Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının ve Öğretmen Eğiticilerinin 21. Yüzyıl Becerileri Farkındalıklarının İncelenmesi

Year 2023, , 1199 - 1215, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.107

Abstract

Bu çalışma, İngilizce öğretmeni adaylarının ve İngilizce öğretmeni eğiticilerinin 21. yüzyıl becerileri farkındalık düzeylerini ve katılımcıların 21. yüzyıl becerileri farkındalıklarına ilişkin algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma karma yöntem araştırma deseninde, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi bölümünde öğrenim gören 167 3. ve 4. sınıf İngilizce öğretmeni adayı ve 8 (tamamı) Necmettin Erbakan Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği bölümünde görev yapan İngilizce öğretmeni eğiticisi ile yürütülmüştür. Çalışmanın nicel verilerini toplamak için “Öğretmen Adayları İçin 21. yüzyıl Becerileri Yeterlik Algıları Ölçeği”, çalışmanın nitel verilerini toplamak için yarı yapılandırılmış röportaj soruları kullanılmıştır. Röportajlar, amaç doğrultusunda seçilmiş 20 İngilizce öğretmeni adayı ve rastgele seçilmiş 4 İngilizce öğretmeni eğiticisi ile çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler SPSS 26.0 paket programı kullanılarak, nitel veriler ise içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel sonuçlar, İngilizce öğretmen adaylarının ve İngilizce öğretmeni eğiticilerinin 21. yüzyıl becerileri farkındalık düzeylerinin orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Nitel sonuçlar ise İngilizce öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine sahip olmanın önemli olduğunu düşündüklerini, İngiliz Dili Eğitiminde en etkili becerinin iletişim olduğunu, kendilerini çoğunlukla yeterli gördüklerini ve kendilerini en çok sosyal ortamlarda geliştirdiklerini; İngilizce öğretmeni eğiticilerinin ise 21. yüzyıl becerilerine sahip olmanın önemli olduğunu düşündüklerini, İngiliz Dili Eğitiminde en etkili becerinin eleştirel düşünme olduğunu, yarısının kendisini yeterli görürken diğer yarısının geliştirmeye ihtiyaç duyduğunu ve kendilerini en çok mesleki eğitimlere katılarak ve okuyarak geliştirdiklerini göstermiştir.

References

  • Ahonen, A. K., & Kinnunen, P. (2014). How do students value the importance of twenty-first century skills? Scandinavian Journal of Educational Research, 59(4), 395–412.
  • Ainley, J., Fraillon, J., Schulz, W., & Gebhardt, E. (2016). Conceptualizing and measuring computer and information literacy in cross-national contexts. Applied Measurement in Education, 29(4), 291–309.
  • American Association of Colleges and Universities. (2007). College learning for the new global century.
  • Anagün, Ş. S. (2018). Teachers’ Perceptions about the Relationship between 21st Century Skills and Managing Constructivist Learning Environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825–840.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale University Journal of Education, 40, 160–175.
  • Aydın, A., & Tan-Şişman, G. (2021). Hizmet öncesi İngilizce öğretmen eğitiminde 21. yüzyıl becerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1223–1251.
  • Baran-Łucarz, M., & Klimas, A. (2020). Developing 21st century skills in a foreign language classroom: EFL student teachers’ beliefs and self-awareness. Academic Journal of Modern Philology, 10, 23–38.
  • Bedir, H. (2019). Pre-service ELT teachers’ beliefs and perceptions on 21st century learning and innovation skills (4Cs). Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 231–246.
  • Bozkurt, Ş. B., & Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 69–82. https://doi.org/10.9779/PUJE757
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112–3134.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T., & Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845–874.
  • Ciğerci, F. M. (2020). Primary School Teacher Candidates and 21st Century Skills. International Journal of Progressive Education, 16(2).
  • Creswell, J. W. (1999). Mixed-method research: Introduction and application. In Handbook of educational policy (pp. 455–472).
  • Erten, P. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33–64.
  • Evin-Gencel, İ. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Fatmawati, A. (2018). Students’ Perception Of 21 st Century Skills Development. Pedagogy Journal of English Language Teaching, 6(1), 37–46.
  • Geisinger, K. F. (2016). 21st century skills: What are they and how do we assess them? Applied Measurement in Education, 29(4), 245–249.
  • Gürültü, E., Aslan, M., & Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri- Competence for 21th century skills use of secondary school teachers. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34.
  • Irgatoğlu, A., & Pakkan, G. (2020). The awareness of ELL students about their 21st century skills. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(4), 1921–1938.
  • ISTE. (2016). ISTE STANDARDS: STUDENTS. International Society For Technology In Education. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-students
  • Işıkçı, D. S., & Çoklar, A. N. (2022). Lise Öğrencilerinin Toplum 5.0 Hakkındaki Görüşlerinin Analitik Düşünme ve Akademik Azim Bağlamında İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 297-313.
  • Kaleci, F., & Cihangir, A. (2019). The integration of information and communication technologies for education: Comparative analysis of Turkey and Singapore. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 139-161.
  • Kan, A. Ü., & Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile Stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi [Investigation of prospective science teachers’ 21st century skill competence perceptions and attitudes toward STEM]. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4), 251–272.
  • Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Koçak, Ö., & Göksu, İ. (2020). Examining 21st century skill levels of students and the relationship between skills. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(2), 772–784.
  • Lemke, C. (2002). enGauge 21st century skills: Digital literacies for a digital age. In the North Central Regional Educational Laboratory and the Metiri Group. www.ncrel.org/engauge
  • Mehdaoui, A., & Benabed, A. (2022). Gauging Algerian EFL teachers’ awareness of the 21st century compulsory skills: Case of EFL teachers at IbnKhaldoun University of Tiaret. Technium Social Sciences Journal, 33, 115–131. www.techniumscience.com
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine...
  • Nacaroğlu, O. (2020). Examination of 21st century skills of gifted and average students. Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 53(2), 693–721. https://doi.org/10.30964/auebfd.615067
  • NRC- National Research Council. (2011). Assessing 21st century skills: Summary of a workshop.
  • OECD. (2005). The definition and selection of key competencies -executive summary-.
  • Önür, Z., & Kozikoğlu, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 627–648.
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2019). P21 framework definitions.
  • Scardamalia, M., Bransford, J., Kozma, B., & Quellmalz, E. (2010). Draft White Paper 4 New assessments and environments for knowledge building. Assessment and Teaching of 21st Century Skills (ATSC21), 231–300. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_5
  • Soland, J., Hamilton, L. S., & Stecher, B. M. (2013). Measuring 21st century competencies guidance for educators. -The Asian Society-
  • Şahin, H., & Han, T. (2020). EFL teachers’ attitude towards 21st century skills: a mixed-methods study. The Reading Matrix: An International Online Journal, 20(2).
  • Tican, C., & Deniz, S. (2018). Pre-service teachers’ opinions about the use of 21st century learner and 21st century teacher skills. European Journal of Educational Research, 8(1), 181–197.
  • Tosik-Gün, E., & Güyer, Tolga (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerisinin değerlendirilmesine ilişkin sistematik alanyazın taraması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 99-120.
  • Tuzlukova, V., Al Busaidi, S., Burns, S., & Bugon, G. (2018). Exploring teachers’ perceptions of 21st century skills in teaching and learning in English language classrooms in Oman’s higher education institutions. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 6(1), 191.
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap: Why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need-and what we can do about it.
  • Yeni, G., & Can, T. (2022). The effect of 21st century skills training on foreign language teachers’ perceptions regarding their educational technology and materials development competencies. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(1), 118–136.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10th ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Zeybek, G. (2019). Lise öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 142–156.

An Investigation of Prospective Teachers’ and Teacher Trainers’ 21st Century Skills Awareness

Year 2023, , 1199 - 1215, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.107

Abstract

This study aims to investigate prospective teachers of English’ (PTE) and teacher trainers of English’ (TTE) 21st century skills awareness levels, and to examine participants’ perceptions on their 21st century skills awareness. It was carried out in a mixed method research design, and it was conducted with 167 3rd and 4th-grade PTEs studying in Necmettin Erbakan University Department of English Language Teaching (ELT) in the 2022-2023 academic year, and 8 (all) TTEs working in Necmettin Erbakan University department of ELT. ‘21st Century Skills Efficiency Perceptions Scale for Teacher Candidates’ was used to collect the quantitative data and a semi-structured interview was used to collect the qualitative data of this research study. Interviews were conducted online with 20 purposefully selected prospective teachers of English and 4 randomly selected teacher trainers of English. The quantitative data were analysed using the SPSS 26.0 package program while the qualitative data were analysed using the content analysis method. Quantitative results showed that the 21st century skills awareness levels of PTEs and TTEs were moderate. The qualitative results showed that the PTEs think having 21st century skills is important, the most effective skill in ELT is communication, they mostly consider themselves sufficient, and they improve themselves mostly in social environments; besides, TTEs think having 21st century skills is important, the most effective skill in ELT is critical thinking, half of them consider themselves sufficient while the other half consider themselves in need of improvement, and they improve themselves mostly by attending vocational training and reading.

References

  • Ahonen, A. K., & Kinnunen, P. (2014). How do students value the importance of twenty-first century skills? Scandinavian Journal of Educational Research, 59(4), 395–412.
  • Ainley, J., Fraillon, J., Schulz, W., & Gebhardt, E. (2016). Conceptualizing and measuring computer and information literacy in cross-national contexts. Applied Measurement in Education, 29(4), 291–309.
  • American Association of Colleges and Universities. (2007). College learning for the new global century.
  • Anagün, Ş. S. (2018). Teachers’ Perceptions about the Relationship between 21st Century Skills and Managing Constructivist Learning Environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825–840.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale University Journal of Education, 40, 160–175.
  • Aydın, A., & Tan-Şişman, G. (2021). Hizmet öncesi İngilizce öğretmen eğitiminde 21. yüzyıl becerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1223–1251.
  • Baran-Łucarz, M., & Klimas, A. (2020). Developing 21st century skills in a foreign language classroom: EFL student teachers’ beliefs and self-awareness. Academic Journal of Modern Philology, 10, 23–38.
  • Bedir, H. (2019). Pre-service ELT teachers’ beliefs and perceptions on 21st century learning and innovation skills (4Cs). Journal of Language and Linguistic Studies, 15(1), 231–246.
  • Bozkurt, Ş. B., & Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 69–82. https://doi.org/10.9779/PUJE757
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112–3134.
  • Cemaloğlu, N., Arslangilay, A. S., Üstündağ, M. T., & Bilasa, P. (2019). Meslek lisesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 845–874.
  • Ciğerci, F. M. (2020). Primary School Teacher Candidates and 21st Century Skills. International Journal of Progressive Education, 16(2).
  • Creswell, J. W. (1999). Mixed-method research: Introduction and application. In Handbook of educational policy (pp. 455–472).
  • Erten, P. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33–64.
  • Evin-Gencel, İ. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine yönelik algıları. Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Fatmawati, A. (2018). Students’ Perception Of 21 st Century Skills Development. Pedagogy Journal of English Language Teaching, 6(1), 37–46.
  • Geisinger, K. F. (2016). 21st century skills: What are they and how do we assess them? Applied Measurement in Education, 29(4), 245–249.
  • Gürültü, E., Aslan, M., & Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri- Competence for 21th century skills use of secondary school teachers. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 34.
  • Irgatoğlu, A., & Pakkan, G. (2020). The awareness of ELL students about their 21st century skills. Journal of Language and Linguistic Studies, 16(4), 1921–1938.
  • ISTE. (2016). ISTE STANDARDS: STUDENTS. International Society For Technology In Education. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-students
  • Işıkçı, D. S., & Çoklar, A. N. (2022). Lise Öğrencilerinin Toplum 5.0 Hakkındaki Görüşlerinin Analitik Düşünme ve Akademik Azim Bağlamında İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 297-313.
  • Kaleci, F., & Cihangir, A. (2019). The integration of information and communication technologies for education: Comparative analysis of Turkey and Singapore. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 139-161.
  • Kan, A. Ü., & Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ile Stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi [Investigation of prospective science teachers’ 21st century skill competence perceptions and attitudes toward STEM]. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4), 251–272.
  • Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Koçak, Ö., & Göksu, İ. (2020). Examining 21st century skill levels of students and the relationship between skills. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 21(2), 772–784.
  • Lemke, C. (2002). enGauge 21st century skills: Digital literacies for a digital age. In the North Central Regional Educational Laboratory and the Metiri Group. www.ncrel.org/engauge
  • Mehdaoui, A., & Benabed, A. (2022). Gauging Algerian EFL teachers’ awareness of the 21st century compulsory skills: Case of EFL teachers at IbnKhaldoun University of Tiaret. Technium Social Sciences Journal, 33, 115–131. www.techniumscience.com
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine...
  • Nacaroğlu, O. (2020). Examination of 21st century skills of gifted and average students. Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 53(2), 693–721. https://doi.org/10.30964/auebfd.615067
  • NRC- National Research Council. (2011). Assessing 21st century skills: Summary of a workshop.
  • OECD. (2005). The definition and selection of key competencies -executive summary-.
  • Önür, Z., & Kozikoğlu, İ. (2019). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 627–648.
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2019). P21 framework definitions.
  • Scardamalia, M., Bransford, J., Kozma, B., & Quellmalz, E. (2010). Draft White Paper 4 New assessments and environments for knowledge building. Assessment and Teaching of 21st Century Skills (ATSC21), 231–300. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_5
  • Soland, J., Hamilton, L. S., & Stecher, B. M. (2013). Measuring 21st century competencies guidance for educators. -The Asian Society-
  • Şahin, H., & Han, T. (2020). EFL teachers’ attitude towards 21st century skills: a mixed-methods study. The Reading Matrix: An International Online Journal, 20(2).
  • Tican, C., & Deniz, S. (2018). Pre-service teachers’ opinions about the use of 21st century learner and 21st century teacher skills. European Journal of Educational Research, 8(1), 181–197.
  • Tosik-Gün, E., & Güyer, Tolga (2019). Bilgi işlemsel düşünme becerisinin değerlendirilmesine ilişkin sistematik alanyazın taraması. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 99-120.
  • Tuzlukova, V., Al Busaidi, S., Burns, S., & Bugon, G. (2018). Exploring teachers’ perceptions of 21st century skills in teaching and learning in English language classrooms in Oman’s higher education institutions. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 6(1), 191.
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap: Why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need-and what we can do about it.
  • Yeni, G., & Can, T. (2022). The effect of 21st century skills training on foreign language teachers’ perceptions regarding their educational technology and materials development competencies. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(1), 118–136.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10th ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Zeybek, G. (2019). Lise öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme becerileri kullanım düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 142–156.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Teacher Education and Professional Development of Educators
Journal Section Articles
Authors

Nida Nur Işık 0000-0001-7901-5456

Eda Ercan Demirel 0000-0001-7686-1550

Early Pub Date October 22, 2023
Publication Date October 29, 2023
Acceptance Date October 12, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Işık, N. N., & Ercan Demirel, E. (2023). An Investigation of Prospective Teachers’ and Teacher Trainers’ 21st Century Skills Awareness. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 1199-1215. https://doi.org/10.38151/akef.2023.107

28981289802580829733