Hayvan figürleri Türk sanatında önemli bir yer teşkil etmektedir. Orta Asya ve Anadolu Türkleri tarafından kullanılan bazı hayvan figürlerinin aynı zamanda Türk mitolojisi unsurları olduğu da gözlemlenmektedir. Türklerin hayvan figürlerini sanat eserlerinde kullanmalarının nedeni onlara kendi inançlarına göre kutsal anlamlar yüklemeleridir.
Türk kültüründe genellikle bilgelik, şifa ve maneviyat gibi anlamları sembolize eden kaplumbağanın çeşitli sanat eserlerine konu olduğu da görülmektedir. Bu görüşler yıllar boyunca; halılar, kilimler, minyatür ve resim gibi sanat eserlerine yansımıştır. Bu sanat eserlerinin içinde dünyaca tanınan ünlü tablo: Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi” adıyla bilenen resmidir.
Oryantalizm akımının savunucusu olan Osman Hamdi Bey, yıllar önce bir dergide keşfettiği kaplumbağa terbiyecilerinin bu tablonun ilham kaynağı olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı; “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosunda, Türk kültüründe önemli bir yeri olan mitolojik kaynaklı kaplumbağa figürünün, sembolik anlamlarının ortaya çıkarılmasıdır. “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosu, sanat tarihçisi Erwin Panofsky’nin üç aşamadan oluşan sanat eleştirisi yöntemiyle incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | October 11, 2023 |
Acceptance Date | August 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 22 |