In addition to their basic functions of collection and exhibition, museums today carry out activities like an educational institution. These new functions of museums are seen as the most suitable places for informal education in schools. In particular, natural history museums have begun to transform into educational institutions where scientific experiments that appeal to many senses are carried out and education is at the forefront, increasing the public's demand for these institutions. In this research, the educational activities of the London Natural History Museum and the Mineral Research and Exploration (MTA) Şehit Cuma Dağ Natural History Museum were compared. Content analysis pattern, one of the qualitative research methods, was used in the study. Data were obtained from literature review (various studies and corporate websites that are secondary sources). The collected data were analyzed and interpreted. According to the findings, differences in efficiency between the two museums were revealed. By applying the educational studies of the London Natural History Museum in the field of museum education in Turkey, suggestions are made about the importance of children and families loving the museum.
Museum Event Audience Natural History Museum of London MTA Martyr Cuma Dağ Natural History Museum.
Müzeler temel işlevleri olan toplayıcılık ve sergileme işlemlerinin yanı sıra günümüzde bir eğitim kurumu gibi etkinlikler yürütmektedir. Müzelerin bu yeni işlevleri okullara informal eğitim açısından en uygun yerler olarak görülmektedir. Özellikle doğa tarihi müzeleri birçok duyu organına hitap eden bilimsel deneylerin yapıldığı ve eğitimin ön planda olduğu eğitim kurumlarına dönüşmeye başlaması, halkın bu kurumlara talebini arttırmaktadır. Bu araştırmada Londra Doğa Tarihi Müzesi ve Maden Tetkik Arama (MTA) Şehit Cuma Dağ Tabiat Tarihi Müzesinin eğitim etkinlikleri karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi deseni kullanılmıştır. Veriler literatür taramasından (ikincil kaynaklar olan çeşitli çalışmalar ve kurumsal internet sitelerinden) elde edilmiştir. Toplanan veriler analiz edilerek yorumlanmıştır. Bulgulara göre iki müze arasındaki etkinlik farkları ortaya çıkartılmıştır. Türkiye’nin müze eğitim etkinliği alanında Londra Doğa Tarihi Müzesinin eğitim çalışmalarını uygulayarak çocukların ve ailelerin müzeyi sevmelerinin önemi hakkında öneriler sunulmuştur.
Müze Etkinlik Hedef Kitle Londra Doğa Tarihi Müzesi MTA Şehit Cuma Dağ Tabiat Tarihi Müzesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | October 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 16 |