Research Article
BibTex RIS Cite

Romantik Dönem Kadın Bestecilerinden Clara Wieck Schumann'ın "Op. 6 No: 2 Noktürn" Eserinin Frederic François Chopin'in Noktürnleriyle Karşılaştırmalı Analizi

Year 2025, Volume: 20 Issue: 1, 1 - 22
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1496371

Abstract

Bu araştırmada romantik dönem kadın bestecilerinden Clara Wieck Schumann'ın "Op. 6 No: 2 Noktürn" başlıklı eserinin Frederic François Chopin'in noktürnleriyle karşılaştırmalı analizi ele alınmıştır. Adı geçen eserin aynı dönemin önemli bestecilerinden Frederic François Chopin'in aynı formdaki eserleriyle benzerlikleri ve farklılıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Literatür taramasının ardından araştırmanın amacı doğrultusunda, Clara Wieck Schumann'ın "Op. 6 No: 2 Noktürn" başlıklı eseri, Frederic François Chopin'in "Op. 7 No: 2" ve "Op. 9 No:2" başlıklı noktürnleriyle armonik, form ve stilistik açılardan karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Karşılaştırmalı analiz sonucunda eşlik ve akor stillerinin, ritmik yapıların ve stilistik özelliklerin benzer olduğu sonucuna varılmıştır. Clara Wieck Schumann'ın bu eserinde Frederic François Chopin'in etkisinde kaldığı çıkarımında bulunulmuştur. Çalışma sadece müzikal benzerlik ve farklılıkları belirlemekle kalmayıp müzik dünyasında kadın bestecilerin görünürlüğünü sağlamak açısından da önem taşımaktadır.

References

  • Aktüze, İ. (2003). Müziği anlamak ansiklopedik müzik sözlüğü (1. basım). Pan Yayıncılık.
  • Araboğlu, A. (2009). Frederic Chopin'in Nocturne'lerinin form, teknik ve icra yönünden incelenmesi [Sanatta Yeterlik Tezi, Edirne Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Bolat, M. (2008). 20. Yüzyılda Avrupa ve Türkiye’ De kadın besteciler [Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Büke, A. (2012). Romantizmin Işığı Clara (1. basım). Can Sanat Yayınları.
  • Cangal, N. (2011). Müzik Formları (6. basım). Arkadaş Yayınevi.
  • Eyüpoğlu, E. B. (2020, Ekim). Clara Schumann ve Op. 21 3 Romans’ın form, teknik ve müzikal analizi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi 2(2), (47-66). https://doi.org/10.47956/bmsd.773432
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe giden yol: Genç müzisyenin el kitabı (4. basım). İnkılap Kitapevi.
  • Makal, A. (2020, Ocak 1). Toplumsal cinsiyet açısından müzik ve kadın: Dünyada ve Türkiye’de kadın müzisyenler ve cinsiyete dayalı ayrımcılık. Çalışma ve Toplum, 65(2), 739-790.
  • Mykhailova, O. V. (2019). Woman in art: A breath of beauty in the men’s world. Aspects of Historical Musicology. Kharkiv I.P. Kotlyarevsky National University of Arts. https://doi.org/10.34064/khnum2-17.11
  • Nergiz, E. (2022). Kadın Bestecilerin solo piyano eserlerinin ters yüz öğrenme modeli ile piyano eğitiminde kullanılabilirliği [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı].
  • Pamir, L. (2000). Müzikte geniş soluklar (3. basım). Boyut Kitapları.
  • Özkişi, Z. G. (2012). Toplumsal cinsiyet bağlamında Türkiye’de kadınların bestecilik eğitimine erişimi ve bestecilik kariyeri. Turkish Studies, 7(3), 2105-2114.
  • Sarıkaya, E. & Özer, M. C. (2015). Kadının sanat, yaratıcılık ve romantik dönem bestecileri üzerinden bir okuması. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, 7, 97-109.
  • Sarıkaya, E. (2016). Kadının sanatta yetersizlik mitinin Fanny Mendelssohn Hensel Das Jahr (The Year) eseri üzerinden incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı].
  • Schumann, F. (2007). Brahms and Clara Schumann. The musical quarterly. Oxford University Press (OUP). https://doi.org/10.1093/mq/ii.4.507
  • Tunçdemir, İ. (2004). Ünlü erkek müzisyenlerin eşliğinde yetenekli kadın müzisyenlerin yaratıcılığı. https://www.muzikegitimcileri.net/ 7 Haziran 2023 tarihinde edinilmiştir.
  • https://imslp.org/wiki/List_of_works_by_Clara_Schumann 7 Haziran 2023 tarihinde edinilmiştir.

A Comparative Analysis of the Piece “Op. 6 No: 2 Nocturne” by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin

Year 2025, Volume: 20 Issue: 1, 1 - 22
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1496371

Abstract

This study includes a comparative analysis of the composition titled "Op.6 No.2 Nocturne" by Clara Wieck Schumann, a female composer from the Romantic era, with the nocturnes of Frederic François Chopin. The purpose of this research is to determine the similarities and differences between Clara Wieck Schumann's aforementioned work and the works of Frederic François Chopin, who is an important male composer of the same period, in the same form. In this study, firstly a literature review was conducted. Then, in line with the purpose of the research, a comparison of Clara Wieck Schumann's composition titled "Op.6 No:2 Nocturne" with Frederic François Chopin's compositions titled "Op.27 No:2 Nocturne" and "Op.9 No:2 Nocturne" was carried out using harmonic, form and style analysis methods. When examining the harmonic analysis of the compositions, including accompaniment and chord styles, ornaments, rhythmic structures, and stylistic features, it is observed that they exhibit a similar emotion and style. Accordingly, it can be inferred that Clara Wieck Schumann was influenced by Frederic François Chopin in her composition. The conducted analysis is of importance not only in determining the similarities and the differences between the works of both composers, but also in terms of increasing the visibility of female composers in the music world.

References

  • Aktüze, İ. (2003). Müziği anlamak ansiklopedik müzik sözlüğü (1. basım). Pan Yayıncılık.
  • Araboğlu, A. (2009). Frederic Chopin'in Nocturne'lerinin form, teknik ve icra yönünden incelenmesi [Sanatta Yeterlik Tezi, Edirne Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Bolat, M. (2008). 20. Yüzyılda Avrupa ve Türkiye’ De kadın besteciler [Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Büke, A. (2012). Romantizmin Işığı Clara (1. basım). Can Sanat Yayınları.
  • Cangal, N. (2011). Müzik Formları (6. basım). Arkadaş Yayınevi.
  • Eyüpoğlu, E. B. (2020, Ekim). Clara Schumann ve Op. 21 3 Romans’ın form, teknik ve müzikal analizi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi 2(2), (47-66). https://doi.org/10.47956/bmsd.773432
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe giden yol: Genç müzisyenin el kitabı (4. basım). İnkılap Kitapevi.
  • Makal, A. (2020, Ocak 1). Toplumsal cinsiyet açısından müzik ve kadın: Dünyada ve Türkiye’de kadın müzisyenler ve cinsiyete dayalı ayrımcılık. Çalışma ve Toplum, 65(2), 739-790.
  • Mykhailova, O. V. (2019). Woman in art: A breath of beauty in the men’s world. Aspects of Historical Musicology. Kharkiv I.P. Kotlyarevsky National University of Arts. https://doi.org/10.34064/khnum2-17.11
  • Nergiz, E. (2022). Kadın Bestecilerin solo piyano eserlerinin ters yüz öğrenme modeli ile piyano eğitiminde kullanılabilirliği [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Eğitimi Bilim Dalı].
  • Pamir, L. (2000). Müzikte geniş soluklar (3. basım). Boyut Kitapları.
  • Özkişi, Z. G. (2012). Toplumsal cinsiyet bağlamında Türkiye’de kadınların bestecilik eğitimine erişimi ve bestecilik kariyeri. Turkish Studies, 7(3), 2105-2114.
  • Sarıkaya, E. & Özer, M. C. (2015). Kadının sanat, yaratıcılık ve romantik dönem bestecileri üzerinden bir okuması. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, 7, 97-109.
  • Sarıkaya, E. (2016). Kadının sanatta yetersizlik mitinin Fanny Mendelssohn Hensel Das Jahr (The Year) eseri üzerinden incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı].
  • Schumann, F. (2007). Brahms and Clara Schumann. The musical quarterly. Oxford University Press (OUP). https://doi.org/10.1093/mq/ii.4.507
  • Tunçdemir, İ. (2004). Ünlü erkek müzisyenlerin eşliğinde yetenekli kadın müzisyenlerin yaratıcılığı. https://www.muzikegitimcileri.net/ 7 Haziran 2023 tarihinde edinilmiştir.
  • https://imslp.org/wiki/List_of_works_by_Clara_Schumann 7 Haziran 2023 tarihinde edinilmiştir.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Cultural Studies (Other), Women's Studies, Sociology of Music
Journal Section Reserch Articles
Authors

İlayda Çetin This is me 0009-0009-8033-6973

M. Nevra Küpana 0000-0001-9916-0052

Early Pub Date March 9, 2025
Publication Date
Submission Date June 5, 2024
Acceptance Date July 29, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Çetin, İ., & Küpana, M. N. (2025). A Comparative Analysis of the Piece “Op. 6 No: 2 Nocturne” by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin. Akademik İncelemeler Dergisi, 20(1), 1-22. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1496371
AMA Çetin İ, Küpana MN. A Comparative Analysis of the Piece “Op. 6 No: 2 Nocturne” by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin. Akademik İncelemeler Dergisi. March 2025;20(1):1-22. doi:10.17550/akademikincelemeler.1496371
Chicago Çetin, İlayda, and M. Nevra Küpana. “A Comparative Analysis of the Piece ‘Op. 6 No: 2 Nocturne’ by Clara Wieck Schumann, One of the Female Composers of the Romantic Period, With the Nocturnes of Frederic François Chopin”. Akademik İncelemeler Dergisi 20, no. 1 (March 2025): 1-22. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1496371.
EndNote Çetin İ, Küpana MN (March 1, 2025) A Comparative Analysis of the Piece “Op. 6 No: 2 Nocturne” by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin. Akademik İncelemeler Dergisi 20 1 1–22.
IEEE İ. Çetin and M. N. Küpana, “A Comparative Analysis of the Piece ‘Op. 6 No: 2 Nocturne’ by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin”, Akademik İncelemeler Dergisi, vol. 20, no. 1, pp. 1–22, 2025, doi: 10.17550/akademikincelemeler.1496371.
ISNAD Çetin, İlayda - Küpana, M. Nevra. “A Comparative Analysis of the Piece ‘Op. 6 No: 2 Nocturne’ by Clara Wieck Schumann, One of the Female Composers of the Romantic Period, With the Nocturnes of Frederic François Chopin”. Akademik İncelemeler Dergisi 20/1 (March 2025), 1-22. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1496371.
JAMA Çetin İ, Küpana MN. A Comparative Analysis of the Piece “Op. 6 No: 2 Nocturne” by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin. Akademik İncelemeler Dergisi. 2025;20:1–22.
MLA Çetin, İlayda and M. Nevra Küpana. “A Comparative Analysis of the Piece ‘Op. 6 No: 2 Nocturne’ by Clara Wieck Schumann, One of the Female Composers of the Romantic Period, With the Nocturnes of Frederic François Chopin”. Akademik İncelemeler Dergisi, vol. 20, no. 1, 2025, pp. 1-22, doi:10.17550/akademikincelemeler.1496371.
Vancouver Çetin İ, Küpana MN. A Comparative Analysis of the Piece “Op. 6 No: 2 Nocturne” by Clara Wieck Schumann, one of the Female Composers of the Romantic Period, with the Nocturnes of Frederic François Chopin. Akademik İncelemeler Dergisi. 2025;20(1):1-22.

Creative Commons Lisansı

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.

Journal of Academic Inquiries accepts the Open Access Journal Policy for sharing knowledge.