Bu araştırmanın amacı program dışı etkinliklerin öğretmen adaylarına yönelik yararlarını ikili karşılaştırmayla ölçeklendirme çalışması yaparak belirlemeye çalışmaktır. Araştırma tarama araştırması niteliğindedir. Katılımcılar bir yükseköğretim kurumunda öğrenim gören 365 öğretmen adayıdır. Alan yazından yararlanarak ortaya çıkan yararlar için üç konu alanı uzmanı ve iki ölçme ve değerlendirme uzmanının görüşü alınmış ve veri toplama aracına son hali verilmiştir. Her bir öğrencinin ilgili yararları ikili karşılaştırma yaparak, aralarında sıralama yapması istenmiştir. Verilerin analizinde V. Hal denkleminde hesaplanan hata için ki kare değeri 0,05 anlamlı düzeyinde beklenen değerden büyük çıktığı için III. Hal denklemiyle ölçekleme yapılmıştır. Böylece program dışı etkinliklerin öğretmen adaylarının gelişimine yönelik yararları ikili karşılaştırma yoluyla ölçeklendirilmiştir. Elde edilen sıralama doğrultusunda program dışı etkinliklerin yararları arasından en çoktan en aza doğru kişisel gelişimi desteklemesi, sosyal gelişimi desteklemesi, öğretmenlik becerisini desteklemesi, olumlu duyuşsal özellikler kazandırması, akademik gelişimi desteklemesi ve fiziksel gelişimi desteklemesi şeklinde bir sıralama yapılmıştır. Elde edilen sonuçlarla ilgili becerileri geliştirmeye yönelik etkinliklerin artırılması, daha az tercih edilen yararların sebeplerine odaklanacak araştırmalar gerçekleştirme gibi önerilere yer verilmiştir.
Program Dışı Etkinlikler Örtük Program Hizmet Öncesi Öğretmen Yetiştirme İkili Karşılaştırma Ölçekleme Extracurricular Activities Hidden Curriculum Preservice Teacher Education Pairwise Comparison Scaling
This survey study aimed to determine the benefits of extracurricular activities for teacher candidates by performing a scaling study with pairwise comparison. Participants were 365 teacher candidates studying at a higher education institution. The data collection tool was designed by taking the opinions of three field experts and two measurement and evaluation experts about the benefits that emerged from the literature. Each student was asked to rank the benefits of extracurricular activities by making a pairwise comparison. In the analysis of the data, as the chi-square value for error calculated with the Case V model was higher than expected at the 0,05 significance level, the Case III model was used for scaling. In this way, the benefits of extracurricular activities for the development of teacher candidates were scaled through pairwise comparison. The results showed that the order of benefits from the biggest to the smallest were: supporting personal development, supporting social development, supporting teaching skills, instilling positive affective qualities, supporting academic development and supporting physical development. Recommendations for the future include using more extracurricular activities to develop the above-mentioned skills and conducting studies to explore the reasons for the less preferred benefits.
Extracurricular Activities Hidden Curriculum Preservice Teacher Education Pairwise Comparison Scaling
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 21, 2023 |
Publication Date | March 31, 2023 |
Acceptance Date | February 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 1 |