More than a million teachers are doing critical work in preparing our youth who will create our future by serving their
country and the world as literate active citizens in an increasingly demanding and uncertain world. We do not think that
there is a job more important than the job that teachers do, but the well-being level of teachers seriously affects them
in fulfilling this important task and being more effective and professional. The fact that the Teaching Profession Law,
designed to increase teacher well-being and add professionalism to the teaching profession, approaches the issue only
from a financial point of view, or at least causes it to be perceived as such, tells us that more needs to be done about
teacher well-being. In this article; there will be some suggestions for all stakeholders involved in the process, including
the factors affecting teacher well-being, how to improve teacher well-being, approaches to the teaching career in other
countries within the scope of the Teaching Profession Law in the context of teacher well-being, various problems that
may arise, and ensuring the well-being of teachers who will build the future of Turkey. The subject of teacher wellbeing as a missing part of the Teaching Professional Law will be examined. The aim here is to broaden the perspective
on the subject, to draw attention to the professional well-being of teachers, and to shed light on the policies and practices
to be followed in the improvement of the Turkish Education System.
Bir milyondan fazla öğretmen giderek daha talepkâr olan ve bilinmezliklerle dolu bir dünyada okur-yazar aktif vatandaşlar
olarak ülkesine ve dünyaya hizmet vererek geleceğimizi oluşturacak gençlerimizi hazırlamak gibi kritik bir görev yapmaktadır.
Öğretmenlerin yaptığı bu işten daha önemli bir işin olduğunu düşünmüyoruz ancak öğretmenlerin refah düzeyleri; yaptıkları
bu önemli görevi yerine getirme, daha etkin ve profesyonel olma konusunda kendilerini ciddi şekilde etkilemektedir. Öğretmen
refahını arttırma ve öğretmenlik mesleğine profesyonellik katma amacıyla tasarlanan Öğretmenlik Meslek Kanununun da
meseleye sadece maddi açıdan yaklaşması veya en azından öyle algılanmasına sebep olması, öğretmen refahı konusunda daha
çok şeyin yapılması gerektiğini söylüyor bizlere. Bu makalede; öğretmen refahını etkileyen öğelere, öğretmen refahının nasıl
iyileştirilebileceğine, öğretmen refahı bağlamında, Öğretmenlik Meslek Kanunu kapsamında, diğer ülkelerde öğretmenlik
meslek kariyerine yaklaşımları, ortaya çıkabilecek değişik sorunsalları, geleceğin Türkiye’ni inşa edecek öğretmenlerin
refahının sağlanması yönünde sürece dahil tüm paydaşlara yönelik bazı önerilere yer verilecek ve öğretmenlik Meslek
Kanununun kayıp parçası olarak öğretmen refahı konusu irdelenecektir. Burada amaç, konuya ilişkin perspektifi genişletmek,
öğretmenlerin mesleki refahına dikkat çekmek, Türk Eğitim Sisteminin iyileştirilmesinde izlenecek politika ve uygulamalara
ışık tutmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Acceptance Date | March 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |