The aim of the study is to analyze the newspapers news about the Covid-19 pandemic, which has been going on for more than a year, in connection with the course of the pandemic and to analyze the prominent issues in this news in the context of framing perspective. The media, and especially the news, have an effective and functional role in the perception, understanding and information exchange of crises by the public. The Covid-19 pandemic, which is a global crisis, points to a period in which the importance of communication and news is even more evident because it is a crisis that spreads over a long period of time, is difficult to manage and control, and at the same time, the need for information is intense. In the study, the news obtained from the front pages of Hürriyet, Sabah and Sözcü newspapers from March 11, 2020 to March 2021 by purposive sampling method, were analyzed by content analysis method in the context of framing perspective. As a result of the analyzes, the most news took place in December, which also coincided with the "closure" period, followed by April and March, which were seen as the "first three months of the pandemic". It was seen that the frames of "informing" and "precaution-protection-warning" were mostly included in the news. In the study, it was determined that there was a statistically significant relationship between the status of the news about the newspapers on the first page, between the newspapers and news frames, and between the frames and the quarterly periods of the pandemic. It has been seen that the related news is mostly found in Hürriyet newspaper.
Çalışmanın amacı, bir yılı aşkın süredir devam eden Covid-19 salgını ile ilgili gazete haberlerinin, salgının seyri ile bağlantılı olarak incelenmesi ve haberlerde öne çıkan konuların, çerçeveleme perspektifi bağlamında analizidir. Krizlerin kamuoyu tarafından algılanması, anlaşılması ve bilgi alışverişi sağlanması açısından medya ve özellikle haberler, etkili ve işlevsel bir role sahiptir. Küresel çapta bir kriz olan Covid-19 salgını ise, uzun bir zaman dilimine yayılması, yönetilmesi ve kontrol altına alınması zor olması ve aynı zamanda bilgi ihtiyacının yoğun olduğu bir kriz olması nedeniyle iletişimin ve haberlerin öneminin daha da belirgin olduğu bir döneme işaret etmektedir. 11 Mart 2020 tarihinden Mart 2021 tarihine kadar Hürriyet, Sabah ve Sözcü gazetelerinin birinci sayfalarından amaçlı örneklem yöntemiyle elde edilen haberler, literatürden de faydalanarak oluşturulmuş çerçeveler bağlamında içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Analizler sonucunda araştırma kapsamında incelenen haberlerin en çok, “kapanma” dönemine de denk gelen Aralık ayında yer aldığı ve bunu sırasıyla “salgının ilk üç ayı” olarak görülen Nisan ve Mart aylarının izlediği, haberlerde en çok “bilgi verme” ve “tedbir-önlem-uyarı” çerçevelerine yer verildiği görülmüştür. Çalışmada, gazeteler ile ilgili haberin birinci sayfada bulunma durumu arasında, gazeteler ile haber çerçeveleri arasında ve çerçeveler ile salgının üçer aylık periyotları arasında istatistiksel anlamlı ilişki bulunduğu tespit edilmiştir. İlgili haberlerin en çok Hürriyet gazetesinde bulunduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Reserch Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2021 |
Submission Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 16 Issue: 2 |