Art and Literature
BibTex RIS Cite

Two Opposite Directions On One Line

Year 2020, Volume: 14 Issue: 25, 23 - 34, 30.01.2020

Abstract

Essentially, in this article, the contradictory approaches observed in the nature, art, and artist trilogy in the context of Land Art and Environmental Art are tried to be clarified while the aim of the course is to emphasize the power of nature, which is one of the main materials of art. In this context, the purpose of YATOO and the works of artists who work with nature for this purpose are included. On the other hand, the illusions experienced by the predominant nature and their stalemate dominated by their domination and governing stance was pointed out. This critically and analytically handled approach is conveyed with examples. In this article, the subtle distinction between land art and environmental art, which is often overlooked, is conveyed through examples taken from a critical and analytical approach. In this process, within the framework of the land and environmental art sample from the modern art universe, the article is limited to the artists and actions of YATOO and GNAP. The content analysis of the samples which are continuing their works within the boundaries of contemporary art was applied whith YATOO and GNAP projects. So datas obtained effective examples in terms of concluding that environmental and land art are separated from each others.

References

  • Referans1 Anment, A. (2008). “20.yy. Batı Sanatında Akımlar” Sel Yayıncılık, İstanbul. ISBN: 9789755703848
  • Referans2 Emrali, R. (2018). “Doğu Batı Paradoksu Ortaklığında Doğa Sanatı”, Sanat Dünyamız, Sayı:165 syf: 50-56,YKY, İstanbul. ISSN: 1300-2740-165
  • Referans3 Fichner-Rathus L. (1994). Understanding Art, USA. ISBN: 0139529616
  • Referans4 Kantz, E. L., Lankford, E. L., Plank, J. D. (1995) Themes And Foundations Of Art, USA. ISBN: 0-314-02945-1
  • Referans5 Strinber A. (1998). “Sanatsal Üretimde Rastlantı Üzerine” Sanat Dünyamız, Sayı: 68, syf. 103-107, YKY, İstanbul. ISSN: 1300-2740
  • Referans6 Şentürk L. (2003). Doxa Yazıları, YKY, İstanbul. ISBN: 975-08-0572-0
  • Referans7 Tomsuk, E. E. “Sanatta Doğayla İşbirliği Eylemleri Bağlamında Doğa Sanatı”, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, 2018, Ankara
  • Referans8 URL-1, (2019). http://yatooi.com/yatooi (accessed in:25-02-2019), (In English)
  • Referans9 URL-2, (2019). https://www.nikalopez.com/despliegue (accessed in:25-02-2019), (In English)
  • Referans10 URL-3,(2019).https://www.lacma.org/sites/default/files/Levitated%20Mass%20press%20backgrounder%205.30.12.pdf (accessed in:20-10-2019), (In English)

Bir Doğru Üzerinde İki Zıt Yön

Year 2020, Volume: 14 Issue: 25, 23 - 34, 30.01.2020

Abstract

Bu yazının özünde Arazi Sanatı (Land Art) ve Çevresel Sanat bağlamında ele alınan doğa, yapıt, sanatçı üçlemesinde gözlemlenen çelişkili ve bir o kadar da ayrıştırılması gereken yaklaşımlara açıklık getirilmeye çalışılırken konu çerçevesinde sanatın ana malzemelerinden birisi olan doğanın yönlendirici gücüne vurgu yapmak hedeflenmiştir. Bu bağlamda YATOO’nun (Kore Doğa Sanatçıları Derneği) amaç ve bu amaçla doğayla buluşan sanatçı çalışmalarına yer verilmiştir. Diğer taraftan ise, sanatçının, doğanın karşısında hem hükmeden hem de hükmedilen duruşu ile kendi çıkmazları içinde yaşadığı yanılsamalara dikkat çekilmiştir. Bu makalede yeryüzü sanatı ile çevresel sanat arasında sıkça göz ardı edilen ince ayrım eleştirel ve çözümleyici bir yaklaşımla ele alınan örnekler üzerinden aktarılmıştır. Süreçte modern sanat evreninden yeryüzü ve çevresel sanat örneklemi çerçevesinde YATOO ve GNAP (Global Nomadic Art Project) sanatçı ve eylemleri ile sınırlandırılan makalede doğa, yapıt, sanatçı diyaloğunda yöneten ve yönetilenin kim olduğu sorusuna da dolaylı cevap aranmıştır. Bu sorunsalın araştırılması ve vurgulanması sürecinde güncel sanat sınırları içinde çalışmalarını sürdüren YATOO derneği ve GNAP başlığı altında gerçekleştirilen sanat projelerinden örneklerin içerik çözümlemelerine başvurulmuştur. Elde edilen veriler çevresel sanat ve arazi sanatının içerik bağlamında birbirinden ayrıldığı sonucuna varılmasında etkin örnekler olarak yer almıştır.

References

  • Referans1 Anment, A. (2008). “20.yy. Batı Sanatında Akımlar” Sel Yayıncılık, İstanbul. ISBN: 9789755703848
  • Referans2 Emrali, R. (2018). “Doğu Batı Paradoksu Ortaklığında Doğa Sanatı”, Sanat Dünyamız, Sayı:165 syf: 50-56,YKY, İstanbul. ISSN: 1300-2740-165
  • Referans3 Fichner-Rathus L. (1994). Understanding Art, USA. ISBN: 0139529616
  • Referans4 Kantz, E. L., Lankford, E. L., Plank, J. D. (1995) Themes And Foundations Of Art, USA. ISBN: 0-314-02945-1
  • Referans5 Strinber A. (1998). “Sanatsal Üretimde Rastlantı Üzerine” Sanat Dünyamız, Sayı: 68, syf. 103-107, YKY, İstanbul. ISSN: 1300-2740
  • Referans6 Şentürk L. (2003). Doxa Yazıları, YKY, İstanbul. ISBN: 975-08-0572-0
  • Referans7 Tomsuk, E. E. “Sanatta Doğayla İşbirliği Eylemleri Bağlamında Doğa Sanatı”, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, 2018, Ankara
  • Referans8 URL-1, (2019). http://yatooi.com/yatooi (accessed in:25-02-2019), (In English)
  • Referans9 URL-2, (2019). https://www.nikalopez.com/despliegue (accessed in:25-02-2019), (In English)
  • Referans10 URL-3,(2019).https://www.lacma.org/sites/default/files/Levitated%20Mass%20press%20backgrounder%205.30.12.pdf (accessed in:20-10-2019), (In English)
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aysun Altunöz

Publication Date January 30, 2020
Submission Date October 31, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 25

Cite

APA Altunöz, A. (2020). Bir Doğru Üzerinde İki Zıt Yön. Akdeniz Sanat, 14(25), 23-34.

For the issue of Jaunary 2020, last date of submission is November 1. To this date, you can submit your papers via Dergipark.