Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Pandemi Sürecinde İlkokul 1. Sınıf Öğrencilerinin ‘Okul’ Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Year 2023, , 16 - 28, 31.03.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.42

Abstract

Okul öğrencilere sadece bilgi aktarılan bir ortam değil, hayata hazırlık niteliğinde bilgi, beceri ve alışkanlıkların kazandırıldığı bir öğrenme ortamı olarak düşünülebilir. Dolayısıyla öğrencilerin okulda veya eğitim sürecinde yaşadıkları deneyimler onların hayatı ve okulu nasıl algıladıklarını da etkileyebilir. 2020/2021 eğitim-öğretim yılında ilkokul 1. sınıfa başlayan öğrenciler tüm eğitim yılına pandemi sürecinde ve daha önce deneyimlenmemiş birçok eğitim uygulamasının hayata geçirildiği bir süreçte devam etmişlerdir. Bu sürecin çoğunda uzaktan eğitim zaman zaman da yüz yüze eğitim aldıkları düşünüldüğünde bu durumun okul algılarını da etkileyebileceği düşünülerek bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada amaç 2020/2021 eğitim-öğretim yılında ilkokul 1. sınıfa başlamış ve tüm sene pandemi sürecinde eğitimine devam eden öğrencilerin ‘okul’ algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Bu çalışmanın önemi ve diğer çalışmalardan ayrılan yönü ise uzaktan eğitim sürecinin gerçekleştirildiği bir yılın sonunda yapılmış olmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Konya merkez ilçeleri Selçuklu ve Meram’da yer alan biri özel ikisi devlet okulu olmak üzere üç ayrı ilkokulda öğrenim gören 110 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma veri toplama tekniklerinden metaforlar kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun “okul” kavramına ilişkin algıları “Okul…benzer, çünkü…” ifadesini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Verilerin analizi içerik analizi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada birinci sınıf öğrencilerinin “okul”u çoğunlukla “ev”e benzettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim yılının çoğunu evinde ve uzaktan eğitimle geçiren öğrencilerin verdikleri cevapların bu yönde olmasının önemli bir bulgu olduğu ifade edilebilir. Araştırmanın sonunda ise bu alanda yapılacak diğer araştırmaların öğrencilerin ‘okul’ algılarını anlamaya yardımcı olacağı düşünülmektedir.

References

  • Aral, N., Aysu, B. & Kadan, G. (2020). Covıd 19 sürecinde çocuklar: Gelişimsel ihtiyaçlar ve öneriler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 360-379.
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 1-14.
  • Aydın, İ. (2012). (4. Baskı). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bağ, A. E. (2022). Primary school parents’ perception of Covid-19 and school perceptions in Covid-19 process: A metaphoric study. International Journal of Trends and Developments in Education, 1(1), 49–69.
  • Bloom, B. S. (2016). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (3. Baskı). (Çev: Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Bozkurt, B., & Aktaş, H. İ. (2022). “COVID-19 pandemisi sürecinde okulu yönetmek” olgusuna ilişkin okul yöneticilerinin metaforik algıları. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 183-197.
  • Çelik, H. S., Koyun, D., Eker, M., & Kanelci, Özge C. (2022). Metaphorical perceptions of primary school students parents regarding school in the process of COVID-19 and COVID-19. International Journal of Trends and Developments in Education, 2(1), 48–83.
  • Çetin, E., Akay Celep, D., Uslu, E., Vural, Ö. F. & Başaran, M. (2021). İlkokul velilerinin Covid-19’a karşı metaforik algıları. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2) ,165-187. Çokyaman, M. & Ünal, M. (2021). Öğrenci ve öğretmenlerin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. OPUS International Journal of Society Researches, Administration & Organization Special Issue, 1684-1715. DOI: 10.26466/opus.913396
  • Dewey, J. (2010). (2. Baskı). Okul ve toplum. (Çev: H. Avni Başman). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, Ü. & Doğan, A. (2021). Öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(9) ,12-23.
  • Gencer, M. (2021). Öğrencilerin okul ve okul müdürü kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(2), 729-724.
  • Goleman, D. (2016). Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir?. (Çev: Banu Seçkin Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Görgülü Arı, A. & Arslan, K. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 15(6), 503-524.
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Özdemir, S. & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2) , 295-322.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir (Ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2008a). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2008b). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Saban, A., Ersoy, A. (2019). Eğitimde nitel araştırma desenleri. (3. Baskı). (İçinde) Özden, M., Saban, A. Nitel Araştırmalarda Paradigma ve Teorik Temeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2021). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Uygur, E., & Bacaklıoğlu, S. (2021). Comparison of school perceptions of primary school high school students by examining the metaphor: Comparison of school perceptions of primary school high school students. International Journal of Trends and Developments in Education, 1(1), 1–18.
  • Vural, Ö.F., Altıparmak, E., Aras, Ş.E. & Başaran, M. (2022). Lise öğrencilerinin Covid-19 ve Covid-19 sürecinde okul ile ilgili algılarının metaforlar yoluyla analizi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1161-1220.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolagiden, C. & Şimşek, M. (2021). Yedinci sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik metaforik algıları. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 40-53.
Year 2023, , 16 - 28, 31.03.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.42

Abstract

References

  • Aral, N., Aysu, B. & Kadan, G. (2020). Covıd 19 sürecinde çocuklar: Gelişimsel ihtiyaçlar ve öneriler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 360-379.
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 1-14.
  • Aydın, İ. (2012). (4. Baskı). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bağ, A. E. (2022). Primary school parents’ perception of Covid-19 and school perceptions in Covid-19 process: A metaphoric study. International Journal of Trends and Developments in Education, 1(1), 49–69.
  • Bloom, B. S. (2016). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (3. Baskı). (Çev: Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bozkurt, A. (2020a). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A. (2020b). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Bozkurt, B., & Aktaş, H. İ. (2022). “COVID-19 pandemisi sürecinde okulu yönetmek” olgusuna ilişkin okul yöneticilerinin metaforik algıları. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 183-197.
  • Çelik, H. S., Koyun, D., Eker, M., & Kanelci, Özge C. (2022). Metaphorical perceptions of primary school students parents regarding school in the process of COVID-19 and COVID-19. International Journal of Trends and Developments in Education, 2(1), 48–83.
  • Çetin, E., Akay Celep, D., Uslu, E., Vural, Ö. F. & Başaran, M. (2021). İlkokul velilerinin Covid-19’a karşı metaforik algıları. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2) ,165-187. Çokyaman, M. & Ünal, M. (2021). Öğrenci ve öğretmenlerin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. OPUS International Journal of Society Researches, Administration & Organization Special Issue, 1684-1715. DOI: 10.26466/opus.913396
  • Dewey, J. (2010). (2. Baskı). Okul ve toplum. (Çev: H. Avni Başman). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, Ü. & Doğan, A. (2021). Öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(9) ,12-23.
  • Gencer, M. (2021). Öğrencilerin okul ve okul müdürü kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(2), 729-724.
  • Goleman, D. (2016). Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir?. (Çev: Banu Seçkin Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Görgülü Arı, A. & Arslan, K. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 15(6), 503-524.
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
  • Özdemir, S. & Akkaya, E. (2013). Genel lise öğrenci ve öğretmenlerinin okul ve ideal okul algılarının metafor yoluyla analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2) , 295-322.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir (Ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2008a). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2008b). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Saban, A., Ersoy, A. (2019). Eğitimde nitel araştırma desenleri. (3. Baskı). (İçinde) Özden, M., Saban, A. Nitel Araştırmalarda Paradigma ve Teorik Temeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2021). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
  • Tulunay Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Uygur, E., & Bacaklıoğlu, S. (2021). Comparison of school perceptions of primary school high school students by examining the metaphor: Comparison of school perceptions of primary school high school students. International Journal of Trends and Developments in Education, 1(1), 1–18.
  • Vural, Ö.F., Altıparmak, E., Aras, Ş.E. & Başaran, M. (2022). Lise öğrencilerinin Covid-19 ve Covid-19 sürecinde okul ile ilgili algılarının metaforlar yoluyla analizi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1161-1220.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolagiden, C. & Şimşek, M. (2021). Yedinci sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik metaforik algıları. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 40-53.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sultan Akdemir This is me 0000-0001-5950-683X

Publication Date March 31, 2023
Acceptance Date October 19, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Akdemir, S. (2023). Covid-19 Pandemi Sürecinde İlkokul 1. Sınıf Öğrencilerinin ‘Okul’ Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 16-28. https://doi.org/10.38151/akef.2023.42

28981289802580829733