Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GLOBALIZATION AND CONTEMPORARY ART

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 245 - 274, 30.04.2019
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.453769

Öz

Kaynakça

  • KaynakçaAktaş,İ.,& Deliklitaş,M.(2010, 24 Mart). Şoray’ın resmine 200 bin TL...Hürriyet http://www.hurriyet.com.tr/gundem/sorayin-resmine-200-bin-tl-14204051 adresinden alındı.
  • Antmen.A. (2010, 31 Mart). Ve karşınızda: Haluk Akakçe!...Radikal http://www.radikal.com.tr/yazarlar/ahu-antmen/ve-karsinizda-haluk-akakce-988721/ adresinden alındı.
  • Artun, A. (2015). Çağdaş sanat ve kültüralizm. (Tuncay B.,Nursu Ö.,Elçin G., Çev.) İstanbul.İletişim Yayınları
  • Battinelli,P.(t.y).Ausfegen 1972. New Media Encyclopedia http://www.newmedia-art.org/cgi- bin/show-oeu.asp?ID=150000000034295&lg=GBR adresinden alındı.
  • Baransel, Z.(2011,2 Ekim).Umumi mahremiyet-bir Tracey Emin portresi.E-Skop Dergi http://www.e-skop.com/skopbulten/umumi-mahremiyet-–-bir-tracey-emin-portresi/409 adresinden alındı.
  • Bayrak B (2013). Çağdaş sanatın ticarileşmesine küreselleşmenin etkileri.Sosyal Bilimler Dergisi 1.Beykent Üniversitesi , 123-136
  • Çelik,M,Y.(2012).Boyutları ve farklı algılarıyla küreselleşme. DPUJSS NUMBER 32, VOL. II, APRIL 2012 https://www.researchgate.net/profile/Mehmet_Celik26/publication/313060657_BOYUTLARI_VE_FARKLI_ALGILARIYLA_KURESELLESME/links/588f2025a6fdcc8e63cbbf7c/BOYUTLARI-VE-FARKLI-ALGILARIYLA-KUeRESELLESME.pdf adresinden alındı.
  • Çığırlı, E.(2017, 27 Ekim). Çağdaş sanat ortamında küratör olmak.İzlekler Sanat ve Kültür Dergisi. http://izlekler.com/cagdas-sanat-ortaminda-kuratorun-rolu-eda-cigirli/ adresinden alındı.
  • Dellaloğlu,B,F.(2018).Frankfurt okulunda sanat ve toplum.(6.Baskı).İstanbul:Say Yayınları
  • Erdoğan,M.(2013). Küresel çağda çağdaş sanat ve küresel sanat pazarı.Anadolu Üniversitesi.Sosyal Bilimler Dergisi.15( 1), http://dx.doi.org/10.18037/ausbd.98486 adresinden alındı.
  • Ersoy, E. (2008). Tarihsel Kapitalizmden Güncel Kapitalizme Küreselleşme, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma; Malatya. Eşkinat,R.(1998).McLuhan’ın küreselleşme teorisine katkıda bulunan görüşleri.Kurgu Dergisi.(15). 33-43 https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1391/131794.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden alındı.
  • Günsoy, B. (2006). Küreselleşmenin ölçülmesinde sistematik yaklaşımlar; karşılaştırmalı bir inceleme.(1. Baskı).Ankara: Kırlangıç Yayınevi.
  • Harris, R. (1993). Globalization, Trade, and Income. Canadian Journal of Economics, XXVI(4):1-22
  • Holton,R.(2013).Küreselleşmenin kültürel sonuçları.(Çev.Kasım Karaman,Çev.).Sosyoloji Konferansları.No:47.2013-1.59-75
  • Kuspit,D.(2006).Sanatın Sonu.( Yasemin Tezgiden,Çev.).İstanbul:Metis Yayınları Madzoski,V.(2016).Küratörlük koruma ve kapatmanın diyalektiği.(Mine.Haydaroğlu.Çev.)İstanbul:Koç Üniversitesi YayınlarıMuseum of fine arts.(2018). https://www.mfa.org/exhibitions/candice-breitz-love-story adresinden alındı.
  • Onan,Ç,B.(2016).Çağdaş sanat öğretiminde disiplinlerarasılık:fenomeloji çalışması. (Basılmamış doktora tezi).Eskişehir Anadolu Üniversitesi.Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Robertson.R.(1992). Globalization: Social theory and global culture. .London:Sage Sanatatak.(2017,17 Ekim).Marina Abramovic enstitüsü hayal oldu.http://www.sanatatak.com/view/marina-abramovic-enstitusu-hayal-oldu adresinden alındı.
  • Thompson,D.(2012) Sanat mezat.(RenanAkman Çev.)İstanbul:İletişim Yayınları
  • Tunçelli O.(2014).Günümüz sanatında sanat eseri ve değerinin değişkenleri;Andreas Gursky örneği.(Basılmamış sanatta yeterlilik tezi).T.C.Kocaeli Üniversitesi.Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Ozgur,E.(2014, 8 Nisan). Tracey Emin ‘everyone I have slept with 1963-1995. https://edeozgur.wordpress.com/2014/04/08/tracey-emin-everyone-i-have-slept-with-1963-1995/ adresinden alındı.
  • Yardımcı.S.(2014).İstanbul’da bienal. (2.Baskı) İstanbul:İletişim Yayınları
  • Görsel 1- https://www.pinterest.co.uk/pin/299911656421244255/?lp=true adresinden erişildi.(Erişim Tarihi: 5-05-2018)
  • Görsel 2- http://collection.whitney.org/object/7399 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 18-05-2018)
  • Görsel 3- https://edeozgur.wordpress.com/2014/04/08/tracey-emin-everyone-i-have-slept-with-1963-1995/ adresinden erişildi.(Erişim Tarihi. 18-05-2018)
  • Görsel 4- http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/-yatagim---my-bed----tracey-emin/546 adresinden erişildi.(Erişim Tarihi. 20-05-2018)
  • Görsel 5.-6 http://www.candicebreitz.net adresinden erişildi.(Erişim Tarihi: 20-05-2018)
  • Görsel 7 - http://www.damienhirst.com/the-physical-impossibility-of adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 21-05-2018)
  • Görsel 8- https://www.kickstarter.com/projects/maihudson/marina-abramovic-institute-the-founders adresinden erişildi.(Erişim Tarihi. 30-05-2018)

KÜRESELLEŞME VE ÇAĞDAŞ SANAT

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 245 - 274, 30.04.2019
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.453769

Öz

Öz



Bu çalışmada, küreselleşme
olgusunun sanatla ilişkisi sorgulanmıştır. Küreselleşmenin, homojenleşme, kutuplaşma,
hibritleşme gibi kültürel getirileri, sanata yeni bir kimlik kazandırmıştır. Çağdaş
sanat olarak tanımlanan bu yeni kimlik, disiplinlerarası, çok kültürlülük
özelliği taşıyan, zaman, mekan kavramından bağımsız, anlatım ve plastik dil
açısından çok çeşitlilik içeren  bir
yapıya sahiptir. Sanat, ilk çağlardan beri insanların doğa karşısında güçlü
olmalarını ve kendilerini ifade etmelerini sağlayan kültürel bir güçtür. İletişim
Kuramcısı McLuhan’a  göre kültürün
belirleyici ilkesi, içeriginden cok iletildigi aracmm niteligi ile ilgilidir(Eşkinat.
1998, s.37) Günümüzde kültürün iletenleri olarak dijital teknoloji ve  medya çağdaş sanatın  en önemli belirleyenleridir.Çağdaş sanat,
iletişim, teknolojlerindeki gelişme ile hız faktörünü  kazanarak zaman ve mekandan
bağımsızlaşmıştır. Sanatçının kendisi de bir ileten olarak ön plana çıkmıştır. Çeşitli
özellikleri ile çağdaş sanat, yaşamın içinde yer almakta ve küreselleşmenin
kültürel boyutunun  büyük bir bölümünü
oluşturmaktadır.Küreselleşme Ekonomik, politik ve sosyo-kültürel yapıların
biraraya gelmesi ve yeni iletişim teknolojilerinin küresel kullanımıyla
oluşur(Erdoğan. 2013, s.76).Bu çalışmada çağdaş sanatın ekonomik sistem ile
bütüncül bir yapı oluşturduğu vurgulanmıştır. Bu bütüncül yapı içinde
sanatçının kendisinin de sanat üretiminin önemli bir parçası olduğu
gözlemlenmiştir.Çağdaş sanat, sanatçı, küratör, çağdaş sanat fuarları ve
bienaller, küreselleşme olgusu üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın amacı; çağdaş
sanatın, küreselleşmenin  önemli bir dinamiği
olduğunu ortaya koymaktır. Çalışma, belirlenen problem çerçevesinde literatür
araştırması yapılıp, kaynak tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür.



Anahtar Kelimeler : Küreselleşme,Küreselleşmenin boyutları,Çağdaş
sanat,Kültür endüstrisi,Küratör

Abstract























In
this study, the relationship between globalization and art was examined. The
cultural connotations of globalization, such as homogenization, polarization,
and hybridization, have given a new identity to art. This new identity, defined
as contemporary art, has a multidisciplinary structure that is independent of
time, space and diverse in terms of expression and plastic language. Art is a
cultural power that has enabled people to be strong against nature and to
express themselves since the earliest ages. According to the Communication
Theorist McLuhan, the culturally determinant principle is concerned with the
quality of the means in which it is transmitted (Eskinat.1998, s. 37). Digital
technology and media are important determinants of contemporary art. Contemporary
art has become independent of time and space by acquiring the speed with the
development of communication, technologies. The artist himself has also come to
the forefront as a conductor. Contemporary art with its various features takes
part in life and forms a large part of the cultural dimension of globalization.
Globalization occurs with a combination of economic, political and
socio-cultural structures and the global use of new communication technologies
(Erdoğan. 2013, s. 76). It is emphasized that modern art forms an integrated
structure with the economic system. It is observed that the artist himself is
an important part of the art production in this whole structure. Contemporary
art, artists, curators, contemporary art fairs and biennials have been studied
through the phenomenon of globalization. Purpose of the study is to provide
evidence for the fact that contemporary art is an important dynamism of
globalization. The study was carried out using literature review model in the
framework of the identified problem.



Keywords
:
Globalization, Dimensions
of globalization,Contemporary art, Culture industry,Curator



Kaynakça

  • KaynakçaAktaş,İ.,& Deliklitaş,M.(2010, 24 Mart). Şoray’ın resmine 200 bin TL...Hürriyet http://www.hurriyet.com.tr/gundem/sorayin-resmine-200-bin-tl-14204051 adresinden alındı.
  • Antmen.A. (2010, 31 Mart). Ve karşınızda: Haluk Akakçe!...Radikal http://www.radikal.com.tr/yazarlar/ahu-antmen/ve-karsinizda-haluk-akakce-988721/ adresinden alındı.
  • Artun, A. (2015). Çağdaş sanat ve kültüralizm. (Tuncay B.,Nursu Ö.,Elçin G., Çev.) İstanbul.İletişim Yayınları
  • Battinelli,P.(t.y).Ausfegen 1972. New Media Encyclopedia http://www.newmedia-art.org/cgi- bin/show-oeu.asp?ID=150000000034295&lg=GBR adresinden alındı.
  • Baransel, Z.(2011,2 Ekim).Umumi mahremiyet-bir Tracey Emin portresi.E-Skop Dergi http://www.e-skop.com/skopbulten/umumi-mahremiyet-–-bir-tracey-emin-portresi/409 adresinden alındı.
  • Bayrak B (2013). Çağdaş sanatın ticarileşmesine küreselleşmenin etkileri.Sosyal Bilimler Dergisi 1.Beykent Üniversitesi , 123-136
  • Çelik,M,Y.(2012).Boyutları ve farklı algılarıyla küreselleşme. DPUJSS NUMBER 32, VOL. II, APRIL 2012 https://www.researchgate.net/profile/Mehmet_Celik26/publication/313060657_BOYUTLARI_VE_FARKLI_ALGILARIYLA_KURESELLESME/links/588f2025a6fdcc8e63cbbf7c/BOYUTLARI-VE-FARKLI-ALGILARIYLA-KUeRESELLESME.pdf adresinden alındı.
  • Çığırlı, E.(2017, 27 Ekim). Çağdaş sanat ortamında küratör olmak.İzlekler Sanat ve Kültür Dergisi. http://izlekler.com/cagdas-sanat-ortaminda-kuratorun-rolu-eda-cigirli/ adresinden alındı.
  • Dellaloğlu,B,F.(2018).Frankfurt okulunda sanat ve toplum.(6.Baskı).İstanbul:Say Yayınları
  • Erdoğan,M.(2013). Küresel çağda çağdaş sanat ve küresel sanat pazarı.Anadolu Üniversitesi.Sosyal Bilimler Dergisi.15( 1), http://dx.doi.org/10.18037/ausbd.98486 adresinden alındı.
  • Ersoy, E. (2008). Tarihsel Kapitalizmden Güncel Kapitalizme Küreselleşme, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırma; Malatya. Eşkinat,R.(1998).McLuhan’ın küreselleşme teorisine katkıda bulunan görüşleri.Kurgu Dergisi.(15). 33-43 https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/1391/131794.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden alındı.
  • Günsoy, B. (2006). Küreselleşmenin ölçülmesinde sistematik yaklaşımlar; karşılaştırmalı bir inceleme.(1. Baskı).Ankara: Kırlangıç Yayınevi.
  • Harris, R. (1993). Globalization, Trade, and Income. Canadian Journal of Economics, XXVI(4):1-22
  • Holton,R.(2013).Küreselleşmenin kültürel sonuçları.(Çev.Kasım Karaman,Çev.).Sosyoloji Konferansları.No:47.2013-1.59-75
  • Kuspit,D.(2006).Sanatın Sonu.( Yasemin Tezgiden,Çev.).İstanbul:Metis Yayınları Madzoski,V.(2016).Küratörlük koruma ve kapatmanın diyalektiği.(Mine.Haydaroğlu.Çev.)İstanbul:Koç Üniversitesi YayınlarıMuseum of fine arts.(2018). https://www.mfa.org/exhibitions/candice-breitz-love-story adresinden alındı.
  • Onan,Ç,B.(2016).Çağdaş sanat öğretiminde disiplinlerarasılık:fenomeloji çalışması. (Basılmamış doktora tezi).Eskişehir Anadolu Üniversitesi.Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Robertson.R.(1992). Globalization: Social theory and global culture. .London:Sage Sanatatak.(2017,17 Ekim).Marina Abramovic enstitüsü hayal oldu.http://www.sanatatak.com/view/marina-abramovic-enstitusu-hayal-oldu adresinden alındı.
  • Thompson,D.(2012) Sanat mezat.(RenanAkman Çev.)İstanbul:İletişim Yayınları
  • Tunçelli O.(2014).Günümüz sanatında sanat eseri ve değerinin değişkenleri;Andreas Gursky örneği.(Basılmamış sanatta yeterlilik tezi).T.C.Kocaeli Üniversitesi.Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Ozgur,E.(2014, 8 Nisan). Tracey Emin ‘everyone I have slept with 1963-1995. https://edeozgur.wordpress.com/2014/04/08/tracey-emin-everyone-i-have-slept-with-1963-1995/ adresinden alındı.
  • Yardımcı.S.(2014).İstanbul’da bienal. (2.Baskı) İstanbul:İletişim Yayınları
  • Görsel 1- https://www.pinterest.co.uk/pin/299911656421244255/?lp=true adresinden erişildi.(Erişim Tarihi: 5-05-2018)
  • Görsel 2- http://collection.whitney.org/object/7399 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 18-05-2018)
  • Görsel 3- https://edeozgur.wordpress.com/2014/04/08/tracey-emin-everyone-i-have-slept-with-1963-1995/ adresinden erişildi.(Erişim Tarihi. 18-05-2018)
  • Görsel 4- http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/-yatagim---my-bed----tracey-emin/546 adresinden erişildi.(Erişim Tarihi. 20-05-2018)
  • Görsel 5.-6 http://www.candicebreitz.net adresinden erişildi.(Erişim Tarihi: 20-05-2018)
  • Görsel 7 - http://www.damienhirst.com/the-physical-impossibility-of adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 21-05-2018)
  • Görsel 8- https://www.kickstarter.com/projects/maihudson/marina-abramovic-institute-the-founders adresinden erişildi.(Erişim Tarihi. 30-05-2018)
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Atiye Güner 0000-0003-4984-109X

İsmail Erim Gülaçtı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güner, A., & Gülaçtı, İ. E. (2019). KÜRESELLEŞME VE ÇAĞDAŞ SANAT. Akademik İncelemeler Dergisi, 14(1), 245-274. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.453769

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.