This study aimed to examine the social acceptance levels of teachers from various branches towards students with special needs. A total of 151 teachers, 93 female and 52 male, working in various provinces of Turkey participated in the study. In the study, designed with a single survey model, data were collected with Personal Information Form and Teacher Social Acceptance Scale for Individuals with Special Needs. As a result of the study, it was seen that teachers had high levels of social acceptance towards individuals with special needs. No significant difference was found in the social acceptance levels of teachers towards individuals with special needs according to gender, professional seniority, educational level, and the presence of individuals with special needs in the family. On the other hand, there was a significant difference in the level of social acceptance towards individuals with special needs according to the level of the school where the teachers worked, the status of taking undergraduate or graduate courses on special education and inclusion, and the status of receiving in-service training on special education and inclusion. Suggestions were made for practice and further research.
Bu araştırmada çeşitli branşlardan öğretmenlerin özel gereksinimli öğrencilere yönelik sosyal kabul düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin çeşitli illerinde çalışan 93’ü kadın, 52’si erkek olmak üzere 151 öğretmen katılmıştır. Tekil tarama modeli ile desenlenen araştırmada Kişisel Bilgi Formu ve Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Öğretmen Sosyal Kabul Ölçeği ile veri toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerinin özel gereksinimli bireylere yönelik sosyal kabul düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin cinsiyete, mesleki kıdeme, eğitim düzeyine ve ailede özel gereksinimli birey olma durumuna göre özel gereksinimli bireylere yönelik sosyal kabul düzeylerinde anlamlı fark bulunmamıştır. Buna karşın, öğretmenlerin çalıştığı okul kademesine, lisans veya lisansüstünde özel eğitim ve kaynaştırmaya yönelik ders alma durumuna ve özel eğitim ve kaynaştırmaya yönelik bir hizmet içi eğitim alma durumuna göre özel gereksinimli bireylere yönelik sosyal kabul düzeylerinde anlamlı fark bulunmuştur. Uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 22, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | October 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 - Türkiye Cumhuriyeti 100.Yıl Özel Sayısı |