Abstract
Birinci Dünya Savaşı’nda İttifak Devletleri Bloğu’nun başını çeken Alman İmparatorluğu,
savaşta düşmanlarına korku salmak, müttefiklerini ise kendi bloğunda tutabilmek için
propaganda kartpostallarını etkin bir şekilde kullanmıştır. Bu süreçte Almanya’da,
özellikle Türkiye’yi (Osmanlı İmparatorluğu) konu alan pek çok propaganda
kartpostalının ortaya çıktığı görülmüştür. Bu çalışmada, Birinci Dünya Savaşı’nda
Almanya’da kullanılan propaganda kartpostallarındaki karikatürlerde, Almanların
müttefiki Türkleri, nasıl ve ne şekilde sundukları incelenmeye çalışılmıştır. Bu açıdan
amaçlı örnekleme metodu kullanılarak belirlenen Türklerin konu edildiği beş Alman
propaganda kartpostalı çalışmada analiz edilmiştir. Seçilen propaganda kartpostalları,
Roland Barthes’ın düzanlam (dénotation), yananlam (connotation), metafor, metonim
ve mit kavramları çerçevesinde yorumlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular
ışığında Almanların Birinci Dünya Savaşı’nda kartpostalları propaganda amaçlı
kullandığı, Alman propaganda kartpostallarındaki karikatürlerde Türklerin “fes”,
“şalvar” ve “bayrak” metonimleri içerisinde sunulduğu ve Türklerin genel olarak “cesur”,
“kahraman” ve “güçlü” metaforları içerisinde açıklandığı ortaya çıkarılmıştır.