Bu araştırmanın amacı, Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) belirlemede güncel bir yaklaşım olan Karma Ordinal Lojistik Regresyon (Karma OLR) yöntemini kullanarak DMF kaynaklarının belirlenmesidir. Bu amaçla 9 maddeden oluşan matematik özyeterlik ölçeğinden elde edilen veriler kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE-2016) projesi kapsamındaki 5000 8.sınıf öğrencisinden elde edilen veriler kullanılmıştır. Araştırmada cinsiyete göre DMF’nin varlığı ve büyüklüğü iki yöntem sonuçların açsınndan karşılaştırılmış ve DMF gösteren maddelerin DMF kaynakları Karma OLR ile incelenmiştir. OLR kullanılarak yapılan analizlere göre 5 maddenin A düzeyinde DMF gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Aynı maddeler Karma OLR ile incelendiğinde ise maddelerde DMF görülmemiştir. Bu sonuca ek olarak A düzeyinde DMF gösteren bir maddenin Karma OLR sonucunda DMF büyüklüğünün (B) değiştiği görülmüştür. Elde edilen sonuçlar homojenliğin DMF gösteren madde sayısı ve DMF’nin büyüklüğünü etkilediğini göstermektedir. Üç madde de her iki yönteme göre de DMF anlamlı çıkmamıştır. Araştırmada elde edilen diğer bir önemli sonuç ise gizil sınıfın moderetör etkisinin anlamlı çıktığı bir maddede (madde 8) DMF kaynağının cinsiyetten ziyade farklı ekolojik değişkenlerden kaynaklandığıdır. Gizil sınıf özellikleri incelendiğinde, özellikle DMF etkisinin anlamlı olduğu sınıftaki öğrencilerin devamsızlık durumu ve kardeş sayılarının daha düşük olduğu görülmüştür. Bununla beraber bu sınıfta yer alan öğrencilerin evde var olan kitap sayıları ve matematik için okul harici kurs alma durumlarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Dikkat çekici sonuç ise bu öğrencilerin sosyal faaliyetlere daha az katılmalarıdır. Öğrencilerin maddelere verdikleri tepkileri etkileyen bu değişkenler DMF kaynağı olarak yorumlanabilir. Çünkü maddeye verilen tepkiler sadece kültür ya da cinsiyet gibi özelliklerle ilişkili olmayabilir. Bu gibi karakteristik özelliklere ek olarak, madde tipi, sosyal çevre, okul, öğretmen, çocuğa yönelik aile ilgi/tutum durumu ve ev iklimi gibi bir çok değişkenden etkilenebilir. Buradan haraketle özellikle test uygulama ve geliştirme süreçlerinde veri yapısının homejenliği test edilmeli ve DMF’li maddelerin kaynakları incelenirken cinsiyet gibi karakteristik özelliklerle beraber madde tepki örüntüsünü etkileyebilecek değişkenler de dikkate alınmalıdır.
This study aims to identify the sources of Differential Item Functioning (DIF) using the Mixture Ordinal Logistic Regression (Mixture OLR) method, a contemporary approach for detecting DIF. To analyze mathematics self-efficacy, data from a scale comprising 9 items were obtained from 5000 8th-grade students as part of the ABIDE-2016 project. The study compared the presence and extent of DIF by gender using two methods and examined the sources of DIF for items displaying DIF with Mixture OLR. The OLR analysis revealed that five items exhibited DIF at level A, but no DIF was observed with Mixture OLR. Furthermore, it was found that the magnitude of DIF (B) for an item showing DIF at level A changed due to Mixture OLR. The results indicate that the homogeneity of the data affects both the number of items displaying DIF and the magnitude of DIF. Three items did not exhibit significant DIF according to both methods. One significant finding in the study highlights the moderating effect of latent class on item 8, where DIF was observed. However, the source of DIF was not related to gender but rather stemmed from different ecological variables. An analysis of latent class characteristics revealed that students with significant DIF effects had lower absenteeism and fewer siblings. Additionally, students in this class had greater access to books at home and participated in more out-of-school mathematics courses. Surprisingly, these students were found to engage less in social activities. Various factors can influence how students respond to test items, potentially leading to DIF. These factors may include cultural background, gender, social environment, school, teacher, family interest/attitude toward the child, and home climate. Therefore, when developing and administering tests, it is crucial to test for data homogeneity and consider the impact of these variables, in addition to gender, to identify any sources of DIF in test items.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Measurement Theories and Applications in Education and Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Acceptance Date | September 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |