BibTex RIS Cite

Groningen Refleksiyon Beceri Ölçeği: Ölçek Uyarlama Çalışması

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 282 - 289, 01.01.2019

Abstract

Amaç: Refleksiyon tıp eğitimi için önemli olduğu düşünülen metabilişsel bir süreçtir. Groningen Refleksiyon Beceri Ölçeği GRAS öğrencilerin refleksiyonunu değerlendirmek için geliştirilen bir araçtır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye örnekleminde ölçeği uyarlamak ve GRAS –TR’nin psikometrik özelliklerini araştırmaktır. Gereç ve Yöntemler: GRAS-TR’nin iki yönlü çevrisi yapılarak Türkçe versiyonu geliştirilmiş ve ön uygulaması yapılmıştır. Ölçek 2017-2018 eğitim yılında, Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde toplam 743 Dönem 1, 2 ve 3 öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliliğini saptamak için doğrulayıcı faktör analizi ve yapılandırılmış eşitlik modeli uygulanmıştır. Bulgular: Doğrulayıcı faktör analizi orijinal 3 faktör boyutunu tekrarlayamamıştır. Doğrulayıcı faktör analizi 4 madde dışında iki boyutu tanımlamıştır. Sonuç: GRAS-TR öğrencilerin refleksiyon becerilerinin değerlendirilmesi için Türkiye’de tıp fakültelerinde kullanılabilir

References

  • Sandars J. The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Med Teach 2009;31(8):685-95.
  • Aronson L. Twelve tips for teaching reflection at all levels of medical education. Med Teach 2011;33(3):200-5.
  • Lipman, M. Thinking in Education. New York: Cambridge University Press, 2003 https://books.google. com.tr/ web adresinden 15/01/2018 tarihinde indirildi.
  • Kolb DA. Experential learning: Experience as a source of learning and development. vol:1. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, 1984.
  • Ng SL, Kinsella EA, Friesen F, Hodges B. Reclaiming a theoretical orientation to reflection in medical education research: A critical narrative review. Med Educ 2015;49(5):461-75.
  • Ahmed MH. Reflection for the undergraduate on writing in the portfolio: Where are we now and where are we going? J Adv Med Educ Prof 2018;6(3):97-101.
  • Aukes LC, Geertsma J, Cohen-Schotanus J, Zwierstra RP, Slaets JP. The development of a scale to measure personal reflection in medical practice and education. Med Teach 2007;29(2-3):177-82.
  • Andersen NB, O’Neill L, Gormsen LK, Hvidberg L, Morcke AM. A validation study of the psychometric properties of the Groningen Reflection Ability Scale. BMC Med Educ 2014;14:214.
  • Fabrigar LR, Wegener DT, MacCallum RC, Strahan EJ. Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods1999;4(3): 272-99.
  • Sümer C. Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayımlarında etik ilkeler; Tartışma I. Türk Psikoloji Dergisi 1998;13(41):77-9.
  • Tabachnick BG, Fidell, LS. Using Multivariate Statistics 6th ed. Boston: Pearson Education. 2013.
  • Pallant J. SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using IBM SPSS 6th ed. London: McGraw-Hill Education, 2016.
  • Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2010.
  • Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Watkins MW. Monte Carlo PCA for Parallel Analysis. State College, PA: Ed & Psych Associates (computer software), 2000.
  • Cattell RB. The Scientific use of Factor Analysis. New York: Plenum Press, 1978.
  • Yavuz G, Doğan N. Boyut sayısı belirlemede Velicer’in map testi ve Horn’un paralel analizinin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015; 30(3):176-88.
  • Erkuş A. Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2012.

The Groningen Reflection Ability Scale: Scale Adaption Study

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 282 - 289, 01.01.2019

Abstract

Objective: Reflection is a metacognition process and is considered important for medical education. The Groningen Reflection Ability Scale GRAS is an instrument measuring student reflection. The aim of this study was to adapt GRAS for use in a Turkish setting and to investigate the psychometric properties of GRAS-TR.Material and Methods: GRAS was translated, a Turkish version was developed, and a preliminary test was conducted. GRAS was applied to 743 year 1 to 3 students from the Akdeniz University Faculty of Medicine in the 2017-2018 educational year. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling SEM were made to test the validity of GRAS-TR. Results: The confirmatory factor analysis could not replicate the original three-factor model. Confirmatory factor analysis confirmed a two-dimensional structure with the exception of four items. Conclusion: GRAS-TR can be used in medical faculties in Turkey to assess the reflection ability of students

References

  • Sandars J. The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Med Teach 2009;31(8):685-95.
  • Aronson L. Twelve tips for teaching reflection at all levels of medical education. Med Teach 2011;33(3):200-5.
  • Lipman, M. Thinking in Education. New York: Cambridge University Press, 2003 https://books.google. com.tr/ web adresinden 15/01/2018 tarihinde indirildi.
  • Kolb DA. Experential learning: Experience as a source of learning and development. vol:1. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, 1984.
  • Ng SL, Kinsella EA, Friesen F, Hodges B. Reclaiming a theoretical orientation to reflection in medical education research: A critical narrative review. Med Educ 2015;49(5):461-75.
  • Ahmed MH. Reflection for the undergraduate on writing in the portfolio: Where are we now and where are we going? J Adv Med Educ Prof 2018;6(3):97-101.
  • Aukes LC, Geertsma J, Cohen-Schotanus J, Zwierstra RP, Slaets JP. The development of a scale to measure personal reflection in medical practice and education. Med Teach 2007;29(2-3):177-82.
  • Andersen NB, O’Neill L, Gormsen LK, Hvidberg L, Morcke AM. A validation study of the psychometric properties of the Groningen Reflection Ability Scale. BMC Med Educ 2014;14:214.
  • Fabrigar LR, Wegener DT, MacCallum RC, Strahan EJ. Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods1999;4(3): 272-99.
  • Sümer C. Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayımlarında etik ilkeler; Tartışma I. Türk Psikoloji Dergisi 1998;13(41):77-9.
  • Tabachnick BG, Fidell, LS. Using Multivariate Statistics 6th ed. Boston: Pearson Education. 2013.
  • Pallant J. SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using IBM SPSS 6th ed. London: McGraw-Hill Education, 2016.
  • Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2010.
  • Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Watkins MW. Monte Carlo PCA for Parallel Analysis. State College, PA: Ed & Psych Associates (computer software), 2000.
  • Cattell RB. The Scientific use of Factor Analysis. New York: Plenum Press, 1978.
  • Yavuz G, Doğan N. Boyut sayısı belirlemede Velicer’in map testi ve Horn’un paralel analizinin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015; 30(3):176-88.
  • Erkuş A. Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2012.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yeşim Şenol This is me

Mustafa Daloğlu This is me

Gülşen Taşdelen This is me

Meral Demirören This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 2

Cite

Vancouver Şenol Y, Daloğlu M, Taşdelen G, Demirören M. Groningen Refleksiyon Beceri Ölçeği: Ölçek Uyarlama Çalışması. Akd Med J. 2019;5(2):282-9.