Classical narrative cinema is a term used for the narrative form of cinema originating from Aristotle’s Poetics. Structurally, it consists of exposition, development, complication and climax and resolution stages. The plot, cause and effect relationships are the basic principles forming narrative. The directors using the classical narrative techniques making productions by considering the basic formal structure. Christopher Nolan, as a literary director wrote the scenery for a significant portion of the films he directed. His films are described as unique and innovative. He often uses the relativity of time and the subjectivity of reality themes. In this study, it’s assumed that Christopher Nolan sustains classical narrative tradition by the contribution of his literary knowledge with his original cinema and editing understanding. The text of the director’s film “Inception” (2010) was analyzed according to classical narrative style by using textual analysis method. In the analyzing process, Todorov’s elements according to Aristotle’s understanding of structure and Gerard Gennette’s principles of narrative and discourse were used. As a result of the analysis, it is concluded that Christopher Nolan’s film “Inception”, has got common features with his other films in terms of narrative and discourse and that the director continues the classical narrative tradition.
Klasik anlatı sineması, terimi kökenini Aristoteles’in Poetika isimli eserinden alan anlatıya dayalı sinema biçimidir. Yapısal olarak serim, düğüm, çatışma, doruk nokta ve çözüm aşamalarından oluşmaktadır. Olay örgüsü ve neden-sonuç ilişkileri anlatı oluşturulmasında kullanılan temel ilkelerdir. Öykülerde gerçeklik kaygısı bulunmamaktadır. Ancak, gerçekçi öykülerle izleyicinin yapımı izlemeyi sürdürmesi amaçlanmaktadır. Klasik anlatı dalında eser veren yönetmenler, özellikle Hollywood sisteminde temel biçimsel özellikleri korumaktadırlar. Christopher Nolan, edebiyat öğrenimi görmüş bir yönetmen olarak filmlerinin önemli bir bölümünün senaryosunu da yazmıştır. Filmleri özgün ve yenilikçi olarak nitelenmektedir. Zamanın göreliliği ve gerçekliğin subjektifliği temalarını sıklıkla işlemektedir. Bu çalışmada, özgün sinema ve kurgu anlayışı ile Christopher Nolan’ın edebiyat bilgisinin de katkısıyla klasik anlatı geleneğini devam ettirdiği varsayılmıştır. Bu varsayım bağlamında yönetmenin Inception (Başlangıç, 2010) filminin klasik anlatı prensipleri bağlamında metinsel çözümlemesi yapılmıştır. Başlangıç filminin analizinde Todorov’un Aristoteles’in yapı anlayışı bağlamında geliştirdiği unsurlar ve Gerard Gennette’nin anlatı ve söylem bağlamındaki ilkeleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda, Christopher Nolan’ın Başlangıç filminin anlatı ve söylem bağlamında yönetmenin diğer filmleriyle ortak nitelikler taşıdığı ve yönetmenin klasik anlatı geleneğini sürdürdüğü sonuçlarına varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |