Research Article
BibTex RIS Cite

Sanatta Yeni Medya ile Değişen İfade Olanakları: Banksy; “Girl With Balloon” Örneği

Year 2019, Volume: 13 Issue: 24, 99 - 111, 19.07.2019

Abstract

20. yüzyılın sonlarına doğru sanat algısında, üretiminde, yönetiminde oluşan değişikliklerde iletişim teknolojisindeki hızlı değişikliklerin rolü olmuştur. Hatta günümüz sanatını şekillendiren büyük ölçüde medya olmuştur denilebilir. 20. yüzyılın ortalarında ve 21. yüzyılın başlarında gerçekleşen dijital devrimler, medyayı, sayısallık, sanallık, çevrimiçilik, etkileşimlilik, hipermetinsellik ve otomasyon özelliği olan bir temele oturtmuştur. Böylece “yeni” olarak tanımlanan medya, toplumsal ve kültürel yapıları da dijitallik temelinde dönüştürmüştür. Yeni medyanın ortaya çıkışı, “nesnesiz sanat” anlayışıyla aynı paralellikte bir gelişme içindedir. Nesnesiz sanat anlayışında; sanat fikri, nesnesinden önemli olmaktadır. Dijital teknoloji de denilen yeni medya teknolojisi sanatın ifade olanaklarını çeşitlendirmekte, hatta iletenin kendisi sanat olmaktadır. Sanat, yeni medya teknolojileri ile yeni ifade olanaklarına sahip olurken, sanatçı, izleyici, sanat yönetimi gibi birimlerde de dönüşümler gözlemlenmektedir.
Bu çalışmanın amacı, sanatın yeni medya ortamında çeşitlenen ifade olanaklarını ortaya koymaktır. Ana sorunsal yeni medya teknolojisinin günümüz sanatını şekillendirmekte ne kadar etkili olduğudur. Yeni medya kavramı, yeni medyanın bir araç olarak sağladığı olanaklar ve günümüz sanatının çağının teknolojisi ile uyumu; aktivist sokak sanatçısı Banksy’nin “Girl with Balloon” adlı eseri üzerinden sorgulanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile çalışılmıştır. Araştırmada seçilen örnek olay üzerinden durum analizi yapılmıştır. Veriler; yerli, yabancı literatürden, internet üzerinden aramalar sonucunda araştırmaya katkı sağlayacak online dergiler, kitaplar ve gazetelerden, youtube kanalından ve seçilen sanatçının instagram sayfasından erişilen video ve fotoğraflardan sağlanmıştır.

References

  • Andrejevic, M., (2014). Eleştirel medya çalışmaları 2.0 etkileşimli bir üst sürüm. M. Çakır (Ed.). Yeni medya’ya eleştirel yaklaşımlar içinde (s.14). İstanbul: Doğu Yayınları.
  • Antmen, A., (2008). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Altunkaya, T., (2017). Banksy: “Bu otel dünyanın en kötü manzarasına sahip”.Euronews. https://tr.euronews.com/2017/03/03/banksy-bu-otel-dunyanin-en-kotu-manzarasina-sahip (Erişim Tarihi: 25.11.2018)
  • Carter, F., (2018). Banksy’s Shredded ‘Girl With Balloon’ Has Been Renamed And Will Be On Show This Weekend. Forbes https://www.forbes.com/sites/felicitycarter/2018/10/11/banksys-shredded-artwork-girl-with-balloon-has-been-renamed-and-will-be-on-show-this-weekend/#59616bc3669f (Erişim Tarihi: 5.12.2018)
  • Çakır, H., (2007). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22,123-149.
  • Dellaloğlu, B. F., (2018). Frankfurt okulunda sanat ve toplum. Ankara: Say Yayınları.
  • Duvar (2018). Banksy’den Bedava Filistin Posteri. Duvar https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2018/11/08/banskyden-bedava-filistin-posteri/ (Erişim Tarihi: 22.11.2018)
  • Esmer, R., (2017). Duvarların Efendisi: Banksy. The Magger. https://www.themagger.com/duvarlarin-efendisi-banksy/ (Erişim Tarihi: 5.12.2018).
  • İren, D., (2018). Dördüncü endüstri devrimi sanayinin dijitalleşmesi. Türkiye’nin endüstri 4.0 platformu. https://www.endustri40.com/dorduncu-endustri-devrimi-sanayinin-dijitallesmesi/ (Erişim Tarihi:5.12.2018)
  • Johnstone, C., (2018). Banksy auction stunt leaves art world in shreds https://www.theguardian.com/artanddesign/2018/oct/06/banksy-sothebys-auction-prank-leaves-art-world-in-shreds-girl-with-balloon (Erişim Tarihi 10.12.2018)
  • Lovejoy, M., (2004). Digital currents art in the electronic age. London and New York: Routledge.
  • Mancoff, D. N., (2018). Banksy British graffiti artist. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/biography/Banksy (Erişim Tarihi:17.12.2018)
  • Manovich, L., (2014). Html’den Borges’e yeni medya. M.Çakır (Ed.).Yeni medya’ya eleştirel yaklaşımlar (s.18). İstanbul: Doğu Yayınları.
  • Mutlu, S., (2018). Banksy: Kentleri Sprey Boyayla değiştiren Adam. Mimdaporg. http://www.mimdap.org/?p=8396 (Erişim Tarihi:1.12.2018)
  • Mouffe, C., (2013). Agonistics: Thinking the world politically. London, UK: Verso.
  • Mursaloğlu, D., A., (2008). Duvarlara Can Veren Şehir Gerillası. Habervesaire. http://www.habervesaire.com/duvarlara-can-veren-sehir-gerillasi-2/(Erişim Tarihi: 7.12.2018)
  • Özgür, F., (2012). Bir yeni medya hazırlayıcısı olarak kavramsal sanat. D. Yengin (Ed.). Yeni medya ve.., (s.200-224). İstanbul: Anahtar Kitapları Yayınevi.
  • Saka, Y., (2012). Banksy: politik sanatın uzlaşmacı yüzü. e-skop içinde. http://www.e-skop.com/skopbulten/banksy-politik-sanatin-uzlasmaci-yuzu/994 (Erişim Tarihi: 2.12.2018)
  • Sanchez, R., (2018). Banksy’s ‘Girl With Balloon’ sale is confirmed and it’s got a new name. CNNstyle. https://edition.cnn.com/style/article/banksys-girl-with-balloon-renamed-love-is-in-bin/index.html (Erişim Tarihi: 2.12.2018)
  • Şahiner, R., (2012). Yeni medya sanatının tarihsel içeriği. Yengin D. (Ed.). Yeni medya ve..., (s.383-404). İstanbul: Anahtar Kitapları Yayınevi.
  • Şaylan, G., (2016). Postmodernizm. Ankara: İmge Yayınları.
  • Toffler, A., (2018). Üçüncü dalga bir fütürist ekonomi klasiği analizi (Yeniçeri S. çev.). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Yengin, D., (2014). Yeni medya ve dokunmatik toplum. İstanbul: Derin Yayınları.

Changing Possibilities of Expression With the New Media in Art: Banksy; Example of “Girl With Balloon”

Year 2019, Volume: 13 Issue: 24, 99 - 111, 19.07.2019

Abstract

Towards the end of 20th century, rapid changes in communication technology took place in perception, production and management of art. It can even be said that media have largely shaped the art of today. Digital revolution that took place in the middle of 20th century and the beginning 21st century built the media an yhe basis of digitization, virtuality, being online, interactivity, hypertextuality and automation. Thus, the media, defined as “new,” transformed social and cultural structures on the basis of digitality. The emergence of the new media is in parallel with the concept of Non-objectified art. In the understanding of Non-objectified art, the idea of art is more important than its object. the new media technology, also known as digital technology, diverges the expression possibilities of art, and even the sender itself becomes art. While art has new means of expression with new media technologies, transformations are observed to have taken place in units such as artists, audience and art management.
The aim of this study is to reveal the possibilities of expression of art in the new media environment. The main problem is how effective new media technology is in shaping contemporary art. The concept of new media, the possibilities provided by the new media as a tool, the harmony of contemporary art with the technology of today, was questioned by the activist street artist Banksy’s Girl with Balloon. Qualitative research method is employed in the research. Case analysis is performed through the selected case study. Data is obtained from national and foreign literature, online magazines, books and newspapers as YouTube channel and the selected artist’s videos and photos from instagram.

References

  • Andrejevic, M., (2014). Eleştirel medya çalışmaları 2.0 etkileşimli bir üst sürüm. M. Çakır (Ed.). Yeni medya’ya eleştirel yaklaşımlar içinde (s.14). İstanbul: Doğu Yayınları.
  • Antmen, A., (2008). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Altunkaya, T., (2017). Banksy: “Bu otel dünyanın en kötü manzarasına sahip”.Euronews. https://tr.euronews.com/2017/03/03/banksy-bu-otel-dunyanin-en-kotu-manzarasina-sahip (Erişim Tarihi: 25.11.2018)
  • Carter, F., (2018). Banksy’s Shredded ‘Girl With Balloon’ Has Been Renamed And Will Be On Show This Weekend. Forbes https://www.forbes.com/sites/felicitycarter/2018/10/11/banksys-shredded-artwork-girl-with-balloon-has-been-renamed-and-will-be-on-show-this-weekend/#59616bc3669f (Erişim Tarihi: 5.12.2018)
  • Çakır, H., (2007). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22,123-149.
  • Dellaloğlu, B. F., (2018). Frankfurt okulunda sanat ve toplum. Ankara: Say Yayınları.
  • Duvar (2018). Banksy’den Bedava Filistin Posteri. Duvar https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2018/11/08/banskyden-bedava-filistin-posteri/ (Erişim Tarihi: 22.11.2018)
  • Esmer, R., (2017). Duvarların Efendisi: Banksy. The Magger. https://www.themagger.com/duvarlarin-efendisi-banksy/ (Erişim Tarihi: 5.12.2018).
  • İren, D., (2018). Dördüncü endüstri devrimi sanayinin dijitalleşmesi. Türkiye’nin endüstri 4.0 platformu. https://www.endustri40.com/dorduncu-endustri-devrimi-sanayinin-dijitallesmesi/ (Erişim Tarihi:5.12.2018)
  • Johnstone, C., (2018). Banksy auction stunt leaves art world in shreds https://www.theguardian.com/artanddesign/2018/oct/06/banksy-sothebys-auction-prank-leaves-art-world-in-shreds-girl-with-balloon (Erişim Tarihi 10.12.2018)
  • Lovejoy, M., (2004). Digital currents art in the electronic age. London and New York: Routledge.
  • Mancoff, D. N., (2018). Banksy British graffiti artist. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/biography/Banksy (Erişim Tarihi:17.12.2018)
  • Manovich, L., (2014). Html’den Borges’e yeni medya. M.Çakır (Ed.).Yeni medya’ya eleştirel yaklaşımlar (s.18). İstanbul: Doğu Yayınları.
  • Mutlu, S., (2018). Banksy: Kentleri Sprey Boyayla değiştiren Adam. Mimdaporg. http://www.mimdap.org/?p=8396 (Erişim Tarihi:1.12.2018)
  • Mouffe, C., (2013). Agonistics: Thinking the world politically. London, UK: Verso.
  • Mursaloğlu, D., A., (2008). Duvarlara Can Veren Şehir Gerillası. Habervesaire. http://www.habervesaire.com/duvarlara-can-veren-sehir-gerillasi-2/(Erişim Tarihi: 7.12.2018)
  • Özgür, F., (2012). Bir yeni medya hazırlayıcısı olarak kavramsal sanat. D. Yengin (Ed.). Yeni medya ve.., (s.200-224). İstanbul: Anahtar Kitapları Yayınevi.
  • Saka, Y., (2012). Banksy: politik sanatın uzlaşmacı yüzü. e-skop içinde. http://www.e-skop.com/skopbulten/banksy-politik-sanatin-uzlasmaci-yuzu/994 (Erişim Tarihi: 2.12.2018)
  • Sanchez, R., (2018). Banksy’s ‘Girl With Balloon’ sale is confirmed and it’s got a new name. CNNstyle. https://edition.cnn.com/style/article/banksys-girl-with-balloon-renamed-love-is-in-bin/index.html (Erişim Tarihi: 2.12.2018)
  • Şahiner, R., (2012). Yeni medya sanatının tarihsel içeriği. Yengin D. (Ed.). Yeni medya ve..., (s.383-404). İstanbul: Anahtar Kitapları Yayınevi.
  • Şaylan, G., (2016). Postmodernizm. Ankara: İmge Yayınları.
  • Toffler, A., (2018). Üçüncü dalga bir fütürist ekonomi klasiği analizi (Yeniçeri S. çev.). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Yengin, D., (2014). Yeni medya ve dokunmatik toplum. İstanbul: Derin Yayınları.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Atiye Güner

Publication Date July 19, 2019
Submission Date May 9, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 13 Issue: 24

Cite

APA Güner, A. (2019). Sanatta Yeni Medya ile Değişen İfade Olanakları: Banksy; “Girl With Balloon” Örneği. Akdeniz Sanat, 13(24), 99-111.

Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.