Yeşil Vadi Mosque is located in Zeytinburnu, İstanbul. The Architectural conception belongs to Adnan Kazmaoğlu. The conceptional meaning of the design and decoration, guided with
Islamic references, prayers, beliefs and inscriptions, makes this modern construction on limited
ground (1080 m2) exceptional interesting. The mosque’s schedule is formed in the context of “social
gathering”. It consists of a 350 person prayer area, 250 person meeting hall, library, social activity
units, courtyard and square. All of these components combined together to form a social complex.
The main structure of the mosque is located on a platform, functioning as the courtyard. The half
of the site that is occupied by a shallow pool, symbolizing with its reflection as a mirror of God.
This positioning isolates the building from the surrounding environment functionally and symbolically. The main space (prayer hall) of concrete dome shell is defined by two different diameter
hemisphere domes. The circular, vertical opening between two domes is covered by 11 illuminated
windows.
These windows allow light to pour into the main space through the engraved symmetric
kufi calligraphy of prayers. The calligraphy reflects over interior of the dome as a resulting effect.
The minaret is detached from the main structure. The gallery (şerefe), cap and crescent are made
up of 20 cm diameter stainless steel cylinder tubes creating a muqarnas-like effect as they are stacked and shifted concentrically, These tubes illuminate the minaret and gallery with fiber optic lighting elements from both ends.
İstanbul Zeytinburnu’nda bulunan Yeşil Vadi Camii’nin mimari anlayışı Adnan Kazmaoğlu’na aittir. İslami referanslar, ibadet edenler, inançlar ve yazıtlarla yol gösteren bu dizayn ve
dekorasyonun kavramsal anlamı, bu sınırlı alan üzerindeki (1080 m2) modern yapıyı olağanüstü
ilgi çekici yapmaktadır. Camiinin yapım programı “Sosyal Toplanma” bağlamında oluşturulmuştur. Camii, 350 kişilik ibadet alanı, 250 kişilik toplanma salonu, kütüphane, sosyal aktivite birimi,
avlu ve meydanı içermektedir. Tüm bu bileşenler bir sosyal kompleks oluşturmak için bir araya
gelmiştir. Camiinin ana yapısı avlu olarak işlev gören platform üzerinde bulunmaktadır. Alanın
yarısını işgal eden sığ havuz tanrının bir aynası olarak onun yansıması ile simgelenmektedir. Bu
konumlandırma, binayı çevreleyen ortamdan işlevsel ve sembolik olarak ayırır. Ana alanın (İdadet
salonu) beton kubbesi 2 farklı çaptaki yarımküre kubbe tarafından tamamlanır. 2 kubbe arasındaki dairesel, dikey açılış 11 aydınlatma penceresi tarafından kaplıdır. Bu pencereler, ana alanın içine
ibadet edenlere simetrik kazınmış kufi tarzda yazılar vasıtasıyla ışığın akmasına imkan verir.
Minare ana yapıdan bağımsız konumlanmıştır. Şerefe, külah ve hilal, 20 cm çapında
paslanmaz çelik silindir tüplerden oluşur; istiflenmiş ve konsantrik olarak kaydırılmış olan bu
tüpler mukarnas benzeri bir etki yaratırlar. Bu borular minarenin ve galerinin fiber optik ışık elementleri ile birlikte her iki ucundan aydınlatırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Submission Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 - 21. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştımaları Sempozyumu Bildirileri |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.