Research Article
BibTex RIS Cite

Diary/Journal Genre in terms of Text Type and Features in Turkish Education

Year 2023, , 1127 - 1144, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.102

Abstract

This study attempts to analyze the diary/journal genre in Turkish textbooks within the scope of text type analysis. In essence, based on the fact that the diary genre is not sufficiently included in Turkish textbooks, it is emphasized why it is important for students to recognize the characteristics of this genre and to develop their writing skills. In the study, the characteristics of the diary genre were mentioned, and it was stated that this genre has an individual and internal aspect. In addition, the historical origins of diary, its place in the literature and examples of important authors were also discussed in the study. In this sense, the basic qualitative research design was used in the study and the data was collected using the source scanning technique and the collected data was analyzed using the document analysis method. The study emphasizes that texts and activities suitable for diary genre should be included in Turkish textbooks in order to improve students' writing skills and increase their vocabulary. However, the analyses revealed that some Turkish textbooks do not include sufficient materials and activities within this genre. Finally, this study suggests that more materials and activities suitable for the diary genre should be added to Turkish textbooks in order to enable Turkish learners to better understand the diary/journal genre and to improve themselves in the literary field.

References

  • Adami, E. (2008). Blogs: Life writing on the Net. In The Protean Forms of Life Writing: Auto/Biography in English, 1680-2000 (pp. 251-270). Liguori.
  • Altuntaş Gürsoy, İ. (2020). Çocuk edebiyatında yazınsal türler. İçinde S. Karagül ve E. Şen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (Okuma Kültürünün Temelleri) (ss. 157-177). Nobel Yayıncılık.
  • Arena, C. (2008). Blogging in the language classroom: It doesn’t. TESL-EJ, 11(4), n4. Erişim Adresi: http://tesl-ej.org/ej44/a3.pdf
  • Ataman, N. (2006). İnternette bireysel yayıncılık: Web günlükleri. Öneri Dergisi, 7(26), 221-239. https://doi.org/10.14783/maruoneri.678438
  • Aydın-Satar, N. (2019). Mahremiyet bölgesinde kişilik inşası: günlüklerin türsel özellikleri ve tarihi gelişimi. Journal of Turkish Studies, 9(6). https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7031
  • Ayto, J. (2001). Dictionary of word origins: [the Histories of Over 8.000 Words Explained]. Bloomsbury.
  • Baldwin, G. (2001). Individual and self in the late Renaissance. The Historical Journal, 44(2), 341-364. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/3133611
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Bazir, A. H. (2016). The role of writing diary in a classroom. International Journal of Research in Linguistics, Language Teaching and Testing, 1(1), 82-88. Erişim Adresi: http://www.psp-ltd.com/JIEB_51_4_2016.pdf
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. http://dx.doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bozkurt, B. Ü. (2018). Okuma ve yazma eğitiminde metin türlerini sınıflama sorunsalı ve çoklu/karma türlerin öğretimiyle ilgili öneriler. İçinde N. E. Uzun ve B. Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçenin eğitimi-öğretiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar 10 (ss. 75-99). Okan Üniversitesi Kitapları.
  • Ceylan, Z., Ercan, A. N., ve Akpınar, Ş. (2017). 5-8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgi verici metinlerin tema ve tür açısından incelenmesi. International Journal of Language Academy, 5(6), 296-306. https://doi.org/10.18033/ijla.3687
  • Cuddon, J. A. (1999). English Penguin Dictionary of literary terms and literary theory. Penguin Group.
  • Çelik, B. (2021). Yazılı bir anlatım türü olarak günce: Günce yazımında özdenetim üzerine bir analiz [Yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, N. (2019). Nesir türleri. Akçağ Yayınları.
  • Çınar, Ş. (2012). Edebiyatta yeni bir tür: Bloglar [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deng, L., ve Yuen, A. H. (2011). Towards a framework for educational affordances of blogs. Computers & education, 56(2), 441-451. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.09.005
  • Diary | Definition, History, Examples, & Facts. (2022, Ağustos 24). [Encyclopedia]. Britannica. Erişim Adresi: https://www.britannica.com/art/diary-literature
  • Dil Derneği. (2018). Türkçe Sözlük Ara-Bul [Sözlük]. Dil Derneği. Erişim Adresi: http://www.dildernegi.org.tr/TR,274/turkce-sozluk-ara-bul.html
  • Dilidüzgün, Ş. (2008). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel bağlamda uygulamalı bir yaklaşım [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dilidüzgün, Ş. (2011). İlköğretim Türkçe metin çalışmalarında metin türü farkındalığı. İçinde G. L. Uzun ve B. Ü. Bozkurt (Ed.), Theoritical and Applied Researches on Turkish Language Teaching (ss. 459-476). Die Blau Eule.
  • Diary. (2007). In R. Allen (Ed.), The Penguin English Dictionary (s. 383). Penguin Books.
  • Diary. (2008). In Concise Oxford English dictionary (s. 767). Oxford University Press.
  • Dincel, B. K., ve Savur, H. (2019). Diary keeping in writing education. Journal of Education and Training Studies, 7(1), 48-59. https://doi.org/10.11114/jets.v7i1.3758
  • Doğan, M. C. (2015). Bir mesafe ayarı: Günlük ile anı. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 34-43.
  • Durbaş, R. (1986, Aralık 20). Günlük bence bir edebiyat türü. Cumhuriyet. s. 5.
  • Erkal, H., ve Erkal. (2019). 7. Sınıf Türkçe ders kitabı. Özgün Matbaacılık.
  • Erkman-Akerson, F. (2013). Edebiyatımızda bireyselleşme serüveni. Ayrıntı Yayınları.
  • Eselioğlu, H., Set, S., ve Yücel, A. (2019). 8. Sınıf Türkçe ders kitabı. MEB.
  • Fırat, H., Küçükçopur, F., ve Yolcu, A. (2022). Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler üzerine Türkçe öğretim programında belirtilen özellikler açısından bir değerlendirme. The Journal of Academic Social Science, 124(124), Article 124. https://doi.org/10.29228/ASOS.54216
  • Fıstıkçıoğlu, F. M. (2021). 20. Yüzyıl Türk edebiyatında günlük [Doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Fothergill, R. A. (1974). Private chronicles; a study of English diaries. Oxford University Press.
  • Freeman, M. (2015). Rewriting the self: History, memory, narrative. Routledge.
  • Garden, M. (2012). Defining blog: A fool’s errand or a necessary undertaking. Journalism, 13(4), 483-499. https://doi.org/10.1177/1464884911421700
  • Göğüş, B. (1978). Ortaokullarda Türkçe ve yazın öğretimi. Gül Matbaası.
  • Göğüş, B. (1998). Anlatım terimleri sözlüğü. Kurtuluş Ofset Basımevi.
  • Göğüş, B., Oğuzkan, F., ve Örentoy, O. (1998). Yazın terimleri sözlüğü. Dil Derneği Yayınları.
  • Günay, V. D. (2017). Metin bilgisi. Papatya Yayıncılık.
  • Hoad, T. F. (1996). The Concise Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford.
  • İnanç, R. (2004). Günlük üzerine notlar. Çağdaş Türk Dili Dergisi, 198, 274-275.
  • İskender, H. (2017). Günlük türünün Türkçe öğretiminde kullanım olanakları üzerine bir değerlendirme: Zlata’nın günlüğü örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 413-423. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/31387/343555
  • Johnson, A. (2011). A brief history of diaries: From Pepys to blogs. Hesperus London.
  • Journal. (2007). In R. Allen (Ed.), The Penguin English Dictionary (s. 756). Penguin Books.
  • Kalyoncu, N., ve Dağlı, S. B. (2007). Çocuklar için yaratıcı yazar atölyesi çalışmaları: İlk konumuz günlükler. İçinde S. Sever (Ed.), Ankara Üniversitesi II. ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu (gelişmeler, sorunlar ve çözüm önerileri) (ss. 671-676). Ankara Üniversitesi Basımevi. http://cgsempoz.education.ankara.edu.tr/SBK.pdf
  • Karadağ, Ö. (2012). Anlama becerileri açısından Türkçe dersi öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar)’na eleştirel bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(1), 97–110. Erişim adresi: http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4346/59437
  • Karadeniz, Ş. (2012). Öndeyiş. İçinde Ş. Karadeniz (Çev.), Düşünceler (ss. 7-25). Yapı Kredi Yayınları.
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kemiksiz, Ö. (2018). Yazar ve metin tercihleri bakımından Türkçe ders kitapları. Tarih Okulu Dergisi, 11(33), Article 33. https://doi.org/10.14225/Joh1199
  • Kıbrıs, S. (2019). Ortaokul (5-8. Sınıflar) Türkçe dersi öğretim programı ve ders kitaplarında “metin türü farkındalığı” [Yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kır, T., Kırman, E., ve Yağız, S. (2019). 7. Sınıf Türkçe ders kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Klimova, B. (2015). Diary writing as a tool for students’ self-reflection and teacher’s feedback in the course of academic writing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 549-553. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.189
  • Kurudayıoğlu, M., ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19. https://doi.org/10.16916/aded.65619
  • Lieberman, M. (2012, Aralık 21). Diaries: A Healthy Choice. Erişim Adresi: https://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/11/25/will-diaries-be-published-in-2050/diaries-a-healthy-choice
  • Manguel, A. (2007). Okumanın tarihi (F. Elioğlu, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Matthews, W. (1977). The diary: A neglected genre. The Sewanee Review, 85(2), 286-300. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/i27543207
  • Merry, B. (1979). The Literary Diary as a Genre. The Maynooth Review / Revieú Mhá Nuad, 5(1), 3-19.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2005). İlköğretim Türkçe dersi (1-5. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Memet, F. (1962). Günlük üzerine. Türk Dili-Günlük Özel Sayısı, 127, 434-435.
  • Merriam, S. B., and Grenier, R. S. (Ed.). (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. John Wiley & Sons.
  • Mert, N. (2015). Günlük ve mahrem. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 26-33.
  • Moran, J. (2015). Private Lives, Public Histories: The Diary in Twentieth-Century Britain. Journal of British Studies, 54(1), 138-162.
  • Nardi, B. A., Schiano, D. J., and Gumbrecht, M. (2004). Blogging as social activity, or, would you let 900 million people read your diary? Proceedings of the 2004 ACM conference on Computer supported cooperative work, 222-231. https://doi.org/10.1145/1031607.1031643
  • Ong, W. J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür (S. Postacıoğlu Banon, Çev.). Metis Yayınları.
  • O’Sullivan, C. (2005). Diaries, on-line diaries, and the future loss to archives; or, blogs and the blogging bloggers who blog them. The American Archivist, 68(1), 53-73. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/40294257
  • Özbay, M. ve Zorbaz, K. Z. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma tutukluğu düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 16(1), 47-72. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21485/230292
  • Özdemir, E. (2017). Yazınsal türler. Bilgi Yayınevi.
  • Özdenören, R. (2015). Kendiyle konuşmak ya da günlüğün dili. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 6-8.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özkırımlı, A. (1982). Günlük. İçinde Türk Edebiyatı Ansiklopedisi (C. 2). Cem Yayınları.
  • Özüdoğru, Ş. (2014). Bir Web 2.0 Uygulaması olarak bloglar: Blogların dinamikleri ve blog alemi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), Article 1. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojdac/issue/13016/156819
  • Paperno, I. (2004). What can be done with diaries? The Russian Review, 63(4), 561-573. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/3663979
  • Resnick, D. P. (1983). Literacy in historical perspective. Superintendent of Documents, U. Erişim Adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED237942
  • Rush, J. L. (2013). The diary genre of literature. [Master Thesis]. Erişim Adresi: https://esirc.emporia.edu/handle/123456789/2810
  • Sağlam, M. H. (2020). Günlüklerde yansıtıcı düşünceler. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.764562
  • Sarıcaoğlu, F. (2008). Rûznâme. İçinde TDV İslâm Ansiklopedisi (C. 35). Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi.
  • Skeat, W. W. (1993). The Concise Dictionary of English Etymology. Wordsworth Editions.
  • Soyuçok, M., ve Duran, E. (2020). Ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin anı yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 45-55. https://doi.org/10.15659/ankad.v4i1.93
  • Sur, E. (2022). Okuryazarlık kavramı ve Türkiye’deki okuryazarlık araştırmaları üzerine bir inceleme. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 445-467. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/72486/1179947
  • Swales, J. M. (2004). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge University Press.
  • Şahi̇n, D., ve Bayramoğlu, C. D. (2019). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 11(3). https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.9289
  • Şimşek, E. (2023). Türkçe ders kitaplarındaki metin türü öğretimine yönelik etkinliklerin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tosun, N. (2015). Bir yaşam grafiği: Günlükler. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 13-19.
  • Tüfekçi Can, D. (2014). Çocuk edebiyatı: giriş. Eğitim Kitabevi.
  • Türk Dili. (1962). Günlük üzerine. Türk Dili-Günlük Özel Sayısı, 127, 428-431.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (t.y.). Günlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/?kelime=günlük
  • Türkben, T. (2018). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.419925
  • Türkben, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin yazma becerileri, yazmaya yönelik tutumları ve yazma motivasyonları arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 900-922. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-788146
  • Ulaş, S. (2020). Türk dili ve edebiyatı eğitimiyle ilgili çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması [Yüksek lisans tezi], Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Üründü, V. (2011). 6-8. Sınıf Türkçe ders kitaplarının tema ve metin türü yönünden incelenmesi [Yüksek lisans tezi], İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • van Dijk, T. A. (1981). Discourse studies and education. Applied Linguistics, II(1), 1-26. https://doi.org/10.1093/applin/II.1.1
  • Wach, E., and Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Paper in Brief, 13, 1-11. Erişim Adresi: https://www.ids.ac.uk/publications/learning-about-qualitative-document-analysis/
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yazıcı, N. (2006). Türk edebiyatında otobiyografi. Türkbilig, 11, 189-217. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilig/issue/52789/697077
  • Yazıcı, V. (2004). Günlük üzerine kimi notlar. Çağdaş Türk Dili Dergisi, 198, 199-202.
  • Yemez, G. Ö. (2015). İngiliz edebiyatında günlük. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 105-110.
  • Yetkin, S. K. (1962). Günlük üzerine. Türk Dili-Günlük Özel Sayısı, 127, 432-433.

Türkçe Eğitiminde Metin Türü ve Özellikleri Açısından Günlük/Günce Türü

Year 2023, , 1127 - 1144, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.102

Abstract

This study aims to analyze the diary/journal genre in Turkish textbooks within the framework of text type analysis. Essentially, the study underscores the need for adequate inclusion of the diary genre in Turkish textbooks and emphasizes its importance in helping students recognize the characteristics of this genre and develop their writing skills. The study outlines the features of the diary genre, highlighting its individual and internal aspects. Furthermore, it delves into the historical origins of the diary, its place, and its significance in literature. To achieve these objectives, the study employs a basic qualitative research design, utilizing the source scanning technique for data collection and applying the document analysis method for data examination. The research emphasizes the necessity of incorporating texts and activities suitable for the diary genre into Turkish textbooks to enhance students' writing skills and expand their vocabulary. However, the analysis reveals that some Turkish textbooks lack sufficient materials and activities within this genre. In conclusion, this study recommends the addition of more materials and activities aligned with the diary genre in Turkish textbooks to better enable Turkish learners to grasp the diary/journal genre and improve their literary competence.

References

  • Adami, E. (2008). Blogs: Life writing on the Net. In The Protean Forms of Life Writing: Auto/Biography in English, 1680-2000 (pp. 251-270). Liguori.
  • Altuntaş Gürsoy, İ. (2020). Çocuk edebiyatında yazınsal türler. İçinde S. Karagül ve E. Şen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (Okuma Kültürünün Temelleri) (ss. 157-177). Nobel Yayıncılık.
  • Arena, C. (2008). Blogging in the language classroom: It doesn’t. TESL-EJ, 11(4), n4. Erişim Adresi: http://tesl-ej.org/ej44/a3.pdf
  • Ataman, N. (2006). İnternette bireysel yayıncılık: Web günlükleri. Öneri Dergisi, 7(26), 221-239. https://doi.org/10.14783/maruoneri.678438
  • Aydın-Satar, N. (2019). Mahremiyet bölgesinde kişilik inşası: günlüklerin türsel özellikleri ve tarihi gelişimi. Journal of Turkish Studies, 9(6). https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7031
  • Ayto, J. (2001). Dictionary of word origins: [the Histories of Over 8.000 Words Explained]. Bloomsbury.
  • Baldwin, G. (2001). Individual and self in the late Renaissance. The Historical Journal, 44(2), 341-364. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/3133611
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Bazir, A. H. (2016). The role of writing diary in a classroom. International Journal of Research in Linguistics, Language Teaching and Testing, 1(1), 82-88. Erişim Adresi: http://www.psp-ltd.com/JIEB_51_4_2016.pdf
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. http://dx.doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bozkurt, B. Ü. (2018). Okuma ve yazma eğitiminde metin türlerini sınıflama sorunsalı ve çoklu/karma türlerin öğretimiyle ilgili öneriler. İçinde N. E. Uzun ve B. Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçenin eğitimi-öğretiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar 10 (ss. 75-99). Okan Üniversitesi Kitapları.
  • Ceylan, Z., Ercan, A. N., ve Akpınar, Ş. (2017). 5-8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgi verici metinlerin tema ve tür açısından incelenmesi. International Journal of Language Academy, 5(6), 296-306. https://doi.org/10.18033/ijla.3687
  • Cuddon, J. A. (1999). English Penguin Dictionary of literary terms and literary theory. Penguin Group.
  • Çelik, B. (2021). Yazılı bir anlatım türü olarak günce: Günce yazımında özdenetim üzerine bir analiz [Yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, N. (2019). Nesir türleri. Akçağ Yayınları.
  • Çınar, Ş. (2012). Edebiyatta yeni bir tür: Bloglar [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deng, L., ve Yuen, A. H. (2011). Towards a framework for educational affordances of blogs. Computers & education, 56(2), 441-451. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.09.005
  • Diary | Definition, History, Examples, & Facts. (2022, Ağustos 24). [Encyclopedia]. Britannica. Erişim Adresi: https://www.britannica.com/art/diary-literature
  • Dil Derneği. (2018). Türkçe Sözlük Ara-Bul [Sözlük]. Dil Derneği. Erişim Adresi: http://www.dildernegi.org.tr/TR,274/turkce-sozluk-ara-bul.html
  • Dilidüzgün, Ş. (2008). Türkçe öğretiminde metindilbilimsel bağlamda uygulamalı bir yaklaşım [Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dilidüzgün, Ş. (2011). İlköğretim Türkçe metin çalışmalarında metin türü farkındalığı. İçinde G. L. Uzun ve B. Ü. Bozkurt (Ed.), Theoritical and Applied Researches on Turkish Language Teaching (ss. 459-476). Die Blau Eule.
  • Diary. (2007). In R. Allen (Ed.), The Penguin English Dictionary (s. 383). Penguin Books.
  • Diary. (2008). In Concise Oxford English dictionary (s. 767). Oxford University Press.
  • Dincel, B. K., ve Savur, H. (2019). Diary keeping in writing education. Journal of Education and Training Studies, 7(1), 48-59. https://doi.org/10.11114/jets.v7i1.3758
  • Doğan, M. C. (2015). Bir mesafe ayarı: Günlük ile anı. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 34-43.
  • Durbaş, R. (1986, Aralık 20). Günlük bence bir edebiyat türü. Cumhuriyet. s. 5.
  • Erkal, H., ve Erkal. (2019). 7. Sınıf Türkçe ders kitabı. Özgün Matbaacılık.
  • Erkman-Akerson, F. (2013). Edebiyatımızda bireyselleşme serüveni. Ayrıntı Yayınları.
  • Eselioğlu, H., Set, S., ve Yücel, A. (2019). 8. Sınıf Türkçe ders kitabı. MEB.
  • Fırat, H., Küçükçopur, F., ve Yolcu, A. (2022). Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler üzerine Türkçe öğretim programında belirtilen özellikler açısından bir değerlendirme. The Journal of Academic Social Science, 124(124), Article 124. https://doi.org/10.29228/ASOS.54216
  • Fıstıkçıoğlu, F. M. (2021). 20. Yüzyıl Türk edebiyatında günlük [Doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Fothergill, R. A. (1974). Private chronicles; a study of English diaries. Oxford University Press.
  • Freeman, M. (2015). Rewriting the self: History, memory, narrative. Routledge.
  • Garden, M. (2012). Defining blog: A fool’s errand or a necessary undertaking. Journalism, 13(4), 483-499. https://doi.org/10.1177/1464884911421700
  • Göğüş, B. (1978). Ortaokullarda Türkçe ve yazın öğretimi. Gül Matbaası.
  • Göğüş, B. (1998). Anlatım terimleri sözlüğü. Kurtuluş Ofset Basımevi.
  • Göğüş, B., Oğuzkan, F., ve Örentoy, O. (1998). Yazın terimleri sözlüğü. Dil Derneği Yayınları.
  • Günay, V. D. (2017). Metin bilgisi. Papatya Yayıncılık.
  • Hoad, T. F. (1996). The Concise Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford.
  • İnanç, R. (2004). Günlük üzerine notlar. Çağdaş Türk Dili Dergisi, 198, 274-275.
  • İskender, H. (2017). Günlük türünün Türkçe öğretiminde kullanım olanakları üzerine bir değerlendirme: Zlata’nın günlüğü örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 413-423. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/31387/343555
  • Johnson, A. (2011). A brief history of diaries: From Pepys to blogs. Hesperus London.
  • Journal. (2007). In R. Allen (Ed.), The Penguin English Dictionary (s. 756). Penguin Books.
  • Kalyoncu, N., ve Dağlı, S. B. (2007). Çocuklar için yaratıcı yazar atölyesi çalışmaları: İlk konumuz günlükler. İçinde S. Sever (Ed.), Ankara Üniversitesi II. ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu (gelişmeler, sorunlar ve çözüm önerileri) (ss. 671-676). Ankara Üniversitesi Basımevi. http://cgsempoz.education.ankara.edu.tr/SBK.pdf
  • Karadağ, Ö. (2012). Anlama becerileri açısından Türkçe dersi öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar)’na eleştirel bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(1), 97–110. Erişim adresi: http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4346/59437
  • Karadeniz, Ş. (2012). Öndeyiş. İçinde Ş. Karadeniz (Çev.), Düşünceler (ss. 7-25). Yapı Kredi Yayınları.
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kemiksiz, Ö. (2018). Yazar ve metin tercihleri bakımından Türkçe ders kitapları. Tarih Okulu Dergisi, 11(33), Article 33. https://doi.org/10.14225/Joh1199
  • Kıbrıs, S. (2019). Ortaokul (5-8. Sınıflar) Türkçe dersi öğretim programı ve ders kitaplarında “metin türü farkındalığı” [Yüksek lisans tezi]. Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kır, T., Kırman, E., ve Yağız, S. (2019). 7. Sınıf Türkçe ders kitabı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Klimova, B. (2015). Diary writing as a tool for students’ self-reflection and teacher’s feedback in the course of academic writing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 549-553. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.189
  • Kurudayıoğlu, M., ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19. https://doi.org/10.16916/aded.65619
  • Lieberman, M. (2012, Aralık 21). Diaries: A Healthy Choice. Erişim Adresi: https://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/11/25/will-diaries-be-published-in-2050/diaries-a-healthy-choice
  • Manguel, A. (2007). Okumanın tarihi (F. Elioğlu, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Matthews, W. (1977). The diary: A neglected genre. The Sewanee Review, 85(2), 286-300. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/i27543207
  • Merry, B. (1979). The Literary Diary as a Genre. The Maynooth Review / Revieú Mhá Nuad, 5(1), 3-19.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2005). İlköğretim Türkçe dersi (1-5. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Memet, F. (1962). Günlük üzerine. Türk Dili-Günlük Özel Sayısı, 127, 434-435.
  • Merriam, S. B., and Grenier, R. S. (Ed.). (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. John Wiley & Sons.
  • Mert, N. (2015). Günlük ve mahrem. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 26-33.
  • Moran, J. (2015). Private Lives, Public Histories: The Diary in Twentieth-Century Britain. Journal of British Studies, 54(1), 138-162.
  • Nardi, B. A., Schiano, D. J., and Gumbrecht, M. (2004). Blogging as social activity, or, would you let 900 million people read your diary? Proceedings of the 2004 ACM conference on Computer supported cooperative work, 222-231. https://doi.org/10.1145/1031607.1031643
  • Ong, W. J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür (S. Postacıoğlu Banon, Çev.). Metis Yayınları.
  • O’Sullivan, C. (2005). Diaries, on-line diaries, and the future loss to archives; or, blogs and the blogging bloggers who blog them. The American Archivist, 68(1), 53-73. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/40294257
  • Özbay, M. ve Zorbaz, K. Z. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma tutukluğu düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 16(1), 47-72. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21485/230292
  • Özdemir, E. (2017). Yazınsal türler. Bilgi Yayınevi.
  • Özdenören, R. (2015). Kendiyle konuşmak ya da günlüğün dili. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 6-8.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özkırımlı, A. (1982). Günlük. İçinde Türk Edebiyatı Ansiklopedisi (C. 2). Cem Yayınları.
  • Özüdoğru, Ş. (2014). Bir Web 2.0 Uygulaması olarak bloglar: Blogların dinamikleri ve blog alemi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), Article 1. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/tojdac/issue/13016/156819
  • Paperno, I. (2004). What can be done with diaries? The Russian Review, 63(4), 561-573. Erişim Adresi: https://www.jstor.org/stable/3663979
  • Resnick, D. P. (1983). Literacy in historical perspective. Superintendent of Documents, U. Erişim Adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED237942
  • Rush, J. L. (2013). The diary genre of literature. [Master Thesis]. Erişim Adresi: https://esirc.emporia.edu/handle/123456789/2810
  • Sağlam, M. H. (2020). Günlüklerde yansıtıcı düşünceler. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.764562
  • Sarıcaoğlu, F. (2008). Rûznâme. İçinde TDV İslâm Ansiklopedisi (C. 35). Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi.
  • Skeat, W. W. (1993). The Concise Dictionary of English Etymology. Wordsworth Editions.
  • Soyuçok, M., ve Duran, E. (2020). Ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin anı yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 45-55. https://doi.org/10.15659/ankad.v4i1.93
  • Sur, E. (2022). Okuryazarlık kavramı ve Türkiye’deki okuryazarlık araştırmaları üzerine bir inceleme. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 445-467. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/72486/1179947
  • Swales, J. M. (2004). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge University Press.
  • Şahi̇n, D., ve Bayramoğlu, C. D. (2019). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 11(3). https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.9289
  • Şimşek, E. (2023). Türkçe ders kitaplarındaki metin türü öğretimine yönelik etkinliklerin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Tosun, N. (2015). Bir yaşam grafiği: Günlükler. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 13-19.
  • Tüfekçi Can, D. (2014). Çocuk edebiyatı: giriş. Eğitim Kitabevi.
  • Türk Dili. (1962). Günlük üzerine. Türk Dili-Günlük Özel Sayısı, 127, 428-431.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (t.y.). Günlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/?kelime=günlük
  • Türkben, T. (2018). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.419925
  • Türkben, T. (2021). Ortaokul öğrencilerinin yazma becerileri, yazmaya yönelik tutumları ve yazma motivasyonları arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 900-922. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-788146
  • Ulaş, S. (2020). Türk dili ve edebiyatı eğitimiyle ilgili çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması [Yüksek lisans tezi], Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Üründü, V. (2011). 6-8. Sınıf Türkçe ders kitaplarının tema ve metin türü yönünden incelenmesi [Yüksek lisans tezi], İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • van Dijk, T. A. (1981). Discourse studies and education. Applied Linguistics, II(1), 1-26. https://doi.org/10.1093/applin/II.1.1
  • Wach, E., and Ward, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Paper in Brief, 13, 1-11. Erişim Adresi: https://www.ids.ac.uk/publications/learning-about-qualitative-document-analysis/
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yazıcı, N. (2006). Türk edebiyatında otobiyografi. Türkbilig, 11, 189-217. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilig/issue/52789/697077
  • Yazıcı, V. (2004). Günlük üzerine kimi notlar. Çağdaş Türk Dili Dergisi, 198, 199-202.
  • Yemez, G. Ö. (2015). İngiliz edebiyatında günlük. Hece Günlük Özel Sayısı, 222-223-224, 105-110.
  • Yetkin, S. K. (1962). Günlük üzerine. Türk Dili-Günlük Özel Sayısı, 127, 432-433.
There are 101 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Hasan Hüseyin Mutlu 0000-0002-9082-709X

Muhammed Eren Uygur 0000-0003-3740-7579

Early Pub Date October 22, 2023
Publication Date October 29, 2023
Acceptance Date October 11, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Mutlu, H. H., & Uygur, M. E. (2023). Türkçe Eğitiminde Metin Türü ve Özellikleri Açısından Günlük/Günce Türü. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 1127-1144. https://doi.org/10.38151/akef.2023.102

28981289802580829733