Çevre Psikolojisi, hukuk, sosyoloji vb. alanlarda
kullanılan kavramlardan birisi olan Appropriation (kendileme, kendine mal etme)
kavramının sanat ile olan ilişkisine bakıldığında, kültürel kendileme ile yakın
bağlar kurduğu görülmektedir. Özellikle 1980'li yıllarda, sanat alanında; başka bir sanatçının çalışmasının kopyasını
üreterek, bu yeni üretilen çalışmayı sahiplenme, kendine mal etme olarak
kavramsallaşan appropriation terimi,
dönemin sanat eserlerinde aidiyet ve orijinallik gibi kavramlar için yeni bir
tartışma alanı açmıştır. Sosyal psikoloji alanında ise kendileme (appropriation)
kavramı, bir mekân ya da nesneyle kurulan yakın ilişki sonucu o mekânı/nesneyi benimseme
anlamında kullanılmaktadır. Bu bağlamda terimin günümüz sanat anlayışıyla yakın
ilişki içerisinde olduğu görülmektedir. Bu çalışmada kendileme kavramı,
öncelikle sanat literatüründe yer alan ve var olan sanat eserlerinin yeniden
üretildiği appropriation art
örnekleri üzerinden yol alacaktır. Daha sonra kendileme kavramının sanat
literatüründeki karşılığına bir alternatif olarak, kendilenen nesnelerin/mekânların
sanat eseri olarak yeniden üretildiği eserler tartışılacaktır. Verilen örnekler
göz önüne alındığında, kendileme kavramının sanat eserinde sanatçı kimliğine
dair bir sorgulama alanı yarattığı görülmektedir. Appropriation art örneklerinde, kopyalanan sanat eserinin sanatçı
kimliğini silikleştirdiği ya da aksine yeni bir bağlamda vurguladığı
görülürken; sosyal psikoloji bağlamında kullanılan kendileme teriminin, sanatçı
için özel nesne ya da mekânlarla izleyiciyi buluşturarak, sanatçının belleğinde
yer eden ve kimliğine katkı sağlayan unsurlarla izleyiciyi karşılaştırdığı
söylenebilir.
The concept of appropriation, which is one of the concepts used in various fields such as environmental psychology, law, sociology etc., is observed to have established close bonds with the cultural appropriation when its relationship with the art is examined. Conceptualized as reproducing the work of another artist and owning and appropriating such reproduced work in the field of art especially in the 1980s, the term of appropriation has opened a new area of discussion for concepts such as belonging and originality in the artworks of that time. In social psychology, the concept of appropriation is used with the meaning of adoption of a space/object as a result of the close relationship established with that space or object. In this context, it is observed that this term is in a close relationship with today’s understanding of art. In this study, the concept of appropriation will be examined based on the examples of “appropriation art” which exist in the art literature and where the existing works of art are reproduced. Then, as an alternative to the equivalent of the concept of appropriation in the art literature, the works in which the appropriated objects/spaces are reproduced as an artwork will be discussed. Considering the examples given, it is observed that the concept of appropriation creates an area of discussion about artist identity in the work of art. It can be suggested that the work of art that is reproduced in the examples of appropriation art makes the identity of artist less distinctive or otherwise emphasizes it in a new context, while the term of appropriation used in the context of social psychology brings together the audience with special objects or spaces for the artist and compares the audience with the elements that stick in the artist’s memory and contribute to his/her identity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 19, 2019 |
Submission Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 24 |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.