In the 2000s, higher education
managers who realized the advantages and importance of social media use by
recognizing the paradigm shift of digital communication started to use social
media as a communication channel.
In Turkey, the rectors usually
prefer communication via Twitter, which is widely used in addition to its ease,
as it can be used in mobile technologies, which is one of the most appropriate
environments for transmitting messages from social media platforms.
The use of Twitter by the Rectors to communicate
and interact with internal and external stakeholders has often found its place
in both national and local press, and has led to the fact that the rectors who
prefer this channel become phenomena.
The purpose of this research is to
examine the usage features of Twitter of the rectors who communicate via social
media and become phenomena. The sample of this research was chosen with the
purpose of sampling method. The model of the research is the case study of
qualitative research types. Data were collected by document review method and
were analyzed by using descriptive analysis method.
Findings were examined under the titles of tweet types, the
interactiveity of communication, the content of the tweets, the language used,
the extent to which they responded to the students' wishes and expectations.
According to the findings obtained from the research, it was
concluded that the use of Twitter as a communication tool of the rectors
influenced their recognition, however, it raises the brand value of the
universities they are affiliated with. In addition, it was observed that the motivation of
the students who responded to their requests, problems and complaints were
affected positively and the sense of corporate belonging towards the university
increased.
2000’li yıllarda, dijital iletişimin
ortaya çıkardığı paradigma değişikliğini fark ederek sosyal medya kullanımının
avantajlarını ve önemini kavrayan yükseköğretim yöneticileri sosyal medyayı bir
iletişim kanalı olarak kullanmaya başlamışlardır.
Türkiye’de rektörler, genelde,
sosyal medya platformlarından iletişim kurmaya en uygun ortamlardan biri olan
ve mobil teknolojilerden de erişim sağlanabildiği için, kolaylığına ek olarak
yaygın bir şekilde kullanılan Twitter yoluyla iletişimi tercih etmektedir.
Rektörlerin iç ve dış paydaşlarla iletişim ve etkileşim kurmak için Twitter’ı
kullanmaları, sık sık gerek ulusal gerekse yerel basında kendine yer bularak,
bu kanalı tercih eden rektörlerin fenomen haline gelmesine neden olmuştur.
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerle
sosyal medya kanalıyla iletişim kurarak fenomen haline gelen rektörlerin
Twitter kullanım özelliklerini incelemektir. Araştırmanın örneklemi amaçlı örneklem yöntemi ile
seçilmiştir. Araştırma nitel olarak desenlenmiş bir durum çalışmasıdır.
Veriler doküman incelemesi yöntemi ile toplanarak, betimsel analiz yöntemiyle
incelenmiştir.
Bulgular tweet türleri, iletişimin
interaktifliği, tweetlerin içerikleri, kullanılan dil, öğrenci istek ve
beklentilerine ne ölçüde cevap verdiği başlıkları altında incelenmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara
göre, rektörlerin Twitter’ı bir iletişim aracı olarak kullanmalarının
tanınırlıklarına etki etmekle birlikte, bağlı bulundukları üniversitelerin
marka değerini yükseltmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca istek,
sorun ve şikayetlerine cevap alabilen öğrencilerin eğitim motivasyonlarının
olumlu yönde etkilendiği ve üniversiteye yönelik kurumsal aidiyet duygularının
arttığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | March 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 32 |