Darbeler son yüzyılın
en önemli sosyal/siyasal fenomenlerinden birisidir. Bazı sosyal bilimciler
az-gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde darbelerin “değişim ve ilerleme
işaretleri olduğunu” ve “modernleştirici” rolleri bulunduğunu ileri sürseler de
bunların aksine birçok sosyal bilimci haklı olarak askeri darbe liderlerinin
ekonomik ve politik becerilerinin sınırlılığına, şiddet kullanımlarına, insan
hakları ihlallerine, ülke refahını geliştirmedeki ve üretimi arttırmadaki
yetersizliklerine vurgu yapar. Türkiye birçok darbe
deneyimi olan bir ülkedir. Ancak öncekilerden farklı olarak Türkiye, 15 Temmuz
2016’da ilk kez bir “dini cemaat” tarafından ve onun adına girişilen bir darbe
teşebbüsüne tanık olmuştur. Bu, birçok yönden kendine özgü ve derin etkileri
olan bir deneyimdir. Bu deneyimin anlamını ve sosyal boyutlarını anlama çabası
içinde bu makalede üç amaç güdülmektedir: a) 15 Temmuz gecesinin (ilk gece)
nasıl bir öneme haiz olduğunu tartışmak, b) bu darbe girişimi deneyiminin
toplumumuz üzerindeki etkilerini belirlemek, c) toplumumuzu bu deneyime sürükleyen
toplumsal dinamiklerin tartışmasını yapmak. Bu amaçlar doğrultusunda yararlanılan
veriler, öncelikle herkes gibi yazarın de bizzat şahidi olduğu veya medyadan
takip ettiği olaylara ilişkin arşiv bilgileridir. İlaveten, konuyla ilgili mevcut
literatür birikiminden elde edilen ikincil verilerden kritik bir gözle yararlanılmaya
çalışılmıştır. Makalede ilk gecenin
önemini ortaya koyan 5 hususu belirttikten sonra bu darbe girişiminin toplum
üzerindeki en önemli etkisi olarak görülen bireylerarası güven kaybının
karmaşık boyutlarını irdelemeye çalışmaktadır. Son olarak, bu darbe girişiminin
arkasındaki FETÖ örgütünün doğası ve toplumsal dinamiklerine ilişkin mevcut
argümanların güçlü ve zayıf yanları tartışılmakta ve sosyal sınıfsal analize ve
beleşçilik kültürüne vurgu yapan argüman sunulmaktadır. Bu inceleme ve
tartışmalar sonrasında 15 Temmuz darbe girişiminin arkasındaki terör örgütüyle
etkili mücadele kadar toplumdaki beleşçilik kültürüyle de mücadelenin zorunlu olduğu
sonucuna varılmakta ve bu mücadeleye ilişkin öneriler sunulmaktadır.
Askeri darbeler 15 Temmuz Darbe Girişimi FETÖ cemaatler Kemalizm
Military coups are one of the most important
social/political phenomenon of the last century. While some social scientists
claim that military coups in underdeveloped and developing countries are “signs
of change and progress” and they have “modernizing roles,” many others rightly
object against such claims and, instead, highlight the limits of economic and
political skills of coup leaders, their use of violence, their tendency to
violate human rights, and their incompetence in increasing the welfare of their
country and in increasing production of goods and services. Turkey is a country with many experiences of military
coups. But for the first time in its republican history, Turkey witnessed, in
July 15th 2016, a coup attempt organized by a religious community.
From many aspects, this is a sui generis experience with deep influences. In an effort to understand the meaning and
social aspects of this experience, I have three main aims in this paper: a)
discussing the significance of the first
night of this coup attempt, b) stressing some dimensions of this experience
in terms of its impacts on the society, c) discussing social dynamics of the
organization behind this coup attempt. The data I will use for the purpose of these three
aims come, firstly, from archives of events that I witnessed, like everybody
else, or from the media. Additionally, they come from secondary data gathered
from the existing literature which I tried to use critically. Throughout the paper, after emphasizing five major
points regarding the significance of the first night, I explore complex
dimensions of interpersonal trust reduce which I see as the most important
impact of the coup attempt on the society. Finally, I critically look at and
evaluate strengths and weaknesses of some arguments about the nature and
features of the organization (FETÖ) behind this coup attempt and then I propose
my own arguments which are based on a class analysis and culture of
free-riders. I conclude that
fighting against the culture of free riders is not less important than fighting
against all terror organizations like the one behind the July 15th
Coup Attempt. I suggest three main measures in this regard.
Military Coup Attempt of July 15th Gülenist Teror Organization communities Kemalism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.