Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi

Yıl 2024, Sayı: 22, 31 - 41, 31.08.2024

Öz

Hayvan figürleri Türk sanatında önemli bir yer teşkil etmektedir. Orta Asya ve Anadolu Türkleri tarafından kullanılan bazı hayvan figürlerinin aynı zamanda Türk mitolojisi unsurları olduğu da gözlemlenmektedir. Türklerin hayvan figürlerini sanat eserlerinde kullanmalarının nedeni onlara kendi inançlarına göre kutsal anlamlar yüklemeleridir.
Türk kültüründe genellikle bilgelik, şifa ve maneviyat gibi anlamları sembolize eden kaplumbağanın çeşitli sanat eserlerine konu olduğu da görülmektedir. Bu görüşler yıllar boyunca; halılar, kilimler, minyatür ve resim gibi sanat eserlerine yansımıştır. Bu sanat eserlerinin içinde dünyaca tanınan ünlü tablo: Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi” adıyla bilenen resmidir.
Oryantalizm akımının savunucusu olan Osman Hamdi Bey, yıllar önce bir dergide keşfettiği kaplumbağa terbiyecilerinin bu tablonun ilham kaynağı olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı; “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosunda, Türk kültüründe önemli bir yeri olan mitolojik kaynaklı kaplumbağa figürünün, sembolik anlamlarının ortaya çıkarılmasıdır. “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosu, sanat tarihçisi Erwin Panofsky’nin üç aşamadan oluşan sanat eleştirisi yöntemiyle incelenmiştir.

Kaynakça

  • Arsal, S. (2005). İkonografik Yöntem ve Uygulama İlkeleri, Türkiye’de Sanat ve Mimarlık Tarihçiliği Sorunları Sempozyumu, Kayseri, Türkiye. Aksoy, E. (2022). Kaplumbağa Figürünün Mitolojik Olarak İncelenmesi ve Anadolu Dokumalarında Kullanımı, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55: 56- 72.
  • Batuhan, T., Korkmaz, Z. (2024). Osman Hamdi Bey’in Eserlerinde Kültürel Miras, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35: 397-410.
  • Cezar, M. (1987). Müzeci Ressam Osman Hamdi Bey, MSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi.
  • Çelik, H, S. (2017). Sanatta Oryantalizm ve Bir Oryantalist Olarak Osman Hamdi Bey, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eldem E. (2004). Osman Hamdi Bey ve Oryantalizm, Sanat ve Tasarım Yazıları, 2: 39- 67.
  • Panofsky E. (1967). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar, (1. Baskı), Pinhan Yayıncılık.
  • Giray, K. (2000). Kaplumbağa Terbiyecisi ve Osman Hamdi Bey, İş Bankası Koleksiyonu Osman Hamdi Bölümü.
  • Genç, S, V. (2014). Osman Hamdi Tablolarında Hayvan Figürleri, Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 61: 85-91.
  • Germaner, S., İnankur, Z. (2002). Oryantalistlerin İstanbul’u, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yalçın, Ç., Özdoğlar, E. (2023). Osmanlı Resim Sanatında Osman Hamdi Bey Figür ve Mekân Üzerine Bir Araştırma, Tarih ve Gelecek Dergisi, 1: 185-194.
  • Yalçın, O. (2019). Osman Hamdi Bey Üzerinden Oryantalizme Bir Bakış, Düşünen Şehir Dergisi, 158- 163.
  • Yerli, S. (2020). Osman Hamdi Bey’in Resimlerinde Tinsellik, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 11: 246- 254.
  • Mansel, M. (1959). Osman Hamdi Bey, Anadolu Dergisi, 4: 292- 301.
  • Tataroğlu, E. (2018). Osman Hamdi Bey: 19. Yüzyılın Türk Müzecisi Devlet Adamı- Ressamı- Sanat Eğitimcisi- Arkeoloğu, Milli Eğitim Dergisi, 221: 175-185.
  • Özçelik, N. (2020). Osman Hamdi Bey’in Portrelerinde Anlam, Tarih ve Gelecek Dergisi, 2: 449-458. Özeskici, E. (2024). Osman Hamdi Bey’in Resimlerindeki Motiflerde Stilizasyon ve Anlam, Art-Sanat, 21: 565–586
  • Sütçü, G. (2021). Türk ve Rus Mitolojisinde Hayvan Mitleri, Tarih ve Düşünce Dergisi, Özel Sayı: 150-171.
  • Şimşek, E. (2016). Türk Kültürünce Kaplumbağalarla İlgili Efsaneler Üzerine Bir Değerlendirme, AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 10: 51-63.
  • URL 1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Kaplumbağa_Terbiyecisi, Erişim Tarihi: 04.05.2024.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buse Uzun 0000-0002-8903-958X

Gültekin Akengin 0000-0002-5399-2731

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2023
Kabul Tarihi 1 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Uzun, B., & Akengin, G. (2024). Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat(22), 31-41.
AMA Uzun B, Akengin G. Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat. Ağustos 2024;(22):31-41.
Chicago Uzun, Buse, ve Gültekin Akengin. “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”. Akademik Sanat, sy. 22 (Ağustos 2024): 31-41.
EndNote Uzun B, Akengin G (01 Ağustos 2024) Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat 22 31–41.
IEEE B. Uzun ve G. Akengin, “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”, Akademik Sanat, sy. 22, ss. 31–41, Ağustos 2024.
ISNAD Uzun, Buse - Akengin, Gültekin. “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”. Akademik Sanat 22 (Ağustos 2024), 31-41.
JAMA Uzun B, Akengin G. Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat. 2024;:31–41.
MLA Uzun, Buse ve Gültekin Akengin. “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”. Akademik Sanat, sy. 22, 2024, ss. 31-41.
Vancouver Uzun B, Akengin G. Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat. 2024(22):31-4.

 16548   16583   16545   22170   22223