Çağdaş tipografik afiş tasarımlarında tipografinin özgün kullanımı oldukça sık görülmeye başlanmıştır. Buna son örneklerden biri Mohamed Samir’in tasarımlarındaki Arap harflerinin kullanımıdır.
Afiş tasarımı denince akla ilk gelen illüstrasyon ve yazının oluşturduğu bir kompozisyondur. Ancak günümüzde bu durum farklı bir noktaya gelmiştir. Çağdaş afiş tasarımlarına bakıldığında tipografinin tasarımın bir parçası olarak kullanılmasından çok, tasarımın kendisi olarak kullanıldığı görülmektedir. Fakat bu afişlerin geneli Latin harfleriyle oluşturulmaktadır. Samir’in tasarımlarında Arap harflerini kullanması farklı bir yeniliktir. Bu yeniliğin ise özellikle Batı ve Avrupa’da bilinirliğinin az olması bir problem olarak görülmektedir.
Bu makalede, Samir’in tasarımlarının tıpkı Latin tipografik afiş tasarımları gibi etkileyici ve dikkat çekici olabileceğini göstermek amaçlanmıştır. Makale yazım süresince elektronik ve basılı kaynaklar gözden geçirilecek ve önemli noktalara değinilecektir. Sanatçının bazı çalışmaları incelenecek ve değerlendirilecek, çağdaş afiş tasarımına etkisi tartışılacaktır.
Sonuç olarak, tipografik afiş tasarımlarının Latin Harfleri ile sınırlı olmadığı gösterilecektir. Latin harfleri dışındaki bir alfabenin kullanımı ile de yaratıcı ve belki de daha etkileyici tipografik afiş tasarımları yapılabileceği ortaya konmuş olacaktır.
The unique use of typography in contemporary typographic poster designs has started to be seen quite frequently. One last example is the use of Arabic letters in Mohamed Samir’s designs.
The first thing that comes to mind when it comes to poster design is a composition created by illustration and writing. However, today this situation has reached a different point. Looking at contemporary poster designs, it is seen that typography is used as the design itself rather than as part of the design. However, these posters are generally formed with Latin letters. It is a different innovation that Samir uses Arabic letters in his designs. The fact that this innovation is less known in the West and Europe is seen as a problem.
In this article, it is aimed to show that Samir’s designs can be impressive and remarkable just as Latin typographic poster designs. During the article writing, electronic and printed sources will be reviewed and important points will be mentioned. Some works of the artist will be examined and evaluated, and its effect on contemporary poster design will be discussed.
As a result, it will be shown that typographic poster designs are not limited to Latin Letters. It will be revealed that creative and perhaps more impressive typographic poster designs can be made with the use of an alphabet other than Latin letters.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2021 |
Submission Date | October 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 15 Issue: 27 |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.