Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni teknolojilerin gazeteciliğe etkisi: Azerbaycan örneği

Year 2019, Volume: 4 Issue: 7, 51 - 65, 30.04.2019

Abstract

XX yüzyılın sonu ve XXI yüzyılın başlarında
bilgi teknolojilerinin evrimi niteliksel olarak yeni iletişim muhitini, küresel
İnternet ağını kurmuştur. Bilgi teknolojilerinde yaşanan bu gelişmelerle
İnternet benzersiz bilgi ve iletişim kaynağı olarak karşılıklı iletişimin yeni
formlarını yarattı, Kitle İletişim Araçlarının önceki biçimlerini içeren
yeni medya sistemini meydana getirdi. Bilgi toplumunun temel kavramı olan yeni
medyanın imkanları sayesinde bireyler sürekli kendini ifade etme hakkı
kazanmıştır. Lakin yaşanan bu durum bireylerin veya toplumun tam özgürlüğü
anlamına gelmemektedir. Yeni medya teknolojileri ve sosyal ağlar farklı ya da
bazen sistemden izole olan grupların kendi seslerinin duyulmasına,
düşüncelerinin ifadesine ortam sağlamaktadır ve bireyler arasındaki mekan ve zaman
sınırlamasını ortadan kaldırarak yeni medya biçimlerini sosyal platforma
çevirmektedir.  Yeni medya tüm geleneksel medya araçlarının olanaklarını
içeren benzersiz medya aracı olarak esneklik, açıklık, kolay ulaşım ve başka
spesifik özelliklere sahiptir. Bu çalışmanın amacı internet gazeteciliğinin
doğuşunu ve internet haberciliğinin yapısını araştırmaktır. Çalışmada baz
alınan önemli konulardan biri günümüzde internet haberciliğinde ortaya çıkan
yeni kavramları açıklamak, bununla birlikte önümüzdeki yıllarda habercilik
yapısında öngörülen değişimleri belirlemektir.  Ayrıca habercilik alanında
yaşanan bu değişimin Azerbaycan’a nasıl yansıdığı çalışmanın ana unsurlarından
biridir. Bu amaç doğrultusunda Azerbaycan'da 12 Ocak-01 Şubat 2018 tarihleri
arasında 10 genel yayın editörü ile yapılan derinlemesine görüşmeden elde
edilen verilere yer verilmektedir.

References

  • Babayev, Ziyafettin (2004) Gazetecilikte Bilgisayar Teknolojisinin Kompleks Uygulaması, Bakü: Birlik Yayınevi.
  • Bardoel Jo ve Deuze Mark (2001) Network Journalism: Converging Competences of Media Professionals and Professionalism, Australian Journalism Review, 23(2), 91-103.
  • Behar, Haymi (2013) Sosyal Medya Çağında Gazetecilik. http://blog.radikal.com.tr/Sayfa/sosyal-medya-caginda-gazetecilik-14284, Erişim tarihi: 03.02.2019.
  • Beşirli, Aynur; Cevadova, Hanım; İzzetli Sabina (2018) Yeni Medya Gazeteciliği, Bakü: Tabasko Branding Bureau.
  • Bulunmaz, Barış (2011a) İnternet Gazeteciliğinin Medya Dünyası İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutları. Marmara İletişim Dergisi, (18): 27-46.
  • Bulunmaz, Barış (2011b) Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı ya da Kim Kazanacak. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(7): 22-29.
  • Castells, Manuel (2008) Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Cilt 1: Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çakır, Mukadder (2013) Sosyal Medya ve Gösteri. Sosyal Medya Araştırmaları 1, Ed. A. Büyükaslan ve A. M. Kırık, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Duman, Kenan (2017) “Yeni Medya Çağında Haberleri Yeniden Düşünmek: Teknoloji İle İçeriğin Kesişmesi ve Yenilikçi Davranışlar”, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8): 95-107.
  • Erdoğan, İlker (2014) Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Paradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları, Yeni Medya Pratikler, Olanaklar, Ed. Emel Baştürk Akca, İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Kınık, Mehmet (2013) Gelişen Web Teknolojileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Kıyan, Zerrin; Törenli, Nurcan (2018) Sosyal Medyanın Gazetecilikteki Rolü: Türkiye’deki Haber Kuruluşları Üzerine Bir İnceleme, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1): 32-52.
  • Kurt, Hanifi (2014) Journalism Practice and Social Media. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13 (4): 821-835.
  • Orkhanrza, http://orkhanrza.com/azerbaycanda-internet-istifadecilerinin-sayi-8-milyona-catir-yeni-statistika/), Erişim tarihi: 05.01.2019.
  • Siapera, Eugenia; Veglis, Andreas (2012) The Handbook of Global Online Journalism, UK: Wiley-Blackwell Press.
  • Tokgöz, Oya (2003) Siyasal İletişimi Anlamak, Ankara: İmge Yayınları.
  • Ünal, Recep (2016) Haber Merkezlerinin Yeni Medya ile Dönüşümüne “Emek” verenler, İktisat ve Toplum Dergisi, 2016, 71: 40-46.
  • Van der Haak, B., Castells, M.; Parks, M. (2012) The Future of Journalism: Networked Journalism, IJOC, 6: 2923-2938.
  • Yıldırım, Besim (2010) Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşik Gazetecilik, Selçuk İletişim, 6 (2): 230-253.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 7, 51 - 65, 30.04.2019

Abstract

References

  • Babayev, Ziyafettin (2004) Gazetecilikte Bilgisayar Teknolojisinin Kompleks Uygulaması, Bakü: Birlik Yayınevi.
  • Bardoel Jo ve Deuze Mark (2001) Network Journalism: Converging Competences of Media Professionals and Professionalism, Australian Journalism Review, 23(2), 91-103.
  • Behar, Haymi (2013) Sosyal Medya Çağında Gazetecilik. http://blog.radikal.com.tr/Sayfa/sosyal-medya-caginda-gazetecilik-14284, Erişim tarihi: 03.02.2019.
  • Beşirli, Aynur; Cevadova, Hanım; İzzetli Sabina (2018) Yeni Medya Gazeteciliği, Bakü: Tabasko Branding Bureau.
  • Bulunmaz, Barış (2011a) İnternet Gazeteciliğinin Medya Dünyası İçindeki Rolü ve Ekonomik Boyutları. Marmara İletişim Dergisi, (18): 27-46.
  • Bulunmaz, Barış (2011b) Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı ya da Kim Kazanacak. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(7): 22-29.
  • Castells, Manuel (2008) Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Cilt 1: Ağ Toplumunun Yükselişi, Çev. Ebru Kılıç, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çakır, Mukadder (2013) Sosyal Medya ve Gösteri. Sosyal Medya Araştırmaları 1, Ed. A. Büyükaslan ve A. M. Kırık, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Duman, Kenan (2017) “Yeni Medya Çağında Haberleri Yeniden Düşünmek: Teknoloji İle İçeriğin Kesişmesi ve Yenilikçi Davranışlar”, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8): 95-107.
  • Erdoğan, İlker (2014) Yeni Medya Gazeteciliğinde Etik Bir Paradigma Belirlemenin Kapsamı ve Sınırları, Yeni Medya Pratikler, Olanaklar, Ed. Emel Baştürk Akca, İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Kınık, Mehmet (2013) Gelişen Web Teknolojileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı, Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Kıyan, Zerrin; Törenli, Nurcan (2018) Sosyal Medyanın Gazetecilikteki Rolü: Türkiye’deki Haber Kuruluşları Üzerine Bir İnceleme, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (1): 32-52.
  • Kurt, Hanifi (2014) Journalism Practice and Social Media. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13 (4): 821-835.
  • Orkhanrza, http://orkhanrza.com/azerbaycanda-internet-istifadecilerinin-sayi-8-milyona-catir-yeni-statistika/), Erişim tarihi: 05.01.2019.
  • Siapera, Eugenia; Veglis, Andreas (2012) The Handbook of Global Online Journalism, UK: Wiley-Blackwell Press.
  • Tokgöz, Oya (2003) Siyasal İletişimi Anlamak, Ankara: İmge Yayınları.
  • Ünal, Recep (2016) Haber Merkezlerinin Yeni Medya ile Dönüşümüne “Emek” verenler, İktisat ve Toplum Dergisi, 2016, 71: 40-46.
  • Van der Haak, B., Castells, M.; Parks, M. (2012) The Future of Journalism: Networked Journalism, IJOC, 6: 2923-2938.
  • Yıldırım, Besim (2010) Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşik Gazetecilik, Selçuk İletişim, 6 (2): 230-253.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Fidan Aliyeva

Publication Date April 30, 2019
Acceptance Date May 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Aliyeva, F. (2019). Yeni teknolojilerin gazeteciliğe etkisi: Azerbaycan örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(7), 51-65.