Review
BibTex RIS Cite

Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi

Year 2024, Issue: 22, 31 - 41, 31.08.2024

Abstract

Hayvan figürleri Türk sanatında önemli bir yer teşkil etmektedir. Orta Asya ve Anadolu Türkleri tarafından kullanılan bazı hayvan figürlerinin aynı zamanda Türk mitolojisi unsurları olduğu da gözlemlenmektedir. Türklerin hayvan figürlerini sanat eserlerinde kullanmalarının nedeni onlara kendi inançlarına göre kutsal anlamlar yüklemeleridir.
Türk kültüründe genellikle bilgelik, şifa ve maneviyat gibi anlamları sembolize eden kaplumbağanın çeşitli sanat eserlerine konu olduğu da görülmektedir. Bu görüşler yıllar boyunca; halılar, kilimler, minyatür ve resim gibi sanat eserlerine yansımıştır. Bu sanat eserlerinin içinde dünyaca tanınan ünlü tablo: Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi” adıyla bilenen resmidir.
Oryantalizm akımının savunucusu olan Osman Hamdi Bey, yıllar önce bir dergide keşfettiği kaplumbağa terbiyecilerinin bu tablonun ilham kaynağı olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı; “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosunda, Türk kültüründe önemli bir yeri olan mitolojik kaynaklı kaplumbağa figürünün, sembolik anlamlarının ortaya çıkarılmasıdır. “Kaplumbağa Terbiyecisi” tablosu, sanat tarihçisi Erwin Panofsky’nin üç aşamadan oluşan sanat eleştirisi yöntemiyle incelenmiştir.

References

  • Arsal, S. (2005). İkonografik Yöntem ve Uygulama İlkeleri, Türkiye’de Sanat ve Mimarlık Tarihçiliği Sorunları Sempozyumu, Kayseri, Türkiye. Aksoy, E. (2022). Kaplumbağa Figürünün Mitolojik Olarak İncelenmesi ve Anadolu Dokumalarında Kullanımı, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55: 56- 72.
  • Batuhan, T., Korkmaz, Z. (2024). Osman Hamdi Bey’in Eserlerinde Kültürel Miras, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35: 397-410.
  • Cezar, M. (1987). Müzeci Ressam Osman Hamdi Bey, MSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi.
  • Çelik, H, S. (2017). Sanatta Oryantalizm ve Bir Oryantalist Olarak Osman Hamdi Bey, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eldem E. (2004). Osman Hamdi Bey ve Oryantalizm, Sanat ve Tasarım Yazıları, 2: 39- 67.
  • Panofsky E. (1967). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar, (1. Baskı), Pinhan Yayıncılık.
  • Giray, K. (2000). Kaplumbağa Terbiyecisi ve Osman Hamdi Bey, İş Bankası Koleksiyonu Osman Hamdi Bölümü.
  • Genç, S, V. (2014). Osman Hamdi Tablolarında Hayvan Figürleri, Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 61: 85-91.
  • Germaner, S., İnankur, Z. (2002). Oryantalistlerin İstanbul’u, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yalçın, Ç., Özdoğlar, E. (2023). Osmanlı Resim Sanatında Osman Hamdi Bey Figür ve Mekân Üzerine Bir Araştırma, Tarih ve Gelecek Dergisi, 1: 185-194.
  • Yalçın, O. (2019). Osman Hamdi Bey Üzerinden Oryantalizme Bir Bakış, Düşünen Şehir Dergisi, 158- 163.
  • Yerli, S. (2020). Osman Hamdi Bey’in Resimlerinde Tinsellik, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 11: 246- 254.
  • Mansel, M. (1959). Osman Hamdi Bey, Anadolu Dergisi, 4: 292- 301.
  • Tataroğlu, E. (2018). Osman Hamdi Bey: 19. Yüzyılın Türk Müzecisi Devlet Adamı- Ressamı- Sanat Eğitimcisi- Arkeoloğu, Milli Eğitim Dergisi, 221: 175-185.
  • Özçelik, N. (2020). Osman Hamdi Bey’in Portrelerinde Anlam, Tarih ve Gelecek Dergisi, 2: 449-458. Özeskici, E. (2024). Osman Hamdi Bey’in Resimlerindeki Motiflerde Stilizasyon ve Anlam, Art-Sanat, 21: 565–586
  • Sütçü, G. (2021). Türk ve Rus Mitolojisinde Hayvan Mitleri, Tarih ve Düşünce Dergisi, Özel Sayı: 150-171.
  • Şimşek, E. (2016). Türk Kültürünce Kaplumbağalarla İlgili Efsaneler Üzerine Bir Değerlendirme, AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 10: 51-63.
  • URL 1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Kaplumbağa_Terbiyecisi, Erişim Tarihi: 04.05.2024.
Year 2024, Issue: 22, 31 - 41, 31.08.2024

Abstract

References

  • Arsal, S. (2005). İkonografik Yöntem ve Uygulama İlkeleri, Türkiye’de Sanat ve Mimarlık Tarihçiliği Sorunları Sempozyumu, Kayseri, Türkiye. Aksoy, E. (2022). Kaplumbağa Figürünün Mitolojik Olarak İncelenmesi ve Anadolu Dokumalarında Kullanımı, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55: 56- 72.
  • Batuhan, T., Korkmaz, Z. (2024). Osman Hamdi Bey’in Eserlerinde Kültürel Miras, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35: 397-410.
  • Cezar, M. (1987). Müzeci Ressam Osman Hamdi Bey, MSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi.
  • Çelik, H, S. (2017). Sanatta Oryantalizm ve Bir Oryantalist Olarak Osman Hamdi Bey, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Eldem E. (2004). Osman Hamdi Bey ve Oryantalizm, Sanat ve Tasarım Yazıları, 2: 39- 67.
  • Panofsky E. (1967). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar, (1. Baskı), Pinhan Yayıncılık.
  • Giray, K. (2000). Kaplumbağa Terbiyecisi ve Osman Hamdi Bey, İş Bankası Koleksiyonu Osman Hamdi Bölümü.
  • Genç, S, V. (2014). Osman Hamdi Tablolarında Hayvan Figürleri, Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 61: 85-91.
  • Germaner, S., İnankur, Z. (2002). Oryantalistlerin İstanbul’u, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yalçın, Ç., Özdoğlar, E. (2023). Osmanlı Resim Sanatında Osman Hamdi Bey Figür ve Mekân Üzerine Bir Araştırma, Tarih ve Gelecek Dergisi, 1: 185-194.
  • Yalçın, O. (2019). Osman Hamdi Bey Üzerinden Oryantalizme Bir Bakış, Düşünen Şehir Dergisi, 158- 163.
  • Yerli, S. (2020). Osman Hamdi Bey’in Resimlerinde Tinsellik, Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 11: 246- 254.
  • Mansel, M. (1959). Osman Hamdi Bey, Anadolu Dergisi, 4: 292- 301.
  • Tataroğlu, E. (2018). Osman Hamdi Bey: 19. Yüzyılın Türk Müzecisi Devlet Adamı- Ressamı- Sanat Eğitimcisi- Arkeoloğu, Milli Eğitim Dergisi, 221: 175-185.
  • Özçelik, N. (2020). Osman Hamdi Bey’in Portrelerinde Anlam, Tarih ve Gelecek Dergisi, 2: 449-458. Özeskici, E. (2024). Osman Hamdi Bey’in Resimlerindeki Motiflerde Stilizasyon ve Anlam, Art-Sanat, 21: 565–586
  • Sütçü, G. (2021). Türk ve Rus Mitolojisinde Hayvan Mitleri, Tarih ve Düşünce Dergisi, Özel Sayı: 150-171.
  • Şimşek, E. (2016). Türk Kültürünce Kaplumbağalarla İlgili Efsaneler Üzerine Bir Değerlendirme, AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, 10: 51-63.
  • URL 1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Kaplumbağa_Terbiyecisi, Erişim Tarihi: 04.05.2024.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Makaleler
Authors

Buse Uzun 0000-0002-8903-958X

Gültekin Akengin 0000-0002-5399-2731

Publication Date August 31, 2024
Submission Date October 11, 2023
Acceptance Date August 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 22

Cite

APA Uzun, B., & Akengin, G. (2024). Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat(22), 31-41.
AMA Uzun B, Akengin G. Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat. August 2024;(22):31-41.
Chicago Uzun, Buse, and Gültekin Akengin. “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”. Akademik Sanat, no. 22 (August 2024): 31-41.
EndNote Uzun B, Akengin G (August 1, 2024) Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat 22 31–41.
IEEE B. Uzun and G. Akengin, “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”, Akademik Sanat, no. 22, pp. 31–41, August 2024.
ISNAD Uzun, Buse - Akengin, Gültekin. “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”. Akademik Sanat 22 (August 2024), 31-41.
JAMA Uzun B, Akengin G. Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat. 2024;:31–41.
MLA Uzun, Buse and Gültekin Akengin. “Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi”. Akademik Sanat, no. 22, 2024, pp. 31-41.
Vancouver Uzun B, Akengin G. Kaplumbağa Terbiyecisi Tablosunda Kaplumbağa Alegorisi. Akademik Sanat. 2024(22):31-4.

 16548   16583   16545   22170   22223