Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal medya ve film izleme pratikleri ilişkisi bağlamında Aile Arasında ve Kelebekler filmlerinin izleyici yorumlarının incelenmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 12, 76 - 92, 30.10.2021

Abstract

Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesi ile hayatın her alanında olduğu gibi sinema alanında da değişim ve dönüşümler yaşanmaya başlamıştır. Söz konusu değişimlerden bir tanesi de sinema izleyicisinin seyir tercihleri buna bağlı olarak da film izleme pratikleri üzerinde olmuştur. Önceleri salonlarla sınırlı olan sinemasal deneyim, şimdilerde fiziki ortamda sinema perdesine ihtiyaç duyulmayan bireysel alanlarda da kendisini göstermektedir. Bu çalışma ile gelişen teknoloji bağlamında sosyal medyanın sinema seyircisi üzerinde nasıl bir etkisi olduğu araştırılmıştır. Bu bağlamda 2017 yılında gösterime giren ve bir komedi filmi olan “Aile Arasında” ile 2018 yılında gösterime giren ve sanat filmi olan “Kelebekler” filmlerinin sosyal medyadaki yansımaları ele alınmıştır. Her iki filmin de Twitter, Ekşi Sözlük ve İnci Sözlük’teki yorumları incelenerek sayısal bir tablo sunulmaya çalışılmıştır. Değişen seyir deneyiminin konu edinildiği bu çalışma ile yeni iletişim teknolojilerinin sinema deneyimi ve film izleme pratikleri üzerindeki etkisi ortaya konmuştur.

References

  • Akbulut, Hasan (2014) Sinemaya Gitmek ve Seyir: Bir Sözlü Tarih Çalışması. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 1-16.
  • Akıncı Vural, Beril ve Bat, Mikail (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University 2010 20(5) 3348‐3382.
  • Akınerdem, Feyza (2012 Yerli Dizi Anlatıları ve İzleyici Katılımı: Uçurum Dizisini Ekşisözlük ve Twitter’la Birlikte İzlemek. Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Folklor/Edebiyat, 72: 77-90.
  • Arık, Emel (2013) Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği Örneği”. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36: 273-287.
  • Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. (D. Kırmızı, Çev.) Sinecine, 2(2); 81-93.
  • Binark, Mutlu (2013) Yeni Medya Kullanımının Etkileri, Dijital İletişim ve Yeni Medya, Ed. Mesude Canan Öztürk, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Erdoğan, Nezih (1993) Seyirci ve Sinema. Seyirci ve Bir Anlamlama Süreci Olarak Sinema.Ankara: Med-Campus Proje.
  • Erdoğan, Nezih (1992) Sinema Kitabı, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Fiske, John (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev. Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gürel, Emet ve Yakın, Mehmet (2007) Ekşi Sözlük: Postmodern Elektronik Kültür. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (4): 203-219.
  • Jarvie, Ian Charles (1993) Sosyal Bir Kurum Olarak Sinemaya Gitmek”. 25. Kare, 5: 24.
  • Kılıç, Işkın Özbulduk (2018) Seyirci Deneyiminde Film Tercihini Etkileyen Motivasyonlar ve Filmlerin Alımlanması: Recep İvedik Örneği, TRT Akademi, Cilt: 3 Sayı: 5, 322-343.
  • Kırel, Serpil (2010) Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • McLuhan, Marshall (2001) Global Köy, 21. Yüzyılda Yeryüzü Yaşamında ve Medyada Meydana Gelecek Dönüşümler, Çev. B. Ö. Düzgören, İstanbul: Scala.
  • Odabaşı, H. Ferhan vd. (2012) Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1): 89-103.
  • Özsoy, Aydan (2017) Sinema, Yeni Seyir Deneyimleri ve Çocuk İzleyici. TRT Akademi, 2 (4): 356-374.
  • Özsoy, Aydan (2011) Televizyon ve İzleyici. Türkiye’de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Şakı Aydın, Oya (2007) Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 11, 119-131.
  • Taş Öz, Perihan (2012) Pelikülden Dijitale Sinemada Seyir Kültürü ve Seyircinin Değişen Konumu. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication , 2 (2): 65-73.
  • Türk, Gül Dilek veTugen, Bahar (2014) Dijital Cemaatler ve Postmodern Kabile Örneği: İnci Sözlük. XIX. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, 77-91.
  • Yolcu, Özgü (2016) Sosyal Medya ve Sinema: Türk Filmlerinin Sosyal Medya Kullanımı, İstanbul.
  • http://www.sosyalmedyahaber.com/2018/03/2018-guncel-sosyal-medya-kullanici-sayilari/ http://www.beyazperde.com/filmler/film-257931/ https://boxofficeturkiye.com/film/aile-arasinda-2013279 https://www.sinemalar.com/film/253414/kelebekler/
Year 2021, Volume: 6 Issue: 12, 76 - 92, 30.10.2021

Abstract

References

  • Akbulut, Hasan (2014) Sinemaya Gitmek ve Seyir: Bir Sözlü Tarih Çalışması. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 1-16.
  • Akıncı Vural, Beril ve Bat, Mikail (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University 2010 20(5) 3348‐3382.
  • Akınerdem, Feyza (2012 Yerli Dizi Anlatıları ve İzleyici Katılımı: Uçurum Dizisini Ekşisözlük ve Twitter’la Birlikte İzlemek. Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Folklor/Edebiyat, 72: 77-90.
  • Arık, Emel (2013) Yurttaş Gazeteciliğinin Günümüzdeki Görünümü: Twitter Gazeteciliği Örneği”. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36: 273-287.
  • Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. (D. Kırmızı, Çev.) Sinecine, 2(2); 81-93.
  • Binark, Mutlu (2013) Yeni Medya Kullanımının Etkileri, Dijital İletişim ve Yeni Medya, Ed. Mesude Canan Öztürk, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Erdoğan, Nezih (1993) Seyirci ve Sinema. Seyirci ve Bir Anlamlama Süreci Olarak Sinema.Ankara: Med-Campus Proje.
  • Erdoğan, Nezih (1992) Sinema Kitabı, İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Fiske, John (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev. Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gürel, Emet ve Yakın, Mehmet (2007) Ekşi Sözlük: Postmodern Elektronik Kültür. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (4): 203-219.
  • Jarvie, Ian Charles (1993) Sosyal Bir Kurum Olarak Sinemaya Gitmek”. 25. Kare, 5: 24.
  • Kılıç, Işkın Özbulduk (2018) Seyirci Deneyiminde Film Tercihini Etkileyen Motivasyonlar ve Filmlerin Alımlanması: Recep İvedik Örneği, TRT Akademi, Cilt: 3 Sayı: 5, 322-343.
  • Kırel, Serpil (2010) Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • McLuhan, Marshall (2001) Global Köy, 21. Yüzyılda Yeryüzü Yaşamında ve Medyada Meydana Gelecek Dönüşümler, Çev. B. Ö. Düzgören, İstanbul: Scala.
  • Odabaşı, H. Ferhan vd. (2012) Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1): 89-103.
  • Özsoy, Aydan (2017) Sinema, Yeni Seyir Deneyimleri ve Çocuk İzleyici. TRT Akademi, 2 (4): 356-374.
  • Özsoy, Aydan (2011) Televizyon ve İzleyici. Türkiye’de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Şakı Aydın, Oya (2007) Alımlama Araştırmaları ve Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Katkısı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 11, 119-131.
  • Taş Öz, Perihan (2012) Pelikülden Dijitale Sinemada Seyir Kültürü ve Seyircinin Değişen Konumu. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication , 2 (2): 65-73.
  • Türk, Gül Dilek veTugen, Bahar (2014) Dijital Cemaatler ve Postmodern Kabile Örneği: İnci Sözlük. XIX. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, 77-91.
  • Yolcu, Özgü (2016) Sosyal Medya ve Sinema: Türk Filmlerinin Sosyal Medya Kullanımı, İstanbul.
  • http://www.sosyalmedyahaber.com/2018/03/2018-guncel-sosyal-medya-kullanici-sayilari/ http://www.beyazperde.com/filmler/film-257931/ https://boxofficeturkiye.com/film/aile-arasinda-2013279 https://www.sinemalar.com/film/253414/kelebekler/
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Merve Sarışın 0000-0002-1144-1843

Publication Date October 30, 2021
Acceptance Date October 11, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 12

Cite

APA Sarışın, M. (2021). Sosyal medya ve film izleme pratikleri ilişkisi bağlamında Aile Arasında ve Kelebekler filmlerinin izleyici yorumlarının incelenmesi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(12), 76-92.