Research Article
BibTex RIS Cite

Social Media Addiction: Yeşilay's Awareness Campaigns Against Social Media Addiction

Year 2025, Volume: 20 Issue: 1, 172 - 185
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1596922

Abstract

As with other addictions, social media addiction causes the individual to be exposed to many mental and physical problems. The Yeşilayhas an important place in the fight against addiction, especially in creating individual and social awareness. In this study, it is examined what kind of studies the Yeşilay conducts on social media addiction, whether it conveys methods of combating social media addiction, and whether it informs about individual responsibilities regarding social media addiction. Within the scope of the study, a total of 5 brochures published on the official website of the Yeşilay under the name of technology addiction were analyzed. The brochures were analyzed in terms of target audience, subject, language and visuals. It was observed that the brochures provided information about technology addiction, the effects of technology addiction and methods of protection from addiction. The Yeşilay has brochures on technology addiction. However, the Yeşilay should also prepare brochures that deal entirely with social media addiction. In addition, the brochures should frequently inform individuals to receive professional psychological support within the scope of combating addiction.

References

  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Aydemir, A., & Akyıl, Y. D. (2019). Türkiye’de kadının işgücüne katılımı ve karşılaştığı sorunlar: “Dicle Üniversitesi kadın akademisyenler örneği”. The Journal of Social Science, 5(10), 409-433.
  • Aydemir, A. (2021). Mahremiyetten rızaya dijital albümler: Instagram örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2021(54), 115-140.
  • Babacan, M. E. (2016). Sosyal medya kullanım alanları ve bağımlılık ilişkisi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 7-28. https://doi.org/10.15805/addicta.2016.3.0017
  • Dedeoğlu, G. (2016). Teknoloji, iletişim, yeni medya ve etik. Sentez Yayıncılık.
  • Gökbulut, B., & Bilen, H. (2024). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(1), 66-75. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1326038
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal ortamda iletişim: Bir halkla ilişkiler perspektifi. Derin Yayınları. Irak, D., & Yazıcıoğlu, O. (2012). Türkiye ve sosyal medya. Okuyan Us Yayınları.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal medya 101 2.0. MediaCat Yayınları.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi. Beta Yayıncılık.
  • Karadağ, A., & Akçınar, B. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik semptomlar arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 20(3), 154-166.
  • Karahisar, T. (2013). Sosyal medyanın psikolojik ve toplumsal yansımaları. M. Kuyucu & T. Karahisar (Ed.), Yeni iletişim teknolojileri ve yeni medya içinde. Zinde Yayınları.
  • Kılıç, N. (2022). İnternet bağımlılığıyla mücadelede medya okuryazarlığı dersinin rolü. N. Göker & G. Göker (Ed.), İletişim ve medya alanında uluslararası araştırmalar IV içinde. Eğitim Yayınevi.
  • Kırık, A. M. (2013). Gelişen web teknolojileri ve sosyal medya bağımlılığı. B. Ali & K. Ali Murat (Ed.), “Sosyalleşen birey” sosyal medya içinde. Çizgi Kitabevi.
  • Kuş, Ö. A. (2023). Oyun, dijital oyun, bağımlılık ve motivasyon kavramları arasındaki ilişkiler. Urzeni Yayınevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012). Sosyal medya, sosyal değişim. T. Kara & E. Özgen (Ed.), Sosyal medya akademi içinde. Beta Basım Yayım.
  • Poynter, R. (2012). İnternet ve sosyal medya araştırmaları el kitabı (Ü. Şensoy, Çev.). Optimist Yayınları.
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının irdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 2(1), 29-42.
  • Sanlav, Ü. (2014). Sosyal medya savaşları. Hayat Yayınları.
  • Söner, O., & Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 59-73.
  • Uslu, M. (2021). Türkiye’de sosyal medya bağımlılığı ve kullanımı araştırması. Turkish Academic Research Review, 6(2), 370-396. https://doi.org/10.30622/tarr.933479
  • Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
  • Saruhan, Ş. C., & Özdemirci, A. (2011). Bilim, felsefe ve metodoloji. Beta Yayıncılık.
  • Siber Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı. (n.d.). Sosyal medya bağımlılığı. SİBERAY. https://www.siberay.com/sosyal-medya-bagimliligi Erişim Tarihi: 13.11.2024
  • We Are Social. (2024). Digital 2024: 5 billion social media users. https://wearesocial-com.translate.goog/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=tc Erişim Tarihi: 05.02.2025
  • Yeşilay. (n.d.). Amacımız-faaliyetlerimiz. Yeşilay. https://www.yesilay.org.tr/tr/kurumsal/amacimiz-faaliyetlerimiz Erişim Tarihi: 14.11.2024
  • Yeşilay. (n.d.). Broşürler. Yeşilay. https://www.yesilay.org.tr/tr/yayinlar/brosurler Erişim Tarihi: 19.11.2024

Social Media Addiction: Yeşilay's Awareness Campaigns Against Social Media Addiction

Year 2025, Volume: 20 Issue: 1, 172 - 185
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1596922

Abstract

As with other addictions, social media addiction causes the individual to be exposed to many mental and physical problems. The Yeşilayhas an important place in the fight against addiction, especially in creating individual and social awareness. In this study, it is examined what kind of studies the Yeşilay conducts on social media addiction, whether it conveys methods of combating social media addiction, and whether it informs about individual responsibilities regarding social media addiction. Within the scope of the study, a total of 5 brochures published on the official website of the Yeşilay under the name of technology addiction were analyzed. The brochures were analyzed in terms of target audience, subject, language and visuals. It was observed that the brochures provided information about technology addiction, the effects of technology addiction and methods of protection from addiction. The Yeşilay has brochures on technology addiction. However, the Yeşilay should also prepare brochures that deal entirely with social media addiction. In addition, the brochures should frequently inform individuals to receive professional psychological support within the scope of combating addiction.

References

  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Aydemir, A., & Akyıl, Y. D. (2019). Türkiye’de kadının işgücüne katılımı ve karşılaştığı sorunlar: “Dicle Üniversitesi kadın akademisyenler örneği”. The Journal of Social Science, 5(10), 409-433.
  • Aydemir, A. (2021). Mahremiyetten rızaya dijital albümler: Instagram örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2021(54), 115-140.
  • Babacan, M. E. (2016). Sosyal medya kullanım alanları ve bağımlılık ilişkisi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 7-28. https://doi.org/10.15805/addicta.2016.3.0017
  • Dedeoğlu, G. (2016). Teknoloji, iletişim, yeni medya ve etik. Sentez Yayıncılık.
  • Gökbulut, B., & Bilen, H. (2024). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(1), 66-75. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1326038
  • Güçdemir, Y. (2012). Sanal ortamda iletişim: Bir halkla ilişkiler perspektifi. Derin Yayınları. Irak, D., & Yazıcıoğlu, O. (2012). Türkiye ve sosyal medya. Okuyan Us Yayınları.
  • Kahraman, M. (2013). Sosyal medya 101 2.0. MediaCat Yayınları.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi. Beta Yayıncılık.
  • Karadağ, A., & Akçınar, B. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik semptomlar arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 20(3), 154-166.
  • Karahisar, T. (2013). Sosyal medyanın psikolojik ve toplumsal yansımaları. M. Kuyucu & T. Karahisar (Ed.), Yeni iletişim teknolojileri ve yeni medya içinde. Zinde Yayınları.
  • Kılıç, N. (2022). İnternet bağımlılığıyla mücadelede medya okuryazarlığı dersinin rolü. N. Göker & G. Göker (Ed.), İletişim ve medya alanında uluslararası araştırmalar IV içinde. Eğitim Yayınevi.
  • Kırık, A. M. (2013). Gelişen web teknolojileri ve sosyal medya bağımlılığı. B. Ali & K. Ali Murat (Ed.), “Sosyalleşen birey” sosyal medya içinde. Çizgi Kitabevi.
  • Kuş, Ö. A. (2023). Oyun, dijital oyun, bağımlılık ve motivasyon kavramları arasındaki ilişkiler. Urzeni Yayınevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012). Sosyal medya, sosyal değişim. T. Kara & E. Özgen (Ed.), Sosyal medya akademi içinde. Beta Basım Yayım.
  • Poynter, R. (2012). İnternet ve sosyal medya araştırmaları el kitabı (Ü. Şensoy, Çev.). Optimist Yayınları.
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin bireylerde sosyal medya bağımlılığının irdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 2(1), 29-42.
  • Sanlav, Ü. (2014). Sosyal medya savaşları. Hayat Yayınları.
  • Söner, O., & Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 59-73.
  • Uslu, M. (2021). Türkiye’de sosyal medya bağımlılığı ve kullanımı araştırması. Turkish Academic Research Review, 6(2), 370-396. https://doi.org/10.30622/tarr.933479
  • Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
  • Saruhan, Ş. C., & Özdemirci, A. (2011). Bilim, felsefe ve metodoloji. Beta Yayıncılık.
  • Siber Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı. (n.d.). Sosyal medya bağımlılığı. SİBERAY. https://www.siberay.com/sosyal-medya-bagimliligi Erişim Tarihi: 13.11.2024
  • We Are Social. (2024). Digital 2024: 5 billion social media users. https://wearesocial-com.translate.goog/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=tc Erişim Tarihi: 05.02.2025
  • Yeşilay. (n.d.). Amacımız-faaliyetlerimiz. Yeşilay. https://www.yesilay.org.tr/tr/kurumsal/amacimiz-faaliyetlerimiz Erişim Tarihi: 14.11.2024
  • Yeşilay. (n.d.). Broşürler. Yeşilay. https://www.yesilay.org.tr/tr/yayinlar/brosurler Erişim Tarihi: 19.11.2024
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Screen and Media Culture
Journal Section Reserch Articles
Authors

Meryem Altıntaş 0000-0003-1896-3393

Early Pub Date March 9, 2025
Publication Date
Submission Date December 5, 2024
Acceptance Date February 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Altıntaş, M. (2025). Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction. Akademik İncelemeler Dergisi, 20(1), 172-185. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1596922
AMA Altıntaş M. Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction. Akademik İncelemeler Dergisi. March 2025;20(1):172-185. doi:10.17550/akademikincelemeler.1596922
Chicago Altıntaş, Meryem. “Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction”. Akademik İncelemeler Dergisi 20, no. 1 (March 2025): 172-85. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1596922.
EndNote Altıntaş M (March 1, 2025) Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction. Akademik İncelemeler Dergisi 20 1 172–185.
IEEE M. Altıntaş, “Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction”, Akademik İncelemeler Dergisi, vol. 20, no. 1, pp. 172–185, 2025, doi: 10.17550/akademikincelemeler.1596922.
ISNAD Altıntaş, Meryem. “Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction”. Akademik İncelemeler Dergisi 20/1 (March 2025), 172-185. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1596922.
JAMA Altıntaş M. Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction. Akademik İncelemeler Dergisi. 2025;20:172–185.
MLA Altıntaş, Meryem. “Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction”. Akademik İncelemeler Dergisi, vol. 20, no. 1, 2025, pp. 172-85, doi:10.17550/akademikincelemeler.1596922.
Vancouver Altıntaş M. Social Media Addiction: Yeşilay’s Awareness Campaigns Against Social Media Addiction. Akademik İncelemeler Dergisi. 2025;20(1):172-85.

Creative Commons Lisansı

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.

Journal of Academic Inquiries accepts the Open Access Journal Policy for sharing knowledge.