Research Article
BibTex RIS Cite

KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Issue: 14, 51 - 80, 28.12.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Çağdaş Türk müziği bestecileri tarafından, kontrabas, obua, fagot, trompet, trombon, tuba, arp ve vurmalı çalgılar için çok az solo ve piyano ya da orkestra eşlikli eser yazılmasının ve yazılan az sayıda eserin de büyük çoğunluğunun konservatuvar müfredatlarında yer almamasının sebeplerini araştırmak ve konuyla ilgili çözüm önerileri sunmaktır. Bu çalışmayla ilgili verileri toplamak amacıyla Türkiye’de Batı müziği eğitimi veren konservatuvarların müfredatları incelenmiş, 54 Çağdaş Türk müziği bestecisinin solo ve piyano ya da orkestra eşlikli eserleri tespit edilmiş, eğitimciler ve bestecilere anketler uygulanmıştır. Elde edilen verilerden; Çalışmada adı geçen çalgılarda, başlangıç seviyesine yönelik etüt, metot, küçük parçalar gibi çalışmaların hem eğitimciler tarafından talep edilmediği, hem de besteciler tarafından tercih edilmediği, bestecilerin çalışmada adı geçen Klasik Batı müziği çalgıları üzerine daha az solo ve piyano ya da orkestra eşlikli eser yazma sebeplerinin; günümüz müzikal eğilimlerinin giderek klasik formlardan uzaklaşması, eserlerini çaldırabilecekleri, icracılıklarına güvendikleri ve tanıdıkları müzisyenler için eser yazmaları ve bu müzisyenlerden söz konusu çalgıların icracılarının daha az olduğu, çalgılarına yönelik eserler yazılması konusunda eğitimcilerin bestecilerden girişim bekledikleri, bestecilerin de eğitimcilerden talep bekledikleri ve bunun sonucunda da bu tür eserlerin üretiminde bir artış oluşmadığı sonuçları ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara göre; bestecilerin söz konusu çalgılar için konservatuvar eğitimine yönelik olarak hem başlangıç seviyelerinde metotlar, etütler, kolay parçalar; hem de daha ileri seviyede solo eserler yazmaya ağırlık vermelerinin, bestecilerin eğitimcilerle bir araya gelebilecekleri festival, yarışma, proje gibi etkinliklerin çoğalmasının; internet üzerinde eserlerini tanıtabilecekleri ve eğitimcilerin de taleplerini sunabilecekleri platformların oluşturulmasının önemi ortaya çıkmıştır.

Thanks

Bestecilere yönelik anket oluşturmamda bana yol gösteren sayın Doç.Dr. Berkant Gençkal'a sonsuz teşekkürlerimi sunarım.

References

  • Referans1 Akdeniz, A. Ö., Akdeniz, H. B. (2020). Nitelikli keman eğitiminde öğretmen faktörü. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(54), 1338,1347.
  • Referans2 Akkor, H.Ö., Türkmen, U. (2009). Kontrbas Eğitiminde Çağdaş Türk Müziği Eserlerinin Yeri ve Değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 605,622.
  • Referans3 Artaç, A. (2019). Ziya Gökalp’in Milli Müziğimizi Oluşturmakla İlgili Düşüncelerinin Atatürk’ün Aynı Doğrultudaki Fikirlerine ve Çağdaş Türk Müziğine Etkileri. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 529,550.
  • Referans4 Fırat, E. O. (1999). Umursanmamış, Birinci Basım, Pan Yayıncılık, Yaylacık Matbaası, İstanbul: Şubat
  • Referans5 Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. (35. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Referans6 Tarman, S. (2017). Türkiye'de Ulusal Nota Yayıncılığı ve Müzik Kitapları: 2016 Başlarında Genel Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1510,1522.
Year 2021, Issue: 14, 51 - 80, 28.12.2021

Abstract

References

  • Referans1 Akdeniz, A. Ö., Akdeniz, H. B. (2020). Nitelikli keman eğitiminde öğretmen faktörü. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(54), 1338,1347.
  • Referans2 Akkor, H.Ö., Türkmen, U. (2009). Kontrbas Eğitiminde Çağdaş Türk Müziği Eserlerinin Yeri ve Değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 605,622.
  • Referans3 Artaç, A. (2019). Ziya Gökalp’in Milli Müziğimizi Oluşturmakla İlgili Düşüncelerinin Atatürk’ün Aynı Doğrultudaki Fikirlerine ve Çağdaş Türk Müziğine Etkileri. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 529,550.
  • Referans4 Fırat, E. O. (1999). Umursanmamış, Birinci Basım, Pan Yayıncılık, Yaylacık Matbaası, İstanbul: Şubat
  • Referans5 Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. (35. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Referans6 Tarman, S. (2017). Türkiye'de Ulusal Nota Yayıncılığı ve Müzik Kitapları: 2016 Başlarında Genel Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1510,1522.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Arman Artaç 0000-0002-6115-8114

Early Pub Date December 26, 2021
Publication Date December 28, 2021
Acceptance Date December 14, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 14

Cite

APA Artaç, A. (2021). KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Sanat(14), 51-80.
AMA Artaç A. KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Sanat. December 2021;(14):51-80.
Chicago Artaç, Arman. “KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ”. Akademik Sanat, no. 14 (December 2021): 51-80.
EndNote Artaç A (December 1, 2021) KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Sanat 14 51–80.
IEEE A. Artaç, “KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ”, Akademik Sanat, no. 14, pp. 51–80, December 2021.
ISNAD Artaç, Arman. “KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ”. Akademik Sanat 14 (December 2021), 51-80.
JAMA Artaç A. KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Sanat. 2021;:51–80.
MLA Artaç, Arman. “KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ”. Akademik Sanat, no. 14, 2021, pp. 51-80.
Vancouver Artaç A. KONSERVATUVARLARIN ÇALGI EĞİTİMİ MÜFREDATLARINDA ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİNİN YERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Sanat. 2021(14):51-80.

 1654816583165452217022223