Research Article
BibTex RIS Cite

Uzayda Piknik Romanı ve Stalker Filminin Uyarlaması Olarak S.T.A.L.K.E.R Oyununun İncelenmesi

Year 2021, , 391 - 414, 31.12.2021
https://doi.org/10.31123/akil.989348

Abstract

Bu çalışmada S.T.A.L.K.E.R oyunu, kaynak aldığı Uzayda Piknik romanı ve Stalker filmi ile karşılaştırmalı olarak oyun biçimi çerçevesinde incelenmektedir. Arkady ve Boris Strugatsky’nin Uzayda Piknik’i bilim kurgu ve kara roman türünü harmanlayarak yakın gelecekte geçen bir öykü içinde insan ilişkilerini ve toplumu bütün sıradanlığı ve gerçekliği ile sunmaktadır. Tarkovsky’nin Stalker’ı bilim kurgu öğesini paranormal olanla değiştirerek; umut, yaşam ve inanç üzerine yoğunlaşmıştır. S.T.A.L.K.E.R oyunu bilim kurgu öğelerini kısmen taşıması, acımasız oyun dünyası ve oyuncuyu yıkımın içinde arayış içindeki insanların arasına bırakması ile kitaba daha yakındır. Her medyanın kendi araçları ile kurduğu bir dil olduğu gibi, oyunların da kendine özgü araçları bulunmaktadır. Bu çalışmada oyun biçimci yaklaşım ve karşılaştırmalı video oyunu analizi yöntemleri ile oyunların ele aldığı konuları nasıl aktardığı, atmosferi nasıl kurduğu, hangi araçlara başvurduğu, bunlarla nasıl ifadeler ürettiği S.T.A.L.K.E.R örneği üzerinden incelenmektedir. Oyunların anlatısı açısından oyun mekaniklerinin, oynanışın ve oyun dünyasının yapılandırılışının önem taşıdığı ortaya çıkmaktadır. Çalışmada kitap, oyun ve film arasındaki farklar ve benzerliklerin önemli bir bölümü belirlenmiştir. Oyunların şiddet ve bağımlılık ile ilişkilendirildiği bir iklimde, S.T.A.L.K.E.R’ın derinlemesine incelenmesi dijital oyunlarda daha derin anlamların ve imkanların yattığını göstermektedir.

References

  • Aarseth, E. (2003). Playing Research: Methodological Approaches to Game Analysis. Digital arts and Culture Conference. 28-29.
  • Aarseth, E. (2014). I Fought The Law: Transgressive Play and the Implied Player. From Literature to Cultural Literacy. 180-188. London: Palgrave Macmillan
  • Adams, E. W. (2007). STALKER: Shadow of Chernobyl. Space Time Play, 458-459. Birkhauser
  • Alaniz, J. (2013). ([Post-] Soviet) Zone Of Dystopia: Voronovich/ Tkalenko's 'Sterva'. The Slavic ant East European Journal, 57 (2), 203-228.
  • Augé, M. (1995). Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity, London: Verso Books.
  • Banaszkiewicz, M., & Duda, A. (2019). To be a STALKER On Architecture, Computer Games and Tourist Experience in the Chernobyl Exclusion Zone. Tourism Fictions, Simulacra and Virtualities 197-210. Routledge.
  • Bogost, I. (2006). Unit operations: An Approach to Videogame Criticism. MIT press.
  • Demirbaş, Y. (2014). Bilgisayar Oyunları ve Gerçeklik İlişkisi İçinde Oyunlaştırma ve Alternatifleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi
  • Demirbaş, Y. (2020). Dijital Oyunlarda Oynanış ve Anlatı İlişkisi: DayZ Oyunu ve Village Topluluğu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (32), 80-107.
  • Dobraszczyk, P. (2010). Petrified ruin: Chernobyl, Pripyat and the death of the city. City, 14(4), 370–389.
  • Gerhard, J. (2018). Post-Utopian Science Fiction in Postmodern American and Russian Literatures. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Colorado at Boulder.
  • Järvinen, A. (2008). Games without frontiers: Theories and methods for game studies and design. Tampere University Press.
  • Juul, J. (2005). Half-real. Video games between real rules and fictional worlds. MIT Press
  • MacCallum-Stewart, E., & Parsler, J. (2007). Controversies: Historicising the Computer Game. Digra 2007 Situated Play Conference Proceedings.
  • Mukherjee, S. (2012). Egoshooting in Chernobyl: Identity and Subject(s) in the STALKER Games. Computer Games and New Media Cultures. 219-231. Springer.
  • Mukherjee, S. (2019). Videogame Wastelands as (Non-) Places and ‘Any-Space-Whatevers’. Ludotopia. 167-184. Transcript Verlag.
  • Sakey, M. (2010). Alone for All Seasons: Environmental Estrangement in STALKER. Well Played 2.0: Video Games, Value and Meaning. 99-124. ETC Press
  • Sicart, M. (2009). The ethics of computer games. MIT press.
  • Strugatsky, A. Strugatsky B. (1984). Uzayda Piknik. Ankara: Maya Yayınları
  • Strugatsky, A. Strugatsky B. (2012). Roadside Picnic. Chicago: Chicago Review Press
  • Zizek, S. (1999). The Thing from Inner Space: On Tarkovsky. Angelaki, 4(3), 221-231.
  • Akpil. (2015, 30 Haziran). Will reading Roadside Picnic spoil the games? [Forum Mesajı]. https://www.reddit.com/r/stalker/comments/3bk8an/will_reading_roadside_picnic_spoil_the_games/ adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Anomaly Developers. (2020, 30 Eylül). Female stalkers in the zone. https://www.moddb.com/mods/stalker-anomaly/addons/female-stalkers-in-the-zone 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir. PC Gaming Inquisition. (2020, 28 Aralık). How Shadow of Chernobyl changed during development (Oblivion Lost prototypes and beta versions) [Video Dosyası]. https://www.youtube.com/watch?v=w0ImdCEZZTk adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Reba, D. (2011, 28 Mart). Modders Rights [Forum Mesajı]. GSC Game World Resmi Forumu. https://gsc-game.com/index.php?t=community&s=forums&s_game_type= xr&thm_page=1&thm_id=20587&sec_id=16&offset=240 adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Tyrkin, S. (2001, 23 Mart). In Stalker Tarkovsky foretold Chernobyl. Komsomolskaya Pravda. http://www.nostalghia.com/TheTopics/Stalker/sharun.html adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.

S.T.A.L.K.E.R Video Game as an Adaptation of Roadside Picnic And Stalker

Year 2021, , 391 - 414, 31.12.2021
https://doi.org/10.31123/akil.989348

Abstract

In this study, S.T.A.L.K.E.R video game is analyzed in the perspective of game form, by comparing it to the source material: Roadside Picnic novel and Stalker movie. Roadside Picnic combines science fiction and noir genres in a story set in the near future and presents human relations in their mundane reality. By replacing science fiction with paranormal, Tarkovsky's Stalker focuses on themes like hope, life and faith. S.T.A.L.K.E.R’s theme is much closer to the book by including science fiction elements and leaving the player around other characters, which have their own needs and search in a destructed environment. Like any other medium with its own language and tools, games also have their own expressive capabilities. Game formalist and comparative analysis of S.T.A.L.K.E.R reveals how games convey their subjects, set the atmosphere, which tools they use and how they produce different meanings. Game mechanics, gameplay and game world are important elements for game narratives. In the study, the differences and similarities between the book, the game and the movie has been determined. In current climate where games are associated with violence and addiction, in-depth study of S.T.A.L.K.E.R shows that much deeper meanings and possibilities lie in video games.

References

  • Aarseth, E. (2003). Playing Research: Methodological Approaches to Game Analysis. Digital arts and Culture Conference. 28-29.
  • Aarseth, E. (2014). I Fought The Law: Transgressive Play and the Implied Player. From Literature to Cultural Literacy. 180-188. London: Palgrave Macmillan
  • Adams, E. W. (2007). STALKER: Shadow of Chernobyl. Space Time Play, 458-459. Birkhauser
  • Alaniz, J. (2013). ([Post-] Soviet) Zone Of Dystopia: Voronovich/ Tkalenko's 'Sterva'. The Slavic ant East European Journal, 57 (2), 203-228.
  • Augé, M. (1995). Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity, London: Verso Books.
  • Banaszkiewicz, M., & Duda, A. (2019). To be a STALKER On Architecture, Computer Games and Tourist Experience in the Chernobyl Exclusion Zone. Tourism Fictions, Simulacra and Virtualities 197-210. Routledge.
  • Bogost, I. (2006). Unit operations: An Approach to Videogame Criticism. MIT press.
  • Demirbaş, Y. (2014). Bilgisayar Oyunları ve Gerçeklik İlişkisi İçinde Oyunlaştırma ve Alternatifleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi
  • Demirbaş, Y. (2020). Dijital Oyunlarda Oynanış ve Anlatı İlişkisi: DayZ Oyunu ve Village Topluluğu. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (32), 80-107.
  • Dobraszczyk, P. (2010). Petrified ruin: Chernobyl, Pripyat and the death of the city. City, 14(4), 370–389.
  • Gerhard, J. (2018). Post-Utopian Science Fiction in Postmodern American and Russian Literatures. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Colorado at Boulder.
  • Järvinen, A. (2008). Games without frontiers: Theories and methods for game studies and design. Tampere University Press.
  • Juul, J. (2005). Half-real. Video games between real rules and fictional worlds. MIT Press
  • MacCallum-Stewart, E., & Parsler, J. (2007). Controversies: Historicising the Computer Game. Digra 2007 Situated Play Conference Proceedings.
  • Mukherjee, S. (2012). Egoshooting in Chernobyl: Identity and Subject(s) in the STALKER Games. Computer Games and New Media Cultures. 219-231. Springer.
  • Mukherjee, S. (2019). Videogame Wastelands as (Non-) Places and ‘Any-Space-Whatevers’. Ludotopia. 167-184. Transcript Verlag.
  • Sakey, M. (2010). Alone for All Seasons: Environmental Estrangement in STALKER. Well Played 2.0: Video Games, Value and Meaning. 99-124. ETC Press
  • Sicart, M. (2009). The ethics of computer games. MIT press.
  • Strugatsky, A. Strugatsky B. (1984). Uzayda Piknik. Ankara: Maya Yayınları
  • Strugatsky, A. Strugatsky B. (2012). Roadside Picnic. Chicago: Chicago Review Press
  • Zizek, S. (1999). The Thing from Inner Space: On Tarkovsky. Angelaki, 4(3), 221-231.
  • Akpil. (2015, 30 Haziran). Will reading Roadside Picnic spoil the games? [Forum Mesajı]. https://www.reddit.com/r/stalker/comments/3bk8an/will_reading_roadside_picnic_spoil_the_games/ adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Anomaly Developers. (2020, 30 Eylül). Female stalkers in the zone. https://www.moddb.com/mods/stalker-anomaly/addons/female-stalkers-in-the-zone 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir. PC Gaming Inquisition. (2020, 28 Aralık). How Shadow of Chernobyl changed during development (Oblivion Lost prototypes and beta versions) [Video Dosyası]. https://www.youtube.com/watch?v=w0ImdCEZZTk adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Reba, D. (2011, 28 Mart). Modders Rights [Forum Mesajı]. GSC Game World Resmi Forumu. https://gsc-game.com/index.php?t=community&s=forums&s_game_type= xr&thm_page=1&thm_id=20587&sec_id=16&offset=240 adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Tyrkin, S. (2001, 23 Mart). In Stalker Tarkovsky foretold Chernobyl. Komsomolskaya Pravda. http://www.nostalghia.com/TheTopics/Stalker/sharun.html adresinden 20.08.2021 tarihinde erişilmiştir.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Yavuz Demirbaş 0000-0003-2424-7203

Publication Date December 31, 2021
Submission Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Demirbaş, Y. (2021). Uzayda Piknik Romanı ve Stalker Filminin Uyarlaması Olarak S.T.A.L.K.E.R Oyununun İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(36), 391-414. https://doi.org/10.31123/akil.989348