Toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında eril tahakkümün -varlıklarını ustalıkla unutturan- kodları toplumsal alanların derinliklerine incelikle işlenmiştir. Bu kodların topluma aktarımı ise günümüzde en yoğun olarak
medya aracılığıyla sağlanmaktadır. Medya ve özellikle televizyon ürünleri sayesinde izleyici nezdinde toplumsal cinsiyet rolleri ataerkil ideoloji tarafından üretilmekte ve pekiştirilmektedir. Çalışmanın eksenini oluşturan Bourdieu’nun eril tahakküm kavramı bağlamında ‘sembolik şiddet’in ve Connell’ın hegemonik erkeklik kavramı bağlamında ‘ön plana çıkarılmış kadınlık’ın örnekleri sıklıkla izleyiciye sunulmakta ve doğallaştırılmaktadır. Bu çalışma, bahsedilen kavramların nasıl üretildiği, hangi şekilde meşrulaştığı ve pekiştiği sorularına yönelik olarak Temizlik Benim İşim isimli yarışma programında üretilen söylemlerin, eleştirel söylem analizi yöntemi ile incelemesini içermektedir. Sonuç olarak ise yarışma dahilinde, kadınların hem görüntü olarak hem de söylem olarak aşağı ve tabii kılınmış biçimlerde resmedildikleri görülmüştür.
Sembolik şiddet Ön plana çıkarılmış kadınlık Eril tahakküm Hegemonik erkeklik Medya Temizlik Benim İşim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies, Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2021 |
Acceptance Date | September 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 12 |