Amaç: Hasta güvenlik kültürünün geliştirilmesi, tıbbi hatalardan korunmak ve bu hataları en aza indirmek açısından önemlidir. Hasta güvenliği ilkeleri ve kavramları, tıp eğitim ve öğretiminin de önemli bir parçasıdır. Çalışmada tıp fakültesi dönem 6 öğrencilerinin hasta güvenlik kültürüne ilişkin bilgi ve tutumları incelenmiştir.Gereç ve Yöntemler: Araştırma kesitsel tiptedir. Tıp fakültesi dönem 6 öğrencilerinden 245 kişiye “Hasta Güvenliğine Yönelik Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Bu ölçekten alınan puan bağımlı değişken olarak, öğrencilerin özellikleri ise bağımsız değişkenler olarak tanımlanmıştır. Hasta güvenliğine yönelik tutum ile ilişkili bağımsız değişkenler t test ve varyans analizi ile test edilmiştir. Bulgular: Çalışmamızda, öğrencilerin hasta güvenliğine yönelik tutumları olumludur. Öğrencilerin %53,5’i “hasta güvenliği” tanımını, %38,4’ü ise “tıbbi hata” tanımını verilen seçenekler arasından doğru olarak yanıtlamıştır. Öğrenciler sıklıkla uzun çalışma saatleri nedeniyle oluşan yorgunluk ve stresin %84,1 ; iletişim bozukluklarının %58,8 ve ekip çalışmasının olmamasının %49,0 tıbbi hataların sebebi olduğunu düşünmektedirler. Yapılan bir tıbbi hatayla karşılaştığını ya da şahit olduğunu ifade eden katılımcıların oranı %11,8’dir. En sık karşılaştıkları ve/veya şahit oldukları tıbbi hata ise eksik ya da yetersiz tıbbi tedavidir %27,5 . Katılımcılar arasından; hastanede daha fazla süre geçirenlerin Tutum Ölçeği puanları 87,30±8,66 ve hasta güvenliği kavramının tanımını doğru yapanların Tutum Ölçeği puanları 86,82±8,17 diğerlerinden daha yüksektir sırası ile p=0,007 ve p=0,020 . Sonuç: Tıp fakültesi öğrencileri arasında hasta güvenliği kültürü ile ilgili tutumlar pek çok faktörden etkilenmekte ve farklılıklar göstermektedir. Öğrencilerin hasta güvenliği ile ilgili temel tutum ve algılarını anlamak, etkili eğitim programlarının tasarımı için kritik öneme sahiptir
Objective: Improving the patient safety culture in health care is important to prevent and minimize medical errors. Patient safety principles and concepts are also an important part of medical education and training. The aim of the study was to examine the knowledge, attitudes and related factors of patient safety culture among sixth year medical students.Material and Methods: “The Attitudes toward Patient Safety Questionnaire” was answered by 245 sixth year medical students in this cross-sectional study. The points obtained from the scale were defined as dependent variables and the students' characteristics were defined as independent variables. The relationship between the independent variables and the scales was analyzed using the t test and variance analysis.Results: The students' attitudes towards patient safety were positive with 53.5% of the students answering the definition of “patient safety” and 38.4% the definition of “medical error” correctly. Students often thought that fatigue and stress due to long working hours 84.1% ; communication disorders 58.8% and the lack of teamwork 49.0% were the cause of medical errors. The rate of participants who encountered or witnessed a medical error was 11.8%. The most common medical error that the participants encountered and/or witnessed was incomplete or inadequate medical treatment 27.5% . Among the participants, the Attitude Scale scores of those who had spent more time in the hospital 87.30 ± 8.66 and who had correctly defined the concept of “patient safety” 86.82 ± 8.17 were higher than the others p = 0.007 and p = 0.020, respectively .Conclusion: Attitudes about patient safety culture among the medical faculty students are affected by many factors and show differences. Understanding the students' basic attitudes and perceptions about patient safety is critical to the design of effective training programs
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 3 |