Günümüzde gelişen ve gelişmekte olan ülkeler, eğitim sistemlerinin ve bu sistemde yer alan öğretmenlerin niteliğini artırmak için bazı kuruluşlar tarafından yapılan araştırmalara katılmaktadır. Bu araştırmalardan birisi Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü tarafından yapılan TALIS- Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Anketidir. TALIS araştırması, katılan ülkelere eğitim politikası geliştirme ve değiştirme anlamında önemli bir yol göstericidir. Bu çalışmanın amacı TALIS 2018 öğretmen anketinde yer alan öğretmenlerin mesleki doyumu ve öz yeterliği arasındaki ilişkiyi saptayarak incelemektir. Bu amaç kapsamında TALIS 2018 öğretmen anketinde yer alan mesleki doyum ve öz yeterlik boyutlarına ait ölçek maddeleri analize dahil edilmiştir. Araştırmaya TALIS çalışmasının Türkiye örnekleminde yer alan 3952 öğretmen katılmıştır. Bu çalışma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Ayrıca verilerin çözümlemesinde değişkenler arasındaki ilişkileri tespit etmek içinkorelasyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Bununla birlikte mesleki doyum ve öz yeterlik değişkenlerinin cinsiyete göre anlamlı olarak değişip değişmediğini belirlemek amacıyla bağımsız örneklemler için t testi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin öz yeterliği ve mesleki doyumu arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca araştırma kapsamında yapılan bağımsız örneklemler için t testi sonucunda öğretmenlerin mesleki doyumu cinsiyete göre anlamlı olarak değişmektedir. Öte yandan öğretmenlerin öz yeterliği, yapılan bağımsız örneklemler için t testi sonucunda cinsiyete göre anlamlı olarak değişmemektedir. Söz konusu araştırmada elde edilen bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılarak daha sonraki yapılacak araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Today, developing and developing countries participate in research conducted by some organizations to increase the quality of their education systems and teachers in this system. One of these studies is the TALIS-International Teaching and Learning Survey conducted by the Organization for Economic Cooperation and Development. The TALIS research is an important guide for participating countries in developing and changing education policy. The aim of this study is to determine the relationship between the professional satisfaction and self-efficacy of teachers in the TALIS 2018 teacher survey. For this purpose, scale items belonging to the dimensions of professional satisfaction and self-efficacy in the TALIS 2018 teacher questionnaire were included in the analysis. 3952 teachers in the Türkiye sample of the TALIS study participated in the research. This study was designed in relational screening model. In addition, the correlation analysis method was used to determine the relationships between the variables in the analysis of the data. In addition, t-test was used for independent samples in order to determine whether the variables of professional satisfaction and self-efficacy change significantly according to gender. According to the findings obtained within the scope of the research, there is a positive and significant relationship between teachers' self-efficacy and professional satisfaction. In addition, as a result of the t test for independent samples made within the scope of the research, the professional satisfaction of teachers varies significantly according to gender. On the other hand, teachers' self-efficacy does not change significantly according to gender as a result of the t-test for independent samples. The findings of the research in question were discussed in the light of the relevant literature, and suggestions were made for future research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cross-Cultural Comparisons of Education: International Examinations |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | October 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |