İnsanları sosyal medyada reklam paylaşmaya neler motive etmektedir? Neden bazı reklamlar paylaşılmaya değer bulunurken, diğerleri paylaşılmaya değer bulunmaz? Bu araştırma insanların sosyal medyada her an paylaştıkları içeriklerden biri olan reklamların paylaşılma motivasyonlarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın verisi kota örneklemine göre seçilen 820 kişiyle Konya’da 1 ay boyunca yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Sonuçlar göstermektedir ki; kişiler sosyal medyada paylaştıkları reklamlarla itibar ve saygınlık kazandıklarını düşünmekte, başkalarına eğlenceli ve faydalı bilgiler sunarak kişisel tatmine erişmekte ve reklamlardaki bazı içeriklerle özdeşim kurarak kendilerini başkalarına anlatma fırsatı yakaladıklarını hissetmektedirler. Bu ana motivasyonların yanı sıra kişiler reklamlardaki (reklamlarda verilen) duygular sayesinde kendi hislerini ve düşüncelerini ve kimi zaman bazı olaylar karşındaki duruşlarını ifade etmek için de bu paylaşımları yapmaktadırlar. Olumlu duygulara sahip hikayeleri olan, şaşırtıcı, orijinal ve zekice bir espri anlayışına sahip eğlendirici reklamların paylaşılmaya daha fazla değer bulunduğu görülmektedir.
Why do people share advertisements on social media? On one hand, some advertisements are determined worth to be shared; on the other hand, why are not others determined worth to be shared? This research aims to find out the motivations to be shared of advertisements, one of the contexts which people share on social media at any moment. The research data have been collected by the way of interview for a month with 820 persons in Konya, who have been chosen according to quota sampling. Results show that people think they get reputation and respect via the advertisements which they share on social media; reach self-fulfillment by providing other people with amusing and useful information; and, feel they take the opportunity to express themselves to others by identifying themselves with some contexts in advertisements. People make this sharing in order to state their own emotions, thoughts and even sometimes their attitudes in some occasions thanks to the emotions in advertisements besides these main motivations. It is viewed that amusing advertisements, which have a narration of positive emotions; are amazing and original; and, have a witty sense of humour, are determined more worth to be shared.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Reserch Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2014 |
Submission Date | July 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 3 |