Günümüzde insan beyninde estetik görüntülere verilen nöral tepkilerin gözlemlenebilmesi ile izleyicilerin sanat nesnesi karşısında verdiği fizyolojik tepkiler incelenebilmektedir. Nöroestetik, bu tepkilerin incelenerek sanatın oluşturulması ve değerlendirilmesinin evrimsel geçmişini karakterize eden yeni bir çalışma alanıdır. Kişinin bir sanat eserini izlerken beyninde gerçekleşen görsel işlem süreçlerinin nöral yollarını haritalamayı başaran sinirbilimciler, son yıllarda görsel korteksin bilgiyi nasıl işlediği ve estetik yargıya nasıl ulaşıldığı üzerine odaklanmaktadırlar.
Bu araştırmanın odağını, sinirbilimcilere göre bir sanat eserinin nasıl algılandığı, estetik yargılara ulaşılırken görsel korteksin bilgiyi nasıl işlediği, renk algısı, sinestezi ve son olarak beyin hasarının sanatçılar üzerindeki etkileri oluşturmaktadır.
Çalışmada ilk olarak, görsel algının temel aşamaları olan görsel-uzaysal süreçler ele alınmıştır. Bu sayede nesne algılama ve sanat nesnesinin algılanması sırasında beyinde gerçekleşen nöral süreçler incelenmiştir. Biçimin ve uzamsal konumun yanı sıra renk algısına da dikkat çeken bir sonraki bölümde, son yıllarda sinirbilimciler tarafından pek çok çalışmaya konu olan ve bir duyunun başka bir duyu ile birlikte algılaması olarak bilinen sinestezi ele alınmıştır. Son olarak sinirbilimcilerin estetik deneyim üzerine yaptığı çalışmalarda en çok tercih ettiği deneysel yöntemlerden biri olan beyin hasarı yaşamış sanatçılar üzerinde yapılan çalışmalar ve bu araştırmalardan elde edilen verilere yer verilmiştir.
Today, researchers can observe the neural responses to an aesthetic image in the human brain and examine the physiological reactions of viewers to an art object. Neuroaesthetics is a new field of study that characterizes the evolutionary history of the creation and evaluation of art by examining these responses. Neuroscientists, who have managed to map the neural pathways of the visual processing processes that occur in a person's brain while watching artworks, have been focusing on how the visual cortex processes information and reaches aesthetic judgment in recent years.
The focus of this research is how a work of art is perceived, how the visual cortex processes information when reaching aesthetic judgments, color perception, synesthesia, and finally, the effects of brain damage on artists.
In the study, firstly, the visual-spatial processes, which are the basic processes of visual perception, were discussed. In this way, object perception and the visual processes occurring in the brain during the perception of the art object were examined. In the next section, which draws attention to the perception of color as well as shape and spatial location, synesthesia, which has been the subject of many studies by neuroscientists in recent years and is known as the perception of one sense together with another sense, is discussed. Finally, studies on brain-damaged artists, one of the experimental methods most preferred by neuroscientists in research on aesthetic perception, and the data obtained from these studies are presented.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | November 14, 2023 |
Acceptance Date | June 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 18 Issue: 34 |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.