Gerçek dünyanın kuralları karşısında
sanal dünyanın kuralsızlığının çekiciliği çevrimiçi oyunları çeşitli işlevleri
(eğlence, kaçış, duygusal katarsis vb.) yanıtlamaya aracılık etmeleri dolayısı
ile tercih edilir kılmaktadır. Çevrimiçi oyunların aşırı kullanımları ile ise
bu oyunlar araç olma özelliğinden uzaklaşmakta ve amaç haline dönüşerek yabancılaşma,
yalnızlaşma, bireyselleşme gibi olumsuz durumlara neden olabilmektedir. Çevrimiçi
ortamın aşırı kullanılması, aile bağları yeterince güçlü olmayan ve sosyal
ilişkiler kurmaktan çekinen katılımcıların yaşamalarını çevrimiçi merkezli bir konuma
endeksleyerek, onları gerçek yaşamdan uzaklaştırabilmektedir. Öte yandan geniş
bir kullanıcı kapasitesine sahip çevrimiçi oyunların olumsuz etkilerini
önlemeye dönük yeterli bir denetim mekanizması işlevinden söz etmek olanaklı
görülmemektedir. Sanal ortamın denetimsiz ve anonim koşullarında kendini rahatlıkla
gizleyebilen kötü niyetli kişiler, katılımcıları rahatsız edebilmekte veya oyuncuları
kandırarak onların mahrem alanlarına girebilmektedir.
Rusya’da 2017 yılında ortaya çıkan
‘‘The Blue Whale Challange/ Mavi Balina’’ adlı bir oyunun, dünyanın birçok
ülkesinde onlarca insanın intihar etmesine sebep olduğu iddia edilmektedir.
Yine bu oyunun; özgüven ve kişilik gelişiminde yeterli olgunluğa erişmemiş,
sosyal uyum gücü zayıf, normlara direnme
temayülü yüksek, bağımlı kişiliğe sahip, psikolojik olarak intihara meyilli
insanlar başta olmak üzere küçük yaştaki kullanıcıları hedef aldığı öne
sürülmektedir.
Bu çalışmada ‘‘The
Blue Whale Challange/ Mavi Balina’’oyunu merkeze alınarak
çevrimiçi ortamdan kaynaklanan intihar olaylarının psikososyal nedenlerine
ilişkin literatür gözden geçirilmekte ve konuyla ilgili medya çalışmaları
perspektifinden güncel bir değerlendirme sunulması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2018 |
Submission Date | September 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |