Research Article
BibTex RIS Cite

JOHN RAWLS’IN HAKKANİYET OLARAK ADALET İLKELERİNDE ÖZGÜRLÜK VE EŞİTLİK SORUNU ÜZERİNE

Year 2020, Volume: 15 Issue: 2, 679 - 712, 30.10.2020
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.746621

Abstract

Yirminci yüzyılın son çeyreğinde modern dönem toplum sözleşmeci geleneği yeniden canlandıran John Rawls, hak kavramını iyi kavramına öncelikli kıldığı ahlak teorisinde adil ve iyi düzenlenmiş bir toplumun nasıl yaratılacağı yönünde teorik bir açılım yapmıştır. Bireyi kendine has bir şekilde ahlaki, eşit ve rasyonel özne olarak kodlayan Rawls, bu bireyden yola çıkarak teorik öncüllerini oluşturmuş ve geliştirdiği teori aracılığıyla özgürlük ve eşitlik nosyonlarını uzlaştırma çabasına girmiştir. Rawlsın bu çabasına yönelik literatürde yer alan tartışmalar; ya Rawlsın adalet ilkelerinin birbirini çürüttüğü ya da bu ilkelerin birbirine diyalektik olarak zorunlu bir bağlılık arz ettiği yönündeki argümanlardan oluşmaktadır. Bu makalede ise; sorunun Hakkaniyet Olarak Adalet İlkeleri’nin birbiriyle çelişip çelişmediği veya birbirini zorunlu olarak tamamlayıp tamamlamadığı olmadığı özellikle tartışılarak, bu ilkeleri uygulayacak olan Rawlsçı Mülk Sahipliği Demokrasisi Modelinde bile özgürlük ve eşitliğin Rawslın beklentisi doğrultusunda toplumsal boyutta yaşanamayacağı yönünde argümanlar öne sürülmüştür.

References

  • Berlin, I. (1969). “Two Concepts of Liberty”, In Four Essays on Liberty, Oxford: Oxford University Press, 118-172.
  • Buchanan, E. A. (1982). Marx and Justice: The Radical Critique of Liberalism, Totowa, New Jersey: Rowman & Littlefield Press.
  • Caille, A. (2007) Faydacı Aklın Eleştirisi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cohen, G. A. (2008). Rescuing Justice and Equality, Cambridge, MA: Harvard UniversityPress.
  • Dworkin, R. (1975). “The Original Position”, (ed.) Norman Daniels, Reading Rawls, New York: Basic Books, 248-271
  • Freeman, S. (2007). Rawls, New York: Routledge Press.
  • Graham, P. (2007). Rawls, Oxford: One World Press.
  • Green, T. H. (1991). Lectures on Freedom, London: Longman Press.
  • Hobbes, T. (1997). Leviathan or the Matter, Forme, & Power of a Commonwealth Ecclesiaticall and Civill, (ed.) Michael Oakeshott, London: Touchstone Press.
  • Kasper L. R. (2005). Deontology, Responsibility, and Equality, Chicago: Museum Tusculanum Press.
  • Kocaoğlu, M. (2014). John Rawls: Adalet Teorisi ve TemelKavramları, Ankara: ImajYayınevi.
  • Locke, J. (2003). Two Treaties of Government and A Letter Concerning Toleration, (ed.) Shapiro, Ian, New Haven: Yale University Press.
  • Lomasky, L. E. (2005). “Liberterianism at Twin Harvard”, Social Philosophy and Policy, 22 (1), 178-193.
  • Marsh, D. ve Stoker, G. (2002). Theory and Methods in Political Science, London: Palgrave Macmillan.
  • Munzer, S. R. (1990). A Theory of Property, Cambridge Press.
  • Nagel, T. (2005). “The Problem of Global Justice”, Philosophy and Public Affairs, 33 (2), 113-147.
  • Neuhouser, F. (2013). “Rousseau’s Critique of Economic Inequality”, Philosophy and Public Affairs, 41 (3), 193-225.
  • Nozick, R. (1974). Anarchy, State and Utopia, London: Cambridge University Press.
  • Pipes, R. (1999). Property and Freedom, New York: Vintage Books Press.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justice, London: Harvard University Press.
  • Rawls, J. (1980). “A Kantian Conception of Equality”, (ed.) Held, Virgina, Property, Profits and Economic Justice, Belmont, Calif: Wadsworth Press, 198-208.
  • Rawls, J. (2001). Justice as Fairness: A Restatement, Cambridge: Harvard University Press.
  • Rawls, J. (2007). Siyasal Liberalizm.(Çev. Mehmet Fevzi Bilgin). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.,
  • Rousseau, J. J. (1994b). “The Social Contract”, in Discourse on Political Economy and the Social Contract, Oxford: Oxford University Press.
  • Sandel, M. J. (2008). Liberalism and the Limits of Justice, Cambridge: Cambridge University Press
  • Walzer, M. (1983). Spheres of Justice, Oxford: Blackwell Press.
  • Wood, E. M. (2009).Yurttaşlardan Lordlara: Eskiçağlardan Ortaçağlara Batı Siyasi Düşüncesinin Toplumsal Tarihi, trans. Köymen, Oya, İstanbul: Yordam Kitap.
Year 2020, Volume: 15 Issue: 2, 679 - 712, 30.10.2020
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.746621

Abstract

References

  • Berlin, I. (1969). “Two Concepts of Liberty”, In Four Essays on Liberty, Oxford: Oxford University Press, 118-172.
  • Buchanan, E. A. (1982). Marx and Justice: The Radical Critique of Liberalism, Totowa, New Jersey: Rowman & Littlefield Press.
  • Caille, A. (2007) Faydacı Aklın Eleştirisi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cohen, G. A. (2008). Rescuing Justice and Equality, Cambridge, MA: Harvard UniversityPress.
  • Dworkin, R. (1975). “The Original Position”, (ed.) Norman Daniels, Reading Rawls, New York: Basic Books, 248-271
  • Freeman, S. (2007). Rawls, New York: Routledge Press.
  • Graham, P. (2007). Rawls, Oxford: One World Press.
  • Green, T. H. (1991). Lectures on Freedom, London: Longman Press.
  • Hobbes, T. (1997). Leviathan or the Matter, Forme, & Power of a Commonwealth Ecclesiaticall and Civill, (ed.) Michael Oakeshott, London: Touchstone Press.
  • Kasper L. R. (2005). Deontology, Responsibility, and Equality, Chicago: Museum Tusculanum Press.
  • Kocaoğlu, M. (2014). John Rawls: Adalet Teorisi ve TemelKavramları, Ankara: ImajYayınevi.
  • Locke, J. (2003). Two Treaties of Government and A Letter Concerning Toleration, (ed.) Shapiro, Ian, New Haven: Yale University Press.
  • Lomasky, L. E. (2005). “Liberterianism at Twin Harvard”, Social Philosophy and Policy, 22 (1), 178-193.
  • Marsh, D. ve Stoker, G. (2002). Theory and Methods in Political Science, London: Palgrave Macmillan.
  • Munzer, S. R. (1990). A Theory of Property, Cambridge Press.
  • Nagel, T. (2005). “The Problem of Global Justice”, Philosophy and Public Affairs, 33 (2), 113-147.
  • Neuhouser, F. (2013). “Rousseau’s Critique of Economic Inequality”, Philosophy and Public Affairs, 41 (3), 193-225.
  • Nozick, R. (1974). Anarchy, State and Utopia, London: Cambridge University Press.
  • Pipes, R. (1999). Property and Freedom, New York: Vintage Books Press.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justice, London: Harvard University Press.
  • Rawls, J. (1980). “A Kantian Conception of Equality”, (ed.) Held, Virgina, Property, Profits and Economic Justice, Belmont, Calif: Wadsworth Press, 198-208.
  • Rawls, J. (2001). Justice as Fairness: A Restatement, Cambridge: Harvard University Press.
  • Rawls, J. (2007). Siyasal Liberalizm.(Çev. Mehmet Fevzi Bilgin). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.,
  • Rousseau, J. J. (1994b). “The Social Contract”, in Discourse on Political Economy and the Social Contract, Oxford: Oxford University Press.
  • Sandel, M. J. (2008). Liberalism and the Limits of Justice, Cambridge: Cambridge University Press
  • Walzer, M. (1983). Spheres of Justice, Oxford: Blackwell Press.
  • Wood, E. M. (2009).Yurttaşlardan Lordlara: Eskiçağlardan Ortaçağlara Batı Siyasi Düşüncesinin Toplumsal Tarihi, trans. Köymen, Oya, İstanbul: Yordam Kitap.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Reserch Articles
Authors

Mehmet Kanatlı

Publication Date October 30, 2020
Submission Date June 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Kanatlı, M. (2020). JOHN RAWLS’IN HAKKANİYET OLARAK ADALET İLKELERİNDE ÖZGÜRLÜK VE EŞİTLİK SORUNU ÜZERİNE. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(2), 679-712. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.746621

Creative Commons Lisansı

Journal of Academic Inquiries accepts the Open Access Journal Policy for sharing knowledge.