Bu araştırmada romantik dönem kadın bestecilerinden Clara Wieck Schumann'ın "Op. 6 No: 2 Noktürn" başlıklı eserinin Frederic François Chopin'in noktürnleriyle karşılaştırmalı analizi ele alınmıştır. Adı geçen eserin aynı dönemin önemli bestecilerinden Frederic François Chopin'in aynı formdaki eserleriyle benzerlikleri ve farklılıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Literatür taramasının ardından araştırmanın amacı doğrultusunda, Clara Wieck Schumann'ın "Op. 6 No: 2 Noktürn" başlıklı eseri, Frederic François Chopin'in "Op. 7 No: 2" ve "Op. 9 No:2" başlıklı noktürnleriyle armonik, form ve stilistik açılardan karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Karşılaştırmalı analiz sonucunda eşlik ve akor stillerinin, ritmik yapıların ve stilistik özelliklerin benzer olduğu sonucuna varılmıştır. Clara Wieck Schumann'ın bu eserinde Frederic François Chopin'in etkisinde kaldığı çıkarımında bulunulmuştur. Çalışma sadece müzikal benzerlik ve farklılıkları belirlemekle kalmayıp müzik dünyasında kadın bestecilerin görünürlüğünü sağlamak açısından da önem taşımaktadır.
Clara Wieck Schumann Clara Schumann Frederic François Chopin Frederic Chopin Noktürn Kadın Besteci
This study includes a comparative analysis of the composition titled "Op.6 No.2 Nocturne" by Clara Wieck Schumann, a female composer from the Romantic era, with the nocturnes of Frederic François Chopin. The purpose of this research is to determine the similarities and differences between Clara Wieck Schumann's aforementioned work and the works of Frederic François Chopin, who is an important male composer of the same period, in the same form. In this study, firstly a literature review was conducted. Then, in line with the purpose of the research, a comparison of Clara Wieck Schumann's composition titled "Op.6 No:2 Nocturne" with Frederic François Chopin's compositions titled "Op.27 No:2 Nocturne" and "Op.9 No:2 Nocturne" was carried out using harmonic, form and style analysis methods. When examining the harmonic analysis of the compositions, including accompaniment and chord styles, ornaments, rhythmic structures, and stylistic features, it is observed that they exhibit a similar emotion and style. Accordingly, it can be inferred that Clara Wieck Schumann was influenced by Frederic François Chopin in her composition. The conducted analysis is of importance not only in determining the similarities and the differences between the works of both composers, but also in terms of increasing the visibility of female composers in the music world.
Clara Wieck Schumann Clara Schumann Frederic François Chopin Frederic Chopin Nocturne Female Composers
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other), Women's Studies, Sociology of Music |
Journal Section | Reserch Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 9, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 20 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.
Journal of Academic Inquiries accepts the Open Access Journal Policy for sharing knowledge.