Bu çalışmada, Sayısal SWOT tekniği olarak adlandırılan melez bir yöntem kullanılarak
“Oymapınar Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi” için en uygun stratejinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, SWOT (Güçlü yanlar, zayıflıklar, fırsatlar, tehlikeler
ve tehditler) analizi yapılmış ve bu analizin sonuçlarına göre stratejiler geliştirilmiştir. Analitik
hiyerarşi yöntemiyle SWOT analizinin birlikte kullanılması sonucunda sayısal SWOT tekniği
oluşmuştur. SWOT analizi sonucunda 4 strateji belirlenmiştir. Sayısal SWOT tekniğine göre
güçlü yanlar için en uygun stratejinin “AB’nin alternatif turizm türlerine destek vermesi, atıl
durumdaki arazilerin turizme kazandırılması ve turizmin tüm yıla yayılması, zayıf yanlar için
“Oymapınar ve Manavgat Barajlarının turizm faaliyetlerinden en az zarar görmesi”, tehditler,
tehlikeler ve fırsatlar için ise “Yatak kapasitesinin azaltılması, alt yapı hizmetlerinin
iyileştirilmesi” olduğu görülmüştür.
The objective of this study was to work out the best strategy for “Oymapinar Culture and Tourism Protection and Development Region” using a hybrid technique called numerical SWOT analysis. SWOT analysis was made for this purpose (strengths, weakness, opportunities and threats). Development strategies were evaluated according to SWOT analysis. The numerical SWOT analysis was constructed by combining analytical hierarchy process with SWOT analysis. Four strategies were determined as a result of SWOT analysis. According to numerical SWOT (A’wot), strength of the optimal strategy was support of European Union for alternative tourism and spread of tourism all year around; weaknesses of the optimal strategy was minimization of tourism-bound damage to Oymapinar and Manavgat Dams; and opportunity and threat of the optimal strategy were reducing bed capacity and improving infrastructure, respectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 24 Issue: 2 |