Research Article
BibTex RIS Cite

Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine)

Year 2017, , 302 - 314, 15.12.2017
https://doi.org/10.31123/akil.437641

Abstract

Sinema Tarihi incelendiğinde bazı ülke sinemalarının, diğer ülke sinemalarını
etkileyecek düzeyde yaratıcı ve özgün sanat eserleri ortaya koyduğu görülmektedir.
O ülkeye özgü tarihsel ve toplumsal şartların bir araya gelmesiyle yenilikçi bir film dili
ortaya çıkmaktadır. Alman Dışavurumculuğu Sessiz Sinema Döneminde bu anlamda
öne çıkan sinema akımlarından biridir. Birinci Dünya Savaşı sonrasında gösterime
giren Alman filmleri, gösterime girdikleri ülkelerde gerek anlattıkları öyküler gerekse
kullandıkları görüntü düzenleme teknikleriyle öne çıkmış ve büyük ilgi uyandırmıştır.
Alman Dışavurumcu filmleri kamera kullanımı, aydınlatma, teatral oyunculuk, kostüm
ve makyaj gibi öğeleri kullanma biçimleri ile diğer sessiz dönem sineması filmlerinden
ayrılmaktadır. Çerçeve içerisinde yer alan oyunculuk, dekor, kostüm-makyaj ve
aydınlatma öğelerinin düzenleniş biçimini ifade eden mizansen terimi bu anlamda
Alman Dışavurumcu Sinemasında en yaratıcı ifadesini alarak döneme damgasını
vurmaktadır. Alman sinemacılar, aydınlatmanın, oyunculuğun, kostüm ve dekorun
önemini, ayrıca kameranın gerçekliği olduğu gibi kaydeden bir teknolojik aygıt
olmayıp, yaratıcı bir sanatsal araç olduğunu sinemanın henüz emekleme döneminde
anlamışlardı. Çalışmada Robert Weine tarafından yönetilen ve Dışavurumculuk
akımının en karakteristik özellikleri taşıyan ‘Dr. Caligari’nin Muayenehanesi’ filmi
mizansen açısından incelenmiş ve 1920 tarihli siyah-beyaz ve sessiz filmde mizansenin
temel öğeleri olan oyunculuk, dekor, kostüm-makyaj ve aydınlatmanın hangi amaçla
kullanıldığı, film dilini oluştururken bu öğelerden nasıl faydalanıldığı çözümlenmiştir.
Sonuç olarak Alman Dışavurumcu sinemasının mizansen üzerine kurulu olduğu ve
mizansenin öğelerinin anlatıyı ve anlamı kurmada en temel araçlar olarak kullanıldığı
görülmüştür.

References

  • Abisel, Nilgün (2007). Sessiz Sinema (De Ki Birinci Baskı). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Barnwell, Jane (2011). Film Yapımının Temelleri (Çev:Gülengül Altıntaş). İstanbul:Literatür Yayınları.
  • Bayram, Nazlı (2013). Film Dili, Film ve Video Kültürü içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Biryıldız, Esra (2000). Sinemada Akımlar (2. Baskı). İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bordwell David ve Thompson Kristin (2008). Film Sanatı (Çev: Ertan Yılmaz &Emrah Suat Onat). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Brown, Blain (2006). Sinematografi Kuram ve Uygulama (Çev: Selçuk Taylaner). İstanbul: Hil Yayın.
  • Coşkun, Esin (2009). Dünya Sinemasında Akımlar. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Demir, Murat (2009). Sinemanın İlk Yıllarında Korku Temaları ve Dışavurumcu Alman Sineması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, 7-27.
  • Eğilli, Beyazıt (2010). Bir Sinema Akımı Olarak Alman Dışavurumculuğu ve Toplumsal Kökenlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Tv ve Sinema Anabilim Dalı Sinema Bilim Dalı.
  • Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mascelli, Joseph V. (2007). Sinemanın Beş Temel Öğesi (Çev:Hakan Gür). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Mitry, Jean (1984). Sinema, Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi içinde, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Onaran, Alim Şerif (1999). Sinemaya Giriş (2. Baskı). İstanbul: Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
Year 2017, , 302 - 314, 15.12.2017
https://doi.org/10.31123/akil.437641

Abstract

References

  • Abisel, Nilgün (2007). Sessiz Sinema (De Ki Birinci Baskı). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Barnwell, Jane (2011). Film Yapımının Temelleri (Çev:Gülengül Altıntaş). İstanbul:Literatür Yayınları.
  • Bayram, Nazlı (2013). Film Dili, Film ve Video Kültürü içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Biryıldız, Esra (2000). Sinemada Akımlar (2. Baskı). İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Bordwell David ve Thompson Kristin (2008). Film Sanatı (Çev: Ertan Yılmaz &Emrah Suat Onat). Ankara: De Ki Yayınları.
  • Brown, Blain (2006). Sinematografi Kuram ve Uygulama (Çev: Selçuk Taylaner). İstanbul: Hil Yayın.
  • Coşkun, Esin (2009). Dünya Sinemasında Akımlar. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Demir, Murat (2009). Sinemanın İlk Yıllarında Korku Temaları ve Dışavurumcu Alman Sineması. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, 7-27.
  • Eğilli, Beyazıt (2010). Bir Sinema Akımı Olarak Alman Dışavurumculuğu ve Toplumsal Kökenlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Tv ve Sinema Anabilim Dalı Sinema Bilim Dalı.
  • Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mascelli, Joseph V. (2007). Sinemanın Beş Temel Öğesi (Çev:Hakan Gür). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Mitry, Jean (1984). Sinema, Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi içinde, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Onaran, Alim Şerif (1999). Sinemaya Giriş (2. Baskı). İstanbul: Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nuray Hilal Tuğyan

Publication Date December 15, 2017
Submission Date September 15, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Tuğyan, N. H. (2017). Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(28), 302-314. https://doi.org/10.31123/akil.437641