Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Ülke içi Hareketliliği

Year 2015, Volume: 10 Issue: 1, 181 - 207, 24.04.2015
https://doi.org/10.17550/aid.60903

Abstract

Küresel nitelikte beşeri hareketliliğin imkânlarını artıran teknolojik gelişmeler ile birlikte göç kavramının dinamik ve süreklilik tarafını vurgulamak için hareketlilik (mobility) kavramı tercih edilmektedirler. Hareketliliğin artması ve hızlanmasından en fazla etkilenen ve tartışılan kavramlardan bir tanesi de eğitim kavramıdır. Eğitim ve göç ilişkisine odaklanan birçok çalışma
bulunmaktadır. Bu çalışma, literatürde göz ardı edilen ve yaygın nitelikteki çalışmalardan farklı olarak eğitim sebebiyle hareketliliğin gelecekteki hareketlilik potansiyelinin analizine yöneliktir. Araştırma nitel araştırma yöntemi, gözlem ve mülakat veri toplama aracı ile Sakarya Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde eğitim gören 26 üçüncü sınıf öğrencisi üzerinde 2014 yılında
gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak karşılaştırılan iki grup arasında gelecekteki hareketlilik amacına yönelik olarak süreklilik ve durağanlık noktasında ebeveyn ikamet yerine göre farklılık bulgulanmıştır.

References

  • Abed, N. (2013). Avrupa bağlamında öğrenim hareketliliği ve formel olmayan öğrenme. Günter J. Friesenhahn (Ed.). İstanbul Bilgi Üniversitesi şebeke gençlerin katılımı projesi kitapları – No: 11. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ataünal, A. (1994). 21. yüzyıla girerken eğitim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (10), s.11-116.
  • Başaran, F. (1972). Türkiye’de beyin göçü sorunu. Araştırma, Ekim, 133-153.
  • Berg, C., Milmeister, M., ve Weis, C. (2013). Gençlik alanında öğ- renim hareketliliği: bir çerçeve oluşturmaya başlamak. Avrupa bağlamında öğrenim hareketliliği ve formel olmayan öğrenme (ss.17-28). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bhandari, R., ve Blumenthal, P. (2013). International students and glo- bal mobility in higher education: National trends and new direc- tions. International Studies, 1 (11), 316-317.
  • Blunt, A. (2007). Cultural geographies of migration: mobility, transna- tionality and diaspora. Progress in Human Geography, 31 (5), 684-694
  • Brettell, B. Caroline ve F. James F. Hollifield (2000). Migration the- ory – talking across disciplines. Caroline B. Brettell and James F. Hollifield (Ed.). Migration theory – talking across diciplines (pp.1-26). Newyork and London: Routledge.
  • Boyd, M. (1989). Family and personal networks in international mig- ration: recent developments and new agendas. International Migration Review, Fall 23 (3): 638-670.
  • Çolak, Ali. (2004, 11 Mayıs). Sait Faik ölmemiş, çoğalmış... Erişim tarihi: 21 Temmuz 2006, http://www.zaman.com.tr
  • Castells, M. (2011). The rise of the network society: The informati- on age: Economy, society, and culture (Vol. 1). UK: Willy and Blackwell.
  • Castles, Stephan ve J. Mark Miller. (2003). The age of migration – in- ternational population movements in the modern world. New- york: Palgrave Macmillan.
  • Çelik, F. (2005). İç göçler: Teorik bir analiz. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 167-184.
  • Cheng, Hau Ling (2005). Constructing a transnational, multilocal sen- se of belonging: An analysis of Ming Pao. West Canadian Editi- on - Journal of Communication Inquiry, 29, 141-149.
  • Cohen, J. H., ve Sirkeci, I. (2011). Cultures of migration: The glo- bal nature of contemporary mobility. USA: University of Texas Press.
  • Dervin, F. (Ed.). (2011). Analysing the consequences of academic mo- bility and migration. UK: Cambridge Scholars.
  • Dahl, G. B. (2002). Mobility and the return to education: Testing a roy model with multiple markets. Econometrica, 70 (6), 2367-2420.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum du- rumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 479-496.
  • Ersel, B. (2003). Bilgi çağında çalışma ilişkileri ve beyin göçü. II. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Bildiriler Kitabı, 17-18.
  • Faist, Thomas (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (Çev.: Azat Zana Gündoğan ve Can Nacar). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Foundation Findings: Avrupa’da hareketlilik – Geleceğe doğru (2009). Erişim Tarihi: 15.03.1015,https://eurofound.europa.eu/sites/de- fault/files/ef_files/pubdocs/2007/03/tr/1/EF0703TR.pdf
  • Genç, S. Z., ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eği- tim paradigmasi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 89-102.
  • Gérard, M. (2008). Higher education, mobility and the subsidiarity principle. Subsidiarity and economic reform in Europe (pp. 97- 112). Berlin Heidelberg: Springer.
  • Guruz, K. (2011). Higher education and international student mobility in the global knowledge economy (Revised and Updated Second Edition). Albany, NY: SUNY Press.
  • Hoffman, D. M. (2009). Changing academic mobility patterns and international migration what will academic mobility mean in the 21st century?. Journal of Studies in International Educati- on, 13(3), 347-364.
  • Hooghe, Marc, Ann Trappers, Bart Meuleman ve Tim Reeskens (2008). Migration to European Countries. A structural explana- tion of patterns, 1980-2004. International Migration Review, 42 (2), 476-504.
  • Işık, Ş. (2008). Türkiye’de üniversitelerin kentleşme üzerine etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (3), 159-181.
  • Işık, Ş. (2009). Türkiye’de eğitim amaçlı göçler. Coğrafi Bilimler Der- gisi, 7 (1), 27-37.
  • Justman, M., ve Thisse, J. F. (1997). Implications of the mobility of skilled labor for local public funding of higher education. Eco- nomics Letters, 55 (3), 409-412.
  • Kivinen, O., ve Rinne, R. (1996). Higher education, mobility and ine- quality: the Finnish case. European Journal of Education, 31 (3), 289-310.
  • Lauder, H., Brown, P., Dillabough, J. A., ve Halsey, A. H. (2006). Edu- cation, globalization, and social change. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Levy, M. B., ve Wadycki, W. J. (1974). Education and the decision to migrate: An econometric analysis of migration in Venezuela. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 42 (2), 377- 388.
  • Li, F.L.N-Jowett, A.M A.J-Findlay, ve R. Skeldon, (1995). Discourse on migration and ethnic identity: Interviews with professionals in Hong Kong. Transactions of the Institute of British Geograp- hers, Blackwell Publishing, New Series, 20 (3), 342-356.
  • Liu-Farrer, G. (2009). Educationally channeled international labor mo- bility: Contemporary student migration from China to Japan. In- ternational Migration Review, 43 (1), 178-204.
  • Long, L. H. (1973). Migration differentials by education and occupati- on: Trends and variations. Demography, 10 (2), 243-258.
  • Marginson, S., ve Wende, M. V. D. (2007). Globalisation and higher education, Erişim tarihi: 15 Aralık 2014, http://www.oecd.org/ edu/research/37552729.pdf..
  • Massey, Douglas S., Joacquin Arango, G. Hugo, A. Kouaouci, A. Pel- legrino ve J. Edward Taylor (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and Development Review, 19 (3), 431 – 466.
  • Quinn, M. A., ve Rubb, S. (2005). The importance of education-occu- pation matching in migration decisions. Demography, 42 (1), 153-167.
  • Öncü, Ayşe ve Petra Weyland (2007). Giriş: Küreselleşen kentlerde ya- şam alanları ve kimlik mücadeleleri. Ayşe Öncü ve Petra Wey- land (Der.). (Çev.: Leyla Şimşek ve Nilgün Uygun) Mekân, kül- tür, iktidar – küreselleşen kentlerde yeni kentlerde yeni kimlikler (ss.9-39). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pınar, Ö., ve Uzunoğlu. (2009). H. Avrupa Birliği’nin Ar-Ge Politika- ları ve Türkiye’nin Uyumu, Erişim tarihi: 15 Aralık 2015, http:// www.izmir.org.tr/portals/0/iztogenel/dokumanlar/avrupa_birli- ginin_arge_politikalari_o_pinar_h_uzunoglu_26.04.2012%20 19-35-10.pdf .
  • Schiller, N. G., Basch, L., ve Blanc-Szanton, C. (1992). Towards a de- finition of transnationalism. Annals of the New York Academy of Sciences, 645 (1), ix-xiv.
  • Sirkeci, I., Cohen, J. H., ve Yazgan, P. (2012). Turkish culture of mig- ration: Flows between Turkey and Germany, socio-economic development and conflict. Migration Letters, 9 (1), 33-46.
  • Sirkeci, İbrahim, (2010). Güvensizlik ve çatışma ekseninde uluslarara- sı göç ve vatandaşlık Filiz Kartal (Ed.). Yurttaşlık tartışmaları. Ankara: TODAIE (Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi).
  • Sirkeci, İ., & Yüceşahin, M. M. (2014). Editörden: Türkiye’de göç ça- lışmaları. Göç Dergisi, 1(1), 1-10.
  • Suarez-Orozco, M. (2001). Globalization, immigration, and education: The research agenda. Harvard Educational Review, 71(3), 345- 366.
  • Tansel, A., ve Güngör, N. D. (2004). Türkiye’den yurt dışına beyin göçü: Ampirik bir uygulama. ERC (Economic Research Center) Working Papers in Economics, 4 (02), 1-10.
  • Tremblay, K. (2005). Academic mobility and immigration. Journal of Studies in International Education, 9 (3), 196-228.
  • Tsagarousianou, R. (2004). Rethinking the concept of diaspora: mobi- lity, connectivity and communication in a globalised world. West- minster Papers in Communication and Culture, 1(1), 52-66.
  • Varghese, N. V. (2008). Globalization of higher education and cross- border student mobility. Unesco, International Institute for Edu- cational Planning.
  • Vertovec, S. (2002). Transnational networks and skilled labour mig- ration , Konferans sunumu: Ladenburger Diskurs “Migration” Gottlieb Daimler- und Karl Benz-Stiftung, Ladenburg, 14-15 February 2002, Erişim tarihi: 15 Aralık 2014, http://163.1.0.34/ working%20papers/WPTC-02-02%20Vertovec.pdf.
  • Wolbers, M. H. (2000). The effects of level of education on mobility between employment and unemployment in the Netherlands. European Sociological Review, 16 (2), 185-200.

In-Country Mobility of University Students

Year 2015, Volume: 10 Issue: 1, 181 - 207, 24.04.2015
https://doi.org/10.17550/aid.60903

Abstract

Recently, the concept of mobility refers to the dynamic and continuum sides of migration due to globalisation and its technological facets. One of most controversial concepts based on increasing and speeding up of mobility is education. There have been many studies focused on the relationship between education and migration. However, there is not much attention on links between mobility/immobility and future mobility intentions of university students. This study focuses on mobility by reason of university education and future mobility intentions of students. Qualitative interviews with students were conducted in Sakarya University, department of sociology in April, 2014. Findings of the study reveal the positive correlation between mobility and future mobility intentions of students

References

  • Abed, N. (2013). Avrupa bağlamında öğrenim hareketliliği ve formel olmayan öğrenme. Günter J. Friesenhahn (Ed.). İstanbul Bilgi Üniversitesi şebeke gençlerin katılımı projesi kitapları – No: 11. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ataünal, A. (1994). 21. yüzyıla girerken eğitim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (10), s.11-116.
  • Başaran, F. (1972). Türkiye’de beyin göçü sorunu. Araştırma, Ekim, 133-153.
  • Berg, C., Milmeister, M., ve Weis, C. (2013). Gençlik alanında öğ- renim hareketliliği: bir çerçeve oluşturmaya başlamak. Avrupa bağlamında öğrenim hareketliliği ve formel olmayan öğrenme (ss.17-28). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bhandari, R., ve Blumenthal, P. (2013). International students and glo- bal mobility in higher education: National trends and new direc- tions. International Studies, 1 (11), 316-317.
  • Blunt, A. (2007). Cultural geographies of migration: mobility, transna- tionality and diaspora. Progress in Human Geography, 31 (5), 684-694
  • Brettell, B. Caroline ve F. James F. Hollifield (2000). Migration the- ory – talking across disciplines. Caroline B. Brettell and James F. Hollifield (Ed.). Migration theory – talking across diciplines (pp.1-26). Newyork and London: Routledge.
  • Boyd, M. (1989). Family and personal networks in international mig- ration: recent developments and new agendas. International Migration Review, Fall 23 (3): 638-670.
  • Çolak, Ali. (2004, 11 Mayıs). Sait Faik ölmemiş, çoğalmış... Erişim tarihi: 21 Temmuz 2006, http://www.zaman.com.tr
  • Castells, M. (2011). The rise of the network society: The informati- on age: Economy, society, and culture (Vol. 1). UK: Willy and Blackwell.
  • Castles, Stephan ve J. Mark Miller. (2003). The age of migration – in- ternational population movements in the modern world. New- york: Palgrave Macmillan.
  • Çelik, F. (2005). İç göçler: Teorik bir analiz. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), 167-184.
  • Cheng, Hau Ling (2005). Constructing a transnational, multilocal sen- se of belonging: An analysis of Ming Pao. West Canadian Editi- on - Journal of Communication Inquiry, 29, 141-149.
  • Cohen, J. H., ve Sirkeci, I. (2011). Cultures of migration: The glo- bal nature of contemporary mobility. USA: University of Texas Press.
  • Dervin, F. (Ed.). (2011). Analysing the consequences of academic mo- bility and migration. UK: Cambridge Scholars.
  • Dahl, G. B. (2002). Mobility and the return to education: Testing a roy model with multiple markets. Econometrica, 70 (6), 2367-2420.
  • Erdoğan, S., Şanlı, H. S., ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum du- rumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 479-496.
  • Ersel, B. (2003). Bilgi çağında çalışma ilişkileri ve beyin göçü. II. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Bildiriler Kitabı, 17-18.
  • Faist, Thomas (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (Çev.: Azat Zana Gündoğan ve Can Nacar). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Foundation Findings: Avrupa’da hareketlilik – Geleceğe doğru (2009). Erişim Tarihi: 15.03.1015,https://eurofound.europa.eu/sites/de- fault/files/ef_files/pubdocs/2007/03/tr/1/EF0703TR.pdf
  • Genç, S. Z., ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eği- tim paradigmasi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 89-102.
  • Gérard, M. (2008). Higher education, mobility and the subsidiarity principle. Subsidiarity and economic reform in Europe (pp. 97- 112). Berlin Heidelberg: Springer.
  • Guruz, K. (2011). Higher education and international student mobility in the global knowledge economy (Revised and Updated Second Edition). Albany, NY: SUNY Press.
  • Hoffman, D. M. (2009). Changing academic mobility patterns and international migration what will academic mobility mean in the 21st century?. Journal of Studies in International Educati- on, 13(3), 347-364.
  • Hooghe, Marc, Ann Trappers, Bart Meuleman ve Tim Reeskens (2008). Migration to European Countries. A structural explana- tion of patterns, 1980-2004. International Migration Review, 42 (2), 476-504.
  • Işık, Ş. (2008). Türkiye’de üniversitelerin kentleşme üzerine etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (3), 159-181.
  • Işık, Ş. (2009). Türkiye’de eğitim amaçlı göçler. Coğrafi Bilimler Der- gisi, 7 (1), 27-37.
  • Justman, M., ve Thisse, J. F. (1997). Implications of the mobility of skilled labor for local public funding of higher education. Eco- nomics Letters, 55 (3), 409-412.
  • Kivinen, O., ve Rinne, R. (1996). Higher education, mobility and ine- quality: the Finnish case. European Journal of Education, 31 (3), 289-310.
  • Lauder, H., Brown, P., Dillabough, J. A., ve Halsey, A. H. (2006). Edu- cation, globalization, and social change. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Levy, M. B., ve Wadycki, W. J. (1974). Education and the decision to migrate: An econometric analysis of migration in Venezuela. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 42 (2), 377- 388.
  • Li, F.L.N-Jowett, A.M A.J-Findlay, ve R. Skeldon, (1995). Discourse on migration and ethnic identity: Interviews with professionals in Hong Kong. Transactions of the Institute of British Geograp- hers, Blackwell Publishing, New Series, 20 (3), 342-356.
  • Liu-Farrer, G. (2009). Educationally channeled international labor mo- bility: Contemporary student migration from China to Japan. In- ternational Migration Review, 43 (1), 178-204.
  • Long, L. H. (1973). Migration differentials by education and occupati- on: Trends and variations. Demography, 10 (2), 243-258.
  • Marginson, S., ve Wende, M. V. D. (2007). Globalisation and higher education, Erişim tarihi: 15 Aralık 2014, http://www.oecd.org/ edu/research/37552729.pdf..
  • Massey, Douglas S., Joacquin Arango, G. Hugo, A. Kouaouci, A. Pel- legrino ve J. Edward Taylor (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and Development Review, 19 (3), 431 – 466.
  • Quinn, M. A., ve Rubb, S. (2005). The importance of education-occu- pation matching in migration decisions. Demography, 42 (1), 153-167.
  • Öncü, Ayşe ve Petra Weyland (2007). Giriş: Küreselleşen kentlerde ya- şam alanları ve kimlik mücadeleleri. Ayşe Öncü ve Petra Wey- land (Der.). (Çev.: Leyla Şimşek ve Nilgün Uygun) Mekân, kül- tür, iktidar – küreselleşen kentlerde yeni kentlerde yeni kimlikler (ss.9-39). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pınar, Ö., ve Uzunoğlu. (2009). H. Avrupa Birliği’nin Ar-Ge Politika- ları ve Türkiye’nin Uyumu, Erişim tarihi: 15 Aralık 2015, http:// www.izmir.org.tr/portals/0/iztogenel/dokumanlar/avrupa_birli- ginin_arge_politikalari_o_pinar_h_uzunoglu_26.04.2012%20 19-35-10.pdf .
  • Schiller, N. G., Basch, L., ve Blanc-Szanton, C. (1992). Towards a de- finition of transnationalism. Annals of the New York Academy of Sciences, 645 (1), ix-xiv.
  • Sirkeci, I., Cohen, J. H., ve Yazgan, P. (2012). Turkish culture of mig- ration: Flows between Turkey and Germany, socio-economic development and conflict. Migration Letters, 9 (1), 33-46.
  • Sirkeci, İbrahim, (2010). Güvensizlik ve çatışma ekseninde uluslarara- sı göç ve vatandaşlık Filiz Kartal (Ed.). Yurttaşlık tartışmaları. Ankara: TODAIE (Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi).
  • Sirkeci, İ., & Yüceşahin, M. M. (2014). Editörden: Türkiye’de göç ça- lışmaları. Göç Dergisi, 1(1), 1-10.
  • Suarez-Orozco, M. (2001). Globalization, immigration, and education: The research agenda. Harvard Educational Review, 71(3), 345- 366.
  • Tansel, A., ve Güngör, N. D. (2004). Türkiye’den yurt dışına beyin göçü: Ampirik bir uygulama. ERC (Economic Research Center) Working Papers in Economics, 4 (02), 1-10.
  • Tremblay, K. (2005). Academic mobility and immigration. Journal of Studies in International Education, 9 (3), 196-228.
  • Tsagarousianou, R. (2004). Rethinking the concept of diaspora: mobi- lity, connectivity and communication in a globalised world. West- minster Papers in Communication and Culture, 1(1), 52-66.
  • Varghese, N. V. (2008). Globalization of higher education and cross- border student mobility. Unesco, International Institute for Edu- cational Planning.
  • Vertovec, S. (2002). Transnational networks and skilled labour mig- ration , Konferans sunumu: Ladenburger Diskurs “Migration” Gottlieb Daimler- und Karl Benz-Stiftung, Ladenburg, 14-15 February 2002, Erişim tarihi: 15 Aralık 2014, http://163.1.0.34/ working%20papers/WPTC-02-02%20Vertovec.pdf.
  • Wolbers, M. H. (2000). The effects of level of education on mobility between employment and unemployment in the Netherlands. European Sociological Review, 16 (2), 185-200.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Reserch Articles
Authors

Pınar Yazgan

Publication Date April 24, 2015
Submission Date April 24, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Yazgan, P. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Ülke içi Hareketliliği. Akademik İncelemeler Dergisi, 10(1), 181-207. https://doi.org/10.17550/aid.60903

Creative Commons Lisansı

Journal of Academic Inquiries accepts the Open Access Journal Policy for sharing knowledge.