Tekstil tasarımı ve moda tasarımı ürünleri, tasarımcıların yaratıcılıklarının yanı sıra seri üretime ve müşteri kitlesine uygunluk gibi kriterler çerçevesinde biçimlenirler. Sanat nesneleri ise yaratıcının estetik kaygıları ve sezgisel dürtülerinin ağır bastığı bir süreç sonrasında ortaya çıkar. Giyilebilir sanat terimi ile tanımlanan nesneler ise tasarım ve sanatın sınırlarının belirsizleştiği bir noktada yer alır. Giyilebilir sanat nesnesinin sanata ne kadar yakın durduğu ya da sanat çerçevesinde ele alınıp alınamayacağına dair tartışmaların hararetlendiği 1960'lardan günümüze gelindiğinde, artık bir giysi tasarımının sanat eseri olarak algılanmasına onu yaratan kişinin karar verdiği; onun ne amaçla nesneyi meydana getirdiğinin önem kazandığı görülmektedir.İlk tanımlarına bakıldığında, giyilebilir sanat, geleneksel süreçlerle üretilen el yapımı tekstillerle tekstil sanatçısının yarattığı bir ve tek ürüne işaret eder. Sanat ve lif sanatına dayanan kökleri ile kendisini modadan farklı bir yerde konumlandırır. Bu anlamda, emeğe dayanan kumaş üretimi, etnik giysi formlarından etkilenme, tek elden çıkma eşsiz ve tek ürün olma gibi özellikleri bünyesindebarındırır. Moda tasarımcılarının yanı sıra güzel sanatlarla uğraşan sanatçılar da bu alanda eserler vermektedir. Giyilebilir sanat olarak tanımlanan giysiler plastik sanatların sergilendiği galeri ve müzelerde yer alabilmektedir. Bu geniş alanda eser veren tasarımcıların/ sanatçıların çalışmaları tuval benzeri iki boyutlu duruşları,kavramsal bakış açıları ya da heykelsi duruşları ile öne çıkmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 22, 2011 |
Submission Date | July 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 7 |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.