Web 2.0 araçlarını etkin bir biçimde kullanmak, her öğretmen ya da öğretmen adayının başvurduğu bir usul değildir. Bununla birlikte Web 2.0 araçlarıyla hazırlanan içerikler, öğrencilerin ve öğretmenlerin motivasyonlarının artmasında önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, coğrafya öğretmenlerinin ve coğrafya öğretmen adaylarının hangi Web 2.0 araçlarına ne amaçla başvurduklarını ve Web 2.0 kullanım yetkinliklerini tespit etmektir. Araştırmaya Türkiye’nin farklı il ve okul türlerinde çalışmakta olan 172 coğrafya öğretmeni ve Türkiye’nin farklı üniversitelerinde öğrenim gören veya mezun 510 coğrafya öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 2 bölümden oluşan ve çevrimiçi uygulanacak şekilde hazırlanan bir anket formu kullanıldı. Bu anket formunun birinci bölümünde, demografik bilgi ile katılımcıların Web 2.0 araçlarını kullanma amaçlarına yönelik 2 adet açık uçlu soru bulunmaktaydı. Anket formunun ikinci bölümünde ise 39 maddeden oluşan ve beşli likert tipinde hazırlanan Web 2.0 Araçları Kullanım Yetkinliği Ölçeği (WAKYÖ) bulunmaktaydı. Çalışmadan elde edilen veriler Excel ve SPSS programlarıyla analiz edilmiştir. Açık uçlu sorulara verilen cevaplar kategorilere ayrılarak bir Excel dosyası üzerinde sayısallaştırılmıştır. Bu veriler ifadelerle ve frekans değerleriyle yorumlanmıştır. Analiz sonuçları WAKYÖ verilerinin normal dağılım göstermediğini açıkladığı için nonparametrik testler tercih edildi. İkili grup karşılaştırmalarında Man Whitney-U, üç ve daha fazla gruplardın karşılaştırılmasında ise Kruskal Wallis testi kullanıldı. Araştırma sonuçları katılımcıların Web 2.0 kullanma yetkinliklerinin düşük olduğunu ve Web 2.0 araçlarını kullanım yetkinliği açısından öğretmenlerde yaşın; öğretmen adaylarında ise mezun ya da son sınıf öğrencisi olmanın ve eğitim fakültesi öğrencisi/mezunu olmanın anlamlı bir farklılık oluşturduğunu ortaya koymaktadır.
Coğrafya Öğretimi Web 2.0 Kullanımı Yetkinliği Web 2.0 Araçları Coğrafya Öğretmenleri ve Öğretmen Adayları
The effective utilization of Web 2.0 tools is not a universal practice among teachers or prospective teachers. However, content created with Web 2.0 tools plays a vital role in enhancing the motivation of both students and teachers. This study aims to identify the specific Web 2.0 tools used by geography teachers and prospective geography teachers, along with their intended purposes, while also assessing their competency in using these tools. The participants consisted of 172 geography teachers from various provinces and school types, as well as 510 prospective geography teachers who were either current students or graduates of different universities in Turkey. An online questionnaire, consisting of two parts, was administered for data collection. The first part collected demographic information and featured two open-ended questions regarding the participants' motives for using Web 2.0 tools. The second part included the Web 2.0 Tools Use Competency Scale (WTUCS), which employed a five-point Likert scale and comprised 39 items. Data analysis was conducted using Excel and SPSS software. Responses to the open-ended questions were categorized and quantified in an Excel file, and the resulting data were interpreted in terms of expressions and frequencies. Nonparametric tests were employed due to the non-normal distribution of the WTUCS data. Pairwise group comparisons were performed using the Mann-Whitney U test, while the Kruskal-Wallis test was utilized for comparisons involving three or more groups. The findings indicate that participants exhibit low competence in using Web 2.0 tools, with age demonstrating a significant impact on teachers' competency and graduate or senior student status, as well as enrollment in an education faculty, having a significant influence on pre-service teachers' competency.
Web 2.0 Usage Competency Geography Teaching Web 2.0 Tools Geography Teachers and Prospective Teachers
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | July 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |