toplumsal statüsü gibi mevzularda yazılar yazan ve bu meseleleri dert edinen Halide Edip, bu çalışmanın da kaynağı olan Tatarcık adlı romanında benzer mevzulara yer vermiştir. Başkarakter Lale (Tatarcık) Halide Edip’in şahsi hayatında kadına verdiği önemi ve kadının olması gerektiğini düşündüğü pozisyonu yansıtan ideal bir kadındır. Cumhuriyet yeniliklerinin roman mekânı olan Poyraz köyde meydana getirdiği değişimler, eserde yediler diye tanıtılan gençlerin eğitimleri ile toplumsal hayata bakışları ve batılılaşmanın yüzeysel bir şekilde taklit edildiği yaşamlar Tatarcık romanında incelenen mevzular olarak öne çıkmaktadır.

References

  • Adıvar, H. E. (2022). Sinekli bakkal. Can Yayınları.
  • Adıvar, H. E. (2023). Tatarcık. Can Yayınları.
  • Calayir Küçükgörmen, G. (2010). Halide Edip Adıvar’ın romanlarında kadın ve kadın eğitimi [yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Enginün, İ. (1989). Halide Edip Adıvar. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Enginün, İ. (2018). Yeni Türk edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923). Dergâh Yayınları.
  • Erdoğan, T. (2019). Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e değişen kadın kimliği: Halide Edip Adıvar’ın romanları. Köksal A. (Ed.), Edebiyat sosyolojisi incelemeleri içinde (s. 285-306). İz Yayıncılık.
  • Kanter, B. (2020). Halide Edip’in romanlarında İstanbul’un geleneksel ve modern yüzü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(3), 1033-1049.
  • Karabulut, M. ve Tilek, M. (2021). Halide Edip Adıvar’ın romanlarında idealize etme bağlamında kadın ve eğitim. International Journal Of Turkish Academic Studies (TURAS), 2(3), 1-12. https://doi.org/10.54566/turas. 1009936
  • Karpat, K. (2017). Osmanlı’dan günümüze edebiyat ve toplum. Timaş Yayınları.
  • Mardin, Ş. (2015). Türk modernleşmesi. İletişim Yayınları.
  • Moran, B. (2018). Türk romanına eleştirel bir bakış 1. İletişim Yayınları.
  • Orman, T.F. (2016). Halide Edip Adıvar’ın “Tatarcık” romanında sosyal/kültürel değişmenin izleri, Folklor/Edebiyat, 22(85), 107-122.
  • Önertoy, O. (1984). Cumhuriyet dönemi Türk roman ve öyküsü. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sönmez, E. (1973). The novelist Halide Edib Adıvar and Turkish feminism. Die Welt des Islams, 14(1/4), 81-11.
  • Tezcan, T. (2012). Halide Edip Adıvar’ın Vurun Kahpeye, Sinekli Bakkal, Tatarcık; Peyami Safa’nın Sözde Kızlar, Cumbadan Rumbaya, Yalnızız romanlarında Doğu-Batı ikileminde eğitim problemlerinin karşılaştırılması [yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Tosun, N. (2020). Edebiyat atlası. Dedalus Yayınları.
  • Vatandaş, C. (2013). Kapsam ve yöntem açısından Türk modernleşmesi, Memet Zencirkıran (Ed.) Dünden bugüne Türkiye’nin toplumsal yapısı içinde (s. 63-95). Dora Yayıncılık.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Tüm Sayı
Authors

Zeynep Serap Tekten 0000-0002-3840-0056

Zeynep Sancaktutan 0000-0003-4405-5647

Publication Date April 27, 2024
Submission Date November 8, 2023
Acceptance Date April 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 24

Cite

APA Tekten, Z. S., & Sancaktutan, Z. (2024). HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME. Akademik Hassasiyetler, 11(24), 355-374. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112
AMA Tekten ZS, Sancaktutan Z. HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME. Akademik Hassasiyetler. April 2024;11(24):355-374. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112
Chicago Tekten, Zeynep Serap, and Zeynep Sancaktutan. “HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME”. Akademik Hassasiyetler 11, no. 24 (April 2024): 355-74. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112.
EndNote Tekten ZS, Sancaktutan Z (April 1, 2024) HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME. Akademik Hassasiyetler 11 24 355–374.
IEEE Z. S. Tekten and Z. Sancaktutan, “HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME”, Akademik Hassasiyetler, vol. 11, no. 24, pp. 355–374, 2024, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112.
ISNAD Tekten, Zeynep Serap - Sancaktutan, Zeynep. “HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME”. Akademik Hassasiyetler 11/24 (April 2024), 355-374. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112.
JAMA Tekten ZS, Sancaktutan Z. HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME. Akademik Hassasiyetler. 2024;11:355–374.
MLA Tekten, Zeynep Serap and Zeynep Sancaktutan. “HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME”. Akademik Hassasiyetler, vol. 11, no. 24, 2024, pp. 355-74, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1388112.
Vancouver Tekten ZS, Sancaktutan Z. HALİDE EDİP’İN GÖZÜNDEN CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL İDEALLERİ: TATARCIK ROMANI ÜZERİNDEN BİR DEĞERLENDİRME. Akademik Hassasiyetler. 2024;11(24):355-74.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.