Research Article
BibTex RIS Cite

Sözsüz Yakınlık Ölçeğinin Türkçe Versiyonu İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2017, Issue: 28, 273 - 283, 15.12.2017
https://doi.org/10.31123/akil.437629

Abstract

Bu araştırmanın amacı Richmond, McCroskey ve Johnson (2003) tarafından geliştirilen
Sözsüz Yakınlık Ölçeğini (SYÖ) Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik
analizlerini gerçekleştirmektir. Araştırmaya Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri
Fakültesi’nde öğrenim gören 196 üniversite öğrencisi katılmıştır. SYÖ’nün Türkçeye
uyumlaştırılması geri çeviri tekniğiyle yapılmıştır. Dilsel uyumlaştırılma yapıldıktan
sonra geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi
ve doğrulayıcı faktör analizleri sonuçları sormacanın orijinal formla tutarlı olduğunu
göstermiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları yapı geçerliğinin sağlandığını,
Kompozit Güvenirlik (0,94) ve Ayıklanmış Ortalama Varyans (0,34) değerleri ise uyum
geçerliliğinin olduğunu göstermektedir. Güvenilirlik katsayısı 0,94 bulunmuştur.

References

  • Andersen, J. (1979). Teacher immediacy as a predictor of teaching effectiveness. In D. Nimmo (Ed.), Communication Yearbook, 3 (pp. 543-559). New Brunswick, NJ: Transaction Books.
  • Aydin, M. D. et al., (2013). Nonverbal Immediacy and Perception of Learning: A Cross-cultural Survey in Turkey, USA, and China. Hacettepe University Journal of Education, 44, 27-42.
  • Genç-Kumtepe, E, & Küçük, M. (2015). İletişim işlevleri sormacasının türkçe versiyonu için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Selçuk İletişim, 8 (4), 5-31.
  • Gorham, J. (1988). The relationship between verbal teacher immediacy behaviors and student learning. Communication Education, 37, 40-53.
  • Hatcher, L. (1994). A step by step approach to using the SAS system for factor analysis and structural squation modelling. NC: SAS Institute
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008): Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research 18 (1), 39-50.
  • Mehrabian, A. (1969). Some referents and measures of nonverbal behavior. Behavior Research Methods and Instrumentation, 1(6), 205-207.
  • Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual, 3th Ed. NY: McGraw Hill.
  • Richmond, V. P. (2002). Teaching nonverbal immediacy, in J. L. Chesebro (ed.), Communication for teachers. Boston, MA: Allyn and Bacon, 65-82.
  • Richmond; V.P., McCroskey, J.C., & Johnson, A.D. (2003). Development of the nonverbal immediacy scale (NIS): Measures of self and other perceived nonverbal immediach. Communication Quarterly, 51 (4), 504-517.
  • Richmond, V.P., & McCroskey, J.C. (2000). Nonverbal behavior in human relations, (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Year 2017, Issue: 28, 273 - 283, 15.12.2017
https://doi.org/10.31123/akil.437629

Abstract

References

  • Andersen, J. (1979). Teacher immediacy as a predictor of teaching effectiveness. In D. Nimmo (Ed.), Communication Yearbook, 3 (pp. 543-559). New Brunswick, NJ: Transaction Books.
  • Aydin, M. D. et al., (2013). Nonverbal Immediacy and Perception of Learning: A Cross-cultural Survey in Turkey, USA, and China. Hacettepe University Journal of Education, 44, 27-42.
  • Genç-Kumtepe, E, & Küçük, M. (2015). İletişim işlevleri sormacasının türkçe versiyonu için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Selçuk İletişim, 8 (4), 5-31.
  • Gorham, J. (1988). The relationship between verbal teacher immediacy behaviors and student learning. Communication Education, 37, 40-53.
  • Hatcher, L. (1994). A step by step approach to using the SAS system for factor analysis and structural squation modelling. NC: SAS Institute
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008): Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research 18 (1), 39-50.
  • Mehrabian, A. (1969). Some referents and measures of nonverbal behavior. Behavior Research Methods and Instrumentation, 1(6), 205-207.
  • Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual, 3th Ed. NY: McGraw Hill.
  • Richmond, V. P. (2002). Teaching nonverbal immediacy, in J. L. Chesebro (ed.), Communication for teachers. Boston, MA: Allyn and Bacon, 65-82.
  • Richmond; V.P., McCroskey, J.C., & Johnson, A.D. (2003). Development of the nonverbal immediacy scale (NIS): Measures of self and other perceived nonverbal immediach. Communication Quarterly, 51 (4), 504-517.
  • Richmond, V.P., & McCroskey, J.C. (2000). Nonverbal behavior in human relations, (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mestan Küçük

Nevzat Bilge İspir

Publication Date December 15, 2017
Submission Date September 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 28

Cite

APA Küçük, M., & İspir, N. B. (2017). Sözsüz Yakınlık Ölçeğinin Türkçe Versiyonu İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(28), 273-283. https://doi.org/10.31123/akil.437629